Sy

2w

) %\
Y
l‘ }‘l

s

THE SUPREME COURT OF APPEAL
REPUBLIC OF SOUTH AFRICA

MEDIA SUMMARY — JUDGMENT DELIVERED IN THE SUPREME COURT OF APPEAL

From: The Registrar, Supreme Court of Appeal
Date: 26 September 2011
Status: Immediate

Please note that the media summary is intended for the benefit of the media and does not

form part of the judgment of the Supreme Court of Appeal.

MODIRI v THE MINISTER OF SAFETY AND SECURITY

The Supreme Court of Appeal (SCA) today partly upheld an appeal by Mr Mogale Modiri
(the appellant) against an order of the Free State High Court dismissing his action for
defamation against the Minister of Safety and Security and Superintendent Adam Wiese
(the police respondents), and the editor, the owner, the publisher and the journalist of the
Daily Sun newspaper (the media respondents) with costs. It ordered the media respondents
to pay the costs of the appellant in the SCA and substituted the costs order of the high court
with an order that the media respondents should pay the costs of the police respondents in

the high court.

The appellant had instituted a defamation action against the police respondents in the high
court as a result of defamatory statements concerning him in an article which had appeared
in the Daily Sun. The statements were that the readers of the Daily Sun in the Bloemfontein

area were asked to help the police in catching the appellant who was allegedly involved in



drug dealing, cash-in-transit heists and car theft, and that the police’s problem in catching
him was that he used other people to do his dirty work for him. The article ascribed these
statements to Superintendent Wiese. Following upon the police respondents’ denial in their
plea that Wiese had ever made the statements ascribed to him in the article, the appellant
sought and obtained leave of the high court to join the media respondents as defendants in
the action. In their plea the media respondents relied on, amongst other things, truth and

public benefit as a defence against the action.

The evidence on behalf of the police respondents had established that prior to the
publication of the impugned article, there had for more than ten years been suspicion on the
part of the police, including the Scorpions and the National Intelligence Agency (NIA), that
the appellant was involved with armed robbery, vehicle theft and drugs and that he was a
leader of a syndicate involved in these crimes. The evidence further established that the
actual perpetrators identified the appellant as one of their leaders but were unwilling to
testify against him in court. As a result of this unwillingness to testify against him, charges
against the appellant had to be withdrawn. Wiese denied in evidence that he had ever
invited readers of the Daily Sun to assist in the apprehension of the appellant. He said that
the statement could only have come from the journalist who wrote the article. The media

respondents closed their case without presenting any evidence.

In dismissing the action, the high court found that no criticism could legitimately be
levelled against the witnesses who testified on behalf of the police respondents. It further
accepted that Wiese had never made the defamatory statements that were ascribed to him in
the impugned article. As to the media respondents, the high court upheld the ground of

justification of truth and public benefit that they raised.

Before the SCA the appellant accepted that the high court had correctly dismissed his
action against the police respondents but contended that it should have ordered the media
respondents to pay their costs. His contentions as to why the high court had erred in
upholding the media respondents’ defence of truth and public benefit were threefold. First,

that the media respondents had not led any evidence in rebuttal of the presumption of



wrongfulness. Second, that the inaccuracies in the article precluded any reliance on the
defence under consideration. And third, that the media respondents could not rely on the
information of the appellant’s alleged criminal activities testified to by the police witnesses,

because it had not been demonstrated that the article was based on that information.

The SCA held in respect of the first contention that the high court had erred in upholding
the media respondents’ defence, that the elements of the defence-(lack of) intention and
wrongfulness-could be established on the basis of facts not deriving from the defendant’s
own witnesses. The failure by the media respondents to call any witnesses, the SCA held,
did not automatically preclude them from relying on the defence of truth and public benefit.
In respect of the second contention the SCA held that the high court had rightly found that
the gist of the article was objectively true. It further held that those allegations that proved
to be untrue were not part of the sting of the article. The media respondents, the SCA
stated, were not required to prove that the defamatory statements were true in every detail.
The SCA held in respect of the third contention that once the media respondents had
established that the sting of the article was true, it mattered not where the information relied
upon by the journalist came from. It further held that publication of the suspicion held by
the police was for the public benefit and that the appellant could not insist on enjoying the
reputation of an honest businessman who is beyond any suspicion, which he did not or
ought not to possess. The SCA also held that, the publication of the suspicions against the
appellant could serve the purpose of persuading members of his community to come
forward with potential evidence against him which the police eagerly sought. The fact that
the police did not actually ask the journalist to invite public assistance did not detract from
this possibility. In substituting the costs order of the high court, the SCA held that it was the
untrue version of the media respondents, that ascribed the defamatory statements to the
police, which led to the involvement of the police respondents in the action and the costs
resulting from that involvement. The fact that publication of the defamatory statements in
the end proved to be justified, the SCA stated, provided no excuse for the media
respondents’ reliance on an untrue version. Finally, in ordering the media respondents to
pay the appellant’s costs of appeal the SCA held that the fact that the appellant’s success on
appeal was limited did not mean that he was not substantially successful which meant that



the appellant was entitled to his costs on appeal.



