
THE SUPREME COURT OF APPEAL
OF SOUTH AFRICA

CASE NO:  054/2003
Reportable

In the matter between

SANKIE MTHEMBI-MAHANYELE                          Appellant

 and

MAIL & GUARDIAN LIMITED                            First Respondent

PHILIP VAN NIEKERK                                  Second Respondent

CORAM:    HOWIE  P, MPATI  DP, MTHIYANE, LEWIS JJA,
                PONNAN AJA

HEARD:              7 May 2004

DELIVERED:      2 August 2004

Summary: Defamation of a cabinet minister by implying that she was
corrupt: cabinet ministers do have locus standi to sue for defamation;
but publication found to be both justifiable (lawful) and reasonable in all
the circumstances; defamation thus not actionable; appeal dismissed
with costs.   

JUDGMENT

              LEWIS JA



2
 [1]  ‘SANKIE MTHEMBI-MAHANYELE

Minister of Housing

Grade: F

Why is she still in the Cabinet? She has shown she cannot deliver in one of

our key delivery ministries. Her award of a massive housing contract to a

close friend and her sacking of her former director general, Billy Cobbett,

continue to haunt the public perception of her (my emphasis).

Prognosis: A coupé on the gravy train would do nicely, thank you very much.’

This is the wording of a ‘report card’ in respect of the then Minister

of Housing, the appellant in this matter, written and published by

the first respondent, a weekly newspaper (referred to as ‘the M &

G’), late in December  1998. The second respondent, Mr Philip van

Niekerk, was then the editor of the paper. The statement was part

of a general ‘report card’ grading and commenting on the work of

all members of the cabinet in 1997. The grade ‘F’ was stated to

mean: ‘Pathetic. A fail. Jump before you are pushed’.

[2] The appellant sued for defamation, asserting that the words

in the report that I have emphasised were defamatory of her. She

claimed damages in the sum of R3m. At the trial the appellant did

not persist in asserting that the words relating to the dismissal of

Mr Cobbett were defamatory, but rested her case on the

publication of the words that she had awarded ‘a massive housing

contract to a close friend’.



3

[3] The appellant alleged that the words complained of signified

that she was a person of base moral standard; that she was

dishonest, and would thus dishonestly award a massive housing

contract to a close friend; that she was incompetent and unable to

deliver as a minister; and was not worthy of holding public office.

She pleaded that the respondents had acted recklessly, not caring

whether the contents were true; and that they took no reasonable

steps to establish whether the statement made was true.

[4] The respondents pleaded that as a member of Cabinet, the

appellant had no locus standi to sue for damages for defamation;

that the words did not convey a defamatory meaning; that the

words were at least substantially true; and that it was in the public

interest that the facts were published. In so far as the statement

constituted the expression of an opinion, that opinion was alleged

to be honestly held and expressed in good faith. In the alternative

the respondents pleaded that publication of the statement was

protected by qualified privilege in that they were members of the

press which is both bound and entitled to make available to the

public information, opinions and criticisms about every aspect of

political activity, in the public interest. Further, they asserted, s 16

of the Constitution expressly protects the right of freedom of



4
expression (including freedom of the press) such that the

statement was published in the exercise of a duty to inform the

public. A further alternative plea was that the statement was

published reasonably (without negligence) and in the genuine and

reasonable belief that it was true.

[5] The trial court (Joffe J in the Johannesburg High Court)

found for the respondents, refusing the action on the basis that the

appellant, as a cabinet minister, did not have locus standi to sue

for defamation where the statement complained of related to the

performance of her work as a member of government and was

made without malice. The court found also that the words were not

defamatory of the appellant since the reader of the M & G  report

card would already have been familiar with the allegations that

were made in respect of the award of the housing contract and that

the appellant’s reputation had already been tarnished. There had

been a great deal of publicity accorded to the matter by many

South African newspapers, and the M & G in particular had

undertaken an investigation and had published a number of

articles during 1997 calling for an explanation of the award.

[6] The appellant appeals against the decision of the trial court

with its leave. At issue in the appeal is the balancing of two



5
fundamental rights, both protected by the common law and

enshrined in the Constitution: freedom of expression, on the one

hand and dignity, including the right to protect one’s reputation, on

the other. Should one right, in certain circumstances, prevail over

the other? In particular, when dealing with freedom of expression

in a political context (political speech) should a member of

government’s right to protect her reputation be eclipsed by the

need for robust criticism and comment in a democratic state where

the public’s right to be informed, and to free debate, is vital?

THE BACKGROUND

[7] Before turning to the respective allegations of the appellant

and the defences raised by the respondents, an explanation of the

background to the making of the statement is required. In January

1997, when the appellant was the National Minister of Housing, the

Mpumalanga Housing Board (‘the Board’) purported to award a

contract for the construction of houses to Motheo Construction

(Pty) Ltd (‘Motheo’). Some 10 500 houses were to be built at a

total cost of R190 million. At the time when the Board made the

decision to award the contract Motheo had not yet been

incorporated. It was registered only in February  1997, and the

sole director was Dr Thandi Ndlovu. The contract was formally

executed in March of that year. The National Housing Board was



6
ostensibly represented by Mr Saths Moodley who was the chair of

the Board; the Mpumalanga Department of Local Government was

represented by its chief director, Mr B S Ngwenya; and Motheo

was represented by Ndlovu.

[8] Ndlovu claimed to be a close friend of the appellant. They

became acquainted with one another when exiled from South

Africa during the years of the liberation struggle. The appellant

does not deny that they are friends. Ndlovu’s sister, Granny

Seape, worked for Nedcor Bank Ltd. Nedcor had entered into an

agency contract with the various parties to the Motheo contract. It

was represented by one Kevin Gibb. Ms Seape was Gibb’s

assistant.

[9] Towards the end of April 1997, Mr Billy Cobbett, then the

Director-General of the national department of housing, who had

previously had misgivings about the award of the contract, was

informed that Gibb had been suspended by Nedcor. He became

concerned about the whole enterprise and immediately referred

the matter to the Auditor-General, asking him to investigate and to

undertake a forensic audit. Cobbett then contacted the appellant to

advise her of Gibb’s suspension. He told her that he had referred

the contract to the Auditor-General. He requested her not to attend



7
the public launch of the Motheo project, due to take place the

following day. The appellant did not accede to Cobbett’s request.

[10] On 25 April – the day of the launch – Cobbett wrote a

memorandum to the appellant. He recorded the history of his

discussions with Gibb at the beginning of 1997. Gibb, on being

appointed to his position at Nedcor, had conceived plans for the

rapid delivery of low-cost housing in rural areas. Cobbett had

agreed to facilitate the flow of funds from the national department

to Motheo in order to ensure the building of the houses in a period

of ten months. However, at a meeting in March with various

officials from the relevant bodies in Mpumalanga, including

Ngwenya, Cobbett had ascertained that the province’s funds were

heavily overcommitted. It could not afford the cost of the Motheo

contract. Cobbett had agreed, however, to attempt to devise a plan

to channel other funding to the project, but could not commit

national funds to it. Despite this, Cobbett recorded, the appellant

had phoned him a week before the Motheo launch and had

reported complaints that he was blocking funds for the project.

[11] Of most concern to Cobbett was that he discovered that

national funding had been committed to Motheo in January 1997,

before Motheo was incorporated. In addition, he complained,



8
Motheo had a share capital of only R400; it had not ever built a

house; the housing contract was one of the largest ever entered

into by the state; Ndlovu’s sister, Seape, worked for a party to the

contract, Nedcor; and the other director of Motheo was a member

of the provincial housing board. Moreover, the contract committed

national funds without the authority so to do, and in Cobbett’s view,

contravened proper subsidy procedures. For these reasons,

Cobbett stated that he had referred the matter to the Auditor-

General.

[12] On 5 May 1997 Cobbett’s appointment as Director-General

was terminated. The appellant made a statement to the press to

the effect that Cobbett had resigned. He denied this, claiming that

he had been fired. It is not necessary to deal with this dispute save

to say that documents admitted in the court below indicate that he

had indeed been dismissed. The dispute became public and much

was made of it in the press. In one of the first reports carried by the

M & G, written by Stefaans Brummer, Mungo Soggot (a journalist

who had investigated the Motheo project, and who testified at the

trial) and Peta Thornycroft, the headline read: ‘Why minister axed

her housing boss’. The byline read: ‘Joe Slovo’s handpicked

Director General, Billy Cobbett, asked the auditor general to

investigate a R185-million housing project in Mpumalanga – and



9
lost his job’. The report referred to Ndlovu’s friendship with the

appellant and to the fact that her sister had worked for Nedcor,

under Gibb. It also referred to a statement by Ndlovu that the

appellant was her ‘mentor’.

[13] Other newspapers also carried reports on the Motheo

project, on the appellant’s relationship with Ndlovu and on the

firing of Billy Cobbett. They are far too numerous to discuss in

detail and there is no reason to do so. Suffice it to say that all

questioned the dismissal of Cobbett and many mentioned the

appellant’s friendship with Ndlovu. There was editorial comment

too. In the Sowetan (26 May 1997) the editorial mentioned the

allegation that the appellant had dismissed Cobbett after he had

expressed ‘unhappiness’ in respect of the award of a contract to a

friend. It stated: ‘there appears to be prima facie evidence pointing

to nepotism and lack of transparency in the housing tender system

that can be tested only by a commission of inquiry’.

[14] Business Day and the Citizen, for example, reported on 29

May that the appellant had claimed that it was at her request that

Cobbett had referred the Motheo contract to the Auditor-General

for investigation. And in Parliament she was directly accused of

nepotism – a charge reported in several papers subsequently.



10
Indeed, the Sowetan of 3 June 1997 published a cartoon about the

Motheo affair, depicting a house of cards, one of which, at the

bottom, is labelled ‘Sankie’s nepotism’.

[15] The press pointed out too that what the appellant had said in

Parliament (that she had encouraged Cobbett to refer the Motheo

contract to the Auditor-General) was in conflict with statements she

had previously made to the press. Business Day commented in

this regard (30 May 1997) that she was guilty of an ‘astonishing

reinterpretation of events surrounding the deal involving her

personal friend, Thandi Ndlovu’. There were calls for an

explanation as to Cobbett’s position. Business Day of 7 July stated

that the public ‘had not been told who lied – Cobbett or the Minister

– about the circumstances of his departure’.

[16] Reporters of the M & G wrote on 30 May that there was a

‘web of cozy relationships spanning central government, provincial

government and the private sector’. The report referred in this

regard to the friendship of the appellant and Ndlovu, the ‘close

working relationship’ between the appellant and  Gibb, and the fact

that Ndlovu’s sister worked for Gibb at Nedcor. It reported that Mr

Barney Mthombeni, a member of the Board at the time when the



11
contract was awarded, had subsequently become a director of

Motheo and as a result had been dismissed from the Board.

[17] The Auditor-General filed his report on 28 August 1997. He

found that there were many irregularities attendant on the award of

the housing contract to Motheo, and recommended the

appointment of a commission of inquiry to investigate the

allegations about the relationships between the appellant and her

friends who might have benefited improperly. The terms of the

report were widely publicised, and the press called for answers to

questions relating to the appellant’s integrity.

[18] A provincial commission of inquiry was set up by the Premier

of Mpumalanga in September 1997. It was chaired by Mr H R

Dreyer. The terms of reference were limited to the role of the

provincial authorities in the award of the Motheo contract. The

commission was not mandated to inquire into the appellant’s role

in the award of the contract and indeed did not do so. It examined

the procedures followed by the provincial authorities, and

concluded that there had been numerous irregularities. Among

these was that when the Board resolved to award the contract to

the then non-existent company, the Board was not quorate, and

there was some confusion as to its membership. The minutes



12
reflected people present at the meeting who were not members of

the Board, and the attendance register did not tally with the

minutes.

[19] Various role players gave evidence to the commission.

Moodley told the commission that the province was interested only

in an ‘emerging developer’, and that he had been given the names

of Motheo and Ndlovu by Gibb. However, there was no competitor

in the field. Moodley said that Motheo’s lack of track record was

not relevant. What was important was that the company was

headed by a woman who was interested in rural housing. Gibb

confirmed in his evidence that Ndlovu’s name had come from him,

as the representative of the financial backer of the project, Nedcor.

There had been no evaluation done of Motheo after he had

proposed Ndlovu. The evidence was widely covered by the press.

At the same time, the refusal of the national government to appoint

a commission with power to inquire into the appellant’s role was

widely criticised. A report of Beeld on 14 October 1997 referred to

the evidence of a Mr Piet du Plessis, the Mpumalanga Director of

Housing, who had apparently said that the province’s officials had

been comforted by the fact that the appellant had herself  ‘driven’

the Motheo project, and had been personally involved. The same

report did, however, state that the appellant had previously denied



13
any involvement, and had refused to comment when evidence was

given to the Dreyer Commission.

[20] Cobbett’s evidence before the commission was also widely

reported. On 23 October 1997 The Star carried a report entitled

‘Ex-housing chief says he was fired because he queried deal’. The

subheading read: ‘Inquiries about Mpumalanga’s acceptance of

R198-million tender by unknown contractor with no money led to

loss of job’.  The report referred to Cobbett’s statement that he had

‘hit a panic button’ when he had heard of Gibb’s suspension by

Nedcor, and had contacted Ngwenya, who made conflicting

statements to him about whether the contract was to be funded by

Nedcor. He was reported to have said that he had advised the

appellant not to participate in the launch of the Motheo project

because of his concerns. ‘She chose to ignore me’ he said. ‘I

subsequently lost my job for questioning the proceedings and the

sequence of how the tender was awarded.’ Similar reports were

published by other newspapers. The commission itself did not deal

with the appellant’s role since it was outside its terms of reference.

[21] The Dreyer commission report was filed on 4 November

1997. It reported, as I have said, several irregularities in the award

of the Motheo contract, but stressed that it was not mandated to



14
inquire into the involvement of the appellant and the national

department. Again, there were numerous press reports dealing

with the commission’s findings and the mystery still shrouding the

appellant’s involvement with Motheo.

[22] The Public Protector, who was also asked to investigate the

matter, produced an inconclusive report. It appears that only

Cobbett had been questioned and the Member of Parliament who

had called for the investigation had failed to produce any evidence

to substantiate her complaint. In any event, the report was made

only in January 1999.  By the end of 1998 it was clear that the

Motheo project had failed.  A report in the Sunday Times on 13

September 1998 claimed that only two families had been housed.

The report was entitled ‘The village of rubble and broken dreams’.

It referred back to the relationships between the appellant, Gibb

and Ndlovu, and to the dismissal of Cobbett.

[23] It is against this background that the report card that is

alleged to be defamatory of the appellant was published in

December 1998. The author was Mr Howard Barrell, then the

political editor of the M & G.  Such report cards had been a feature

of the M & G for a number of years. Barrell gave evidence that it

was an important feature on which he worked hard. Because it



15
was written for the last edition of the M & G for each year, it would

have a shelf-life longer than that of the usual edition – the following

year’s first edition would be published only in the second week of

January. It was also anticipated that readers would pay more

attention to the feature than they would to a standard article simply

because, over the Christmas holiday period, they would have more

time to read. The report cards were also written in a tone

appropriate to the festive season: they were, according to Barrell

and Soggott, who gave evidence for the M & G, ‘irreverent, snappy

and robust’ accounts of the views of the M & G on the performance

of all cabinet ministers through the year under review. They both

testified that the report cards did not refer to any new information:

they did no more than comment on facts already in the public

domain.

[24] As I have earlier indicated, the trial court found that the

appellant did not, as a cabinet minister, have locus standi to sue

for defamation of her when the words complained of related to the

performance of her work. It found also that the words did not have

defamatory effect. I shall deal first with whether the words were

defamatory.

WERE THE WORDS COMPLAINED OF DEFAMATORY ?



16
[25] The  test for determining whether words published are

defamatory is to ask whether a ‘reasonable person of ordinary

intelligence might reasonably understand the words  . . . to convey

a meaning defamatory of the plaintiff. . . . The test is an objective

one. In the absence of an innuendo, the reasonable person of

ordinary intelligence is taken to understand the words alleged to be

defamatory in their natural and ordinary meaning. In determining

this natural and ordinary meaning the Court must take account not

only of what the words expressly say, but also of what they imply’

(per Corbett CJ in Argus Printing and Publishing Co Ltd v

Esselen’s Estate1).

[26] One must have regard also, however, to what the ordinary

reader of the particular publication would understand from the

words complained of. A clear statement of this principle is to be

found in Channing v South African Financial Gazette  Ltd2 a

passage relied on by Joffe J in the court below. In Channing

Colman J said, with reference to the locus classicus in point,

Johnson v Rand Daily Mails Ltd:3

‘From these and other authorities it emerges that the ordinary reader is a

“reasonable”, “right-thinking” person, of average education and normal

intelligence; he is not a man of “morbid and suspicious mind”, nor is he

                                     
1 1994 (2) SA 1 (A) at 20E-G.
2 1966 (3) SA 470 (W) at 474A-C.



17
“super-critical” or abnormally sensitive; and he must be assumed to have read

the articles as articles in newspapers are usually read. For that assumption

authority is to be found in Basner v Trigger 1945 AD 22 at pp 35-6. It is no

doubt fair to impute to the ordinary reader of the South African Financial

Gazette a somewhat higher standard of education and intelligence and a

greater interest in and understanding of financial matters than newspaper

readers in general have. But this, I think, is clear: one may not impute to him,

for the purposes of this inquiry, the training or the habits of mind of a lawyer.’

[27] The first question to be asked then is what the ordinary

reader of the M & G would have understood when reading the

statement ‘Her award of a massive housing contract to a close

friend . . . continue[s] to haunt the public perception of her’. The

appellant’s complaint is that the statement indicates that she

actually awarded the contract to Motheo whereas she did not. It

was the Mpumalanga Housing Board, she contended, that had the

authority to conclude such contracts and that did in fact enter into

the housing contract with Motheo. Is the appellant correct that the

reader of the M & G would have understood the statement to mean

that she had been directly responsible for the award? Or as

intelligent, well-informed readers  would they have understood that

the contract was awarded by the provincial housing authorities?

The reference to ‘her award’ might well be understood to mean no

                                                                                                           
3 1928 AD 190.



18
more than that she was the person overall in charge of the

allocation of funds for housing. But the reference to the award to a

close friend implies more than that: it suggests that she had

influenced the authorities who in fact concluded the contract to

make the award to her friend in circumstances where such an

award would not otherwise have been made. That is an allegation

of corruption, no matter whether it took the form of influencing

people or making the award directly.

[28] In my view, therefore, the ordinary reader would have

understood these words to mean that the appellant was guilty of

corrupt behaviour. She had been responsible for the award of a

contract, directly or indirectly, that was tainted by corruption in that

a contract had been concluded with a close friend of hers, and the

circumstances were such that the contract would not have been

concluded but for the relationship. The words are in my view

defamatory of the appellant. They convey to the ordinary reader of

the report card that the appellant was corrupt.

[29] The court below concluded, as indicated earlier, that even if

the words were defamatory, they did not have ‘defamatory effect’.

Joffe J accepted the evidence of Barrell and Soggott that the

readers of the M & G were ‘the most educated group of newspaper



19
readers in the country’. Barrell testified that the average reader

would be a critical thinker, who read several newspapers and

listened to radio and television broadcasts. He or she would thus

be well-informed about the political issues of the day. The

controversy about the Motheo project, and the questions raised

about the appellant’s involvement in it, would have been familiar to

those who read the report card. They would not have learned

anything new from it. The court stated:4

‘The context in which they [the readers of the M & G] would have read the

report card was therefore one in which the public perception of the plaintiff

was already tarnished. The content of the report card cannot be relied upon to

show that plaintiff’s reputation was reduced in the estimation of right-thinking

readers of the Mail and Guardian and in the result is defamatory. To the

contrary, the damage had been done long before the report card appeared’.

[30] The appellant argues that the conclusion is wrong in this

respect. She asserts, first, that the allegation that she had made

the award to Motheo was made for the first time in the report card.

Previous publications had been highly critical of her, had

questioned whether there was nepotism (cronyism) in the award

but had not asserted that she had been personally responsible for

the award of the contract to Motheo. And, second, even if such

allegations had previously been made, and were in the public

                                     
4 Para 50.



20
domain, this could not alter the defamatory impact of the

statement. It does not lessen its defamatory content.

[31] The finding that the words complained of had no defamatory

effect in that they did not cause the readers of the M & G to have a

lesser opinion of the appellant is, in my view, not correct. The

logical consequence of this reasoning is that the more a plaintiff is

defamed the less likely it is that he or she will have an action.

Dario Milo states:5

‘[T]he causation requirement has not received the attention of the courts

because, once the plaintiff proves that defamatory material has been

published, there is a presumption of damage to reputation (see Jonathan

Burchell Personality Rights and Freedom of Expression: The Modern Actio

Injuriarum’ (1998) p 204. What Joffe J [in the court below] appears to be

saying . . . is that, given the context of previous media attention and the target

audience, the report card was not defamatory. But this seems absurd: taken

to its logical conclusion, it means that the more defamatory articles that are

published about the plaintiff, the better the chances for the publisher of a later

article escaping liability on the ground that his article is not defamatory, given

what came before.’

The author suggests that the extent to which a plaintiff’s reputation

has already been tarnished should be taken into account only in

assessing the quantum of damages to be awarded. I agree.



21
[32] But that is not the end of the inquiry as to the actionability of

the defamation, for there are several defences to the action raised

by the respondents. I shall deal first with the question whether

cabinet ministers, and indeed public officials and politicians, are

deprived, by virtue of their status or role in government, of the

protection normally afforded to individuals by the law of

defamation.  I shall then consider whether, even if a cabinet

minister is not precluded merely by virtue of his or her status from

claiming damages for defamation, there is nonetheless a special

defence attaching to comment or information about members of

government: that is, whether political speech is to be treated

differently. This is not a question that has come squarely before

this court since the seminal decision in National Media Ltd v

Bogoshi.6 But that case, as I shall show, suggests that as a matter

of public policy there may be a defence that the making of

defamatory statements about members of government is justifiable

in all the circumstances: that greater latitude may be allowed in

publishing information about members of government, in so far as

the performance of their work is concerned, than is the case with

private individuals.  And lastly I shall consider whether the

respondents’ conduct was reasonable in all the circumstances.

                                                                                                           
5 (2003) 120 SALJ 282 p 289.



22
THE RIGHT OF A CABINET MINISTER TO CLAIM DAMAGES

FOR DEFAMATION

[33] This case, as I have mentioned, raises fundamental

questions about the balance between the right to dignity, including

reputation, and the right to freedom of expression. Both rights are

now given special protection in the Bill of Rights. Should a class of

people (members of government) lose the right to the protection of

their dignity and reputation in the interest of public information and

debate? In what follows I shall for convenience refer generally to

cabinet ministers. But that should not be taken to mean that other

members of government, or parliamentarians or officials of state –

representatives of government generally – are to be treated

differently.

[34] The court below concluded in effect that the appellant had

forfeited her right to claim damages for defamation because there

should be a general immunity in so far as criticism and reporting of

a cabinet minister’s performance of her work (political speech) is

concerned. The starting point for the learned judge in answering

this question was the seminal case in 1946, Die Spoorbond v

                                                                                                           
6 1998 (4) SA 1196 (SCA).



23
South African Railways; Van Heerden v South African Railways.7

This court held that the Crown (the respondent being an arm of

government) cannot sue for damages for defamatory statements

that had allegedly injured its reputation. Watermeyer CJ, for the

majority, stated:8

‘[T]he Crown’s main function is that of Government and its reputation or good

name is not a frail thing connected with or attached to the actions of the

individuals who temporarily direct or manage some particular one of the many

activities in which the Government engages, such as the railways or the Post

Office; it is not something which can suffer injury by reason of the publication

in the Union of defamatory statements as to the manner in which one of its

activities is carried on. Its reputation is a far more robust and universal thing

which seems to me to be invulnerable to attacks of this nature. . . .

If the defamatory statements are false and malicious and cause actual

damage or loss to the Administration then, maybe, such loss can be

recovered, but the action would not be one based on an injury to the

reputation of the Crown, but upon a wrong done which causes loss.’

[35] In a concurring judgment Schreiner JA set out more fully the

rationale for the decision. He said:9

‘[I]t seems to me that considerations of fairness and convenience are, on

balance, distinctly against the recognition of a right in the Crown to sue the

subject in a defamation action to protect that reputation. The normal means by

which the Crown protects itself against attacks upon its management of the

                                     
7 1946 AD 999.
8 At 1009.



24
country’s affairs is political action and not litigation, and it would, I think, be

unfortunate if that practice were altered. At present certain kinds of criticism of

those who manage the State’s affairs may lead to criminal prosecutions, while

if the criticism consists of defamatory utterances against individual servants of

the State actions for defamation will lie at their suit. But subject to the risk of

these sanctions and to the possible further risk, . . . of being sued by the

Crown for injurious falsehood, any subject is free to express his opinion upon

the management of the country’s affairs without fear of legal consequences. I

have no doubt that it would involve a serious interference with the free

expression of opinion hitherto enjoyed in this country if the wealth of the State,

derived from the State’s subjects, could be used to launch against those

subjects  actions for defamation because they have, falsely and unfairly it may

be, criticised or condemned the management of the country.’

[36] This passage was cited and approved by Lord Keith in the

Court of Appeal in Derbyshire CC V Times Newspapers Ltd.10

There the court held that a local authority could not sue for

defamation when its administration was the subject of defamatory

remarks. The court also cited New York Times v Sullivan11 which

had approved the decision in City of Chicago v Tribune Co12 where

it was held that the city itself could not sue for libel. Lord Keith

stated in Derbyshire CC:13

                                                                                                           
9 At 1012-13.
10 [1993] 1 All ER 1011 at 1019d-1020c.
11 (1964) 376 US 254.
12 (1923) 307 Ill 595.
13 At 1018f-h.



25
‘While these decisions were related most directly to the provisions of the

American Constitution concerned with securing freedom of speech, the public

interest considerations which underlaid them are no less valid in this country.

What has been described as “the chilling effect” induced by the threat of civil

actions for libel is very important. Quite often the facts which would justify a

defamatory publication are known to be true, but admissible evidence capable

of proving those facts is not available. This may prevent the publication of

matters which it is very desirable to make public.’

[37] Spoorbond, it was found by the court below, had stood the

test of time. But is a distinction to be drawn between members of

government acting as a corporate body, and individual members of

government singled out for their conduct? In South African

Associated Newspapers Ltd v Estate Pelser14 the court found such

a distinction. It held that the then Minister of Justice could claim

damages for defamation where the executive of government, of

which he was a member, was accused of lack of concern for

justice.  Although the minister was not named, the court concluded

that if criticism was not confined to any policy or decision, but dealt

with the motives underlying the policy or the decision, then the

reasonable reader would attribute that motive to individuals. If

unlawful or immoral conduct was imputed to an individual minister

                                     
14 1975 (4) SA 797 (A).



26
then he was entitled to sue. Spoorbond did not preclude an action

by an individual in these circumstances. Wessels JA stated:15

‘I might add that, in my opinion, it cannot be said that the reputation of an

individual Minister has those “robust and universal” characteristics which, in

the case of the Government (as a separate entity), render it invulnerable to

criticism of a defamatory nature. His reputation is, indeed, a “frail thing”,

capable of suffering injury by the publication of defamatory matter regarding

his conduct in the management of State affairs.’

[38] The decision in Estate Pelser has met with much criticism. It

is not necessary to deal with it all here. The principal difficulty with

it is the potential chilling effect on freedom of speech to which the

decision gives rise. Joffe J in the court below considered that the

distinction between cabinet ministers collectively and individually is

not tenable. ‘After all, government at its highest form comprises a

collective of individuals, being the cabinet.’16

 [39] P Q R Boberg, in 1975 Annual Survey of South African Law

in his comment on Estate Pelser,17 argued that a distinction should

be drawn between the case where a member of government is

defamed by reason of his or her association with the policies or

decisions of the government, and that where the defamation

                                     
15 At 808B-D.
16 Para 32.
17 Pages 194-6.



27
relates to purely personal matters. Dario Milo18 in criticising the

decision of the court below, takes the view that Estate Pelser  was

simply wrongly decided on the facts. The court should have held,

he argues, that the words did not refer explicitly to the minister.

 ‘The solution to the problematic precedent created by Estate Pelser should

not be for the law to be radically altered to non-suit a plaintiff by mere dint of

the fact that he or she is a member of the cabinet. Rather, when confronted

with a general criticism of the government or a governmental department,

courts should be loath to regard this as an attack upon individual members of

the government.’

 I agree that Estate Pelser was incorrectly decided on the facts.

The article about the then minister had not referred to him, nor any

individual, expressly. It was critical of government itself and fell to

be decided on the Spoorbond principle.

[40] The criticisms made by the appellant and by Milo of Joffe J’s

decision to deny a cabinet minister locus standi to sue for

defamation when the words complained of relate to performance of

work as a cabinet minister are, with respect, well-founded.  A

blanket immunity for defaming cabinet ministers would undermine

the protection of dignity. It would give the public, and the media in

particular, a licence to publish defamatory material unless the

plaintiff can prove malice. In elevating freedom of expression

                                     
18 (2003) 120 SALJ 282.



28
above dignity in this way the decision simply goes too far. A

balance must be struck. That there is no hierarchy of the rights

protected by the Constitution is affirmed by the Constitutional

Court in Khumalo v Holomisa.19

[41] O’ Regan J said in Khumalo:20

‘In a democratic society, then, the mass media play a role of undeniable

importance. They bear an obligation to provide citizens both with information

and with a platform for the exchange of ideas which is crucial to the

development of a democratic culture. As primary agents of the dissemination

of information and ideas, they are, inevitably, extremely powerful institutions in

a democracy and they have a constitutional duty to act with vigour, courage,

integrity and responsibility. The manner in which the media carry out their

constitutional mandate will have a significant impact on the development of

our democratic society. If the media are scrupulous and reliable in the

performance of their constitutional obligations, they will invigorate and

strengthen our fledgling democracy. If they vacillate in the performance of

their duties, the constitutional goals will be imperilled. The Constitution thus

asserts and protects the media in the performance of their obligations to the

broader society, principally through the provisions of s 16.

 However, although freedom of expression is fundamental to our

democratic society, it is not a paramount value. It must be construed in the

context of the other values enshrined in our Constitution. In particular, the

values of human dignity, freedom and equality. . . .

                                     
19 2002 (5) SA 401 (CC).
20 Paras 24-28, footnotes omitted.



29
It has long been recognised in democratic societies that the law of defamation

lies at the intersection of the freedom of speech and the protection of

reputation or good name.  . . .

Under our new constitutional order, the recognition and protection of human

dignity is a foundational constitutional value. . . .

The value of human dignity in our Constitution therefore values both the

personal sense of self-worth as well as the public's estimation of the worth or

value of an individual. . . .

The law of defamation seeks to protect the legitimate interest

individuals have in their reputation. To this end, therefore, it is one of the

aspects of our law which supports the protection of the value of human

dignity. When considering the constitutionality of the law of defamation,

therefore, we need to ask whether an appropriate balance is struck between

the protection of freedom of expression on the one hand, and the value of

human dignity on the other.’

[42] The decision of the court below in denying to a cabinet

minister locus standi to claim damages for defamation is, with

respect, incorrect. It does not give sufficient weight to the right to

dignity and to not having one’s reputation unlawfully harmed. It

elevates freedom of expression above that of dignity when there is

not, and there should not be, a hierarchy of rights. It denies to a

class of people the ability to protect their reputations, save where

defamatory statements are made with malice.



30
 [43] How then is the balance between the right to dignity and the

right to freedom of expression in a democratic state to be struck

when dealing with ‘political speech’? I consider that the proper

approach to finding the appropriate balance is to recognise that, in

particular circumstances, the publication of defamatory statements

about a cabinet minister  (or any member of government) may be

justifiable (reasonable) in the particular circumstances and

therefore not unlawful.

JUSTIFIABLE PUBLICATION

[44] In National Media Ltd v Bogoshi21 this court held that in an

action against the press for defamation a defendant is  entitled to

raise ‘reasonable publication’ as a defence. The publication of

defamatory statements will not be unlawful if ‘upon a consideration

of all the circumstances of the case, it is found to have been

reasonable to publish the particular facts in the particular way and

at a particular time’.22 ‘Publication in the press of false defamatory

statements of fact will be regarded as lawful if, in all the

circumstances of the case it is found to be reasonable; . . . .

protection is only afforded to the publication of material in which

the public has an interest (ie which it is in the public interest to

make known as distinct from material which is interesting to the

                                     
21 1998 ((4) SA 1196 (SCA).



31
public – Financial Mail (Pty) Ltd  v Sage Holdings Ltd & another . .

. .’23

I consider it preferable to use the term ‘justifiable’ rather than

‘reasonable’, but only in order to avoid possible confusion between

inquiries as to unlawfulness and as to negligence. However, the

terms are in this context generally  interchangeable.

[45] The decision in Bogoshi relates both to the fault element of

the delict of defamation and to the element of unlawfulness. In so

far as fault is concerned, the usual rule is that one will be liable for

defamation only if one has animus injuriandi – the intention to

harm the reputation of the plaintiff. But in a series of cases in this

court (culminating in Pakendorf v De Flamingh24) it was held that

strict liability (liability without fault) should be imposed on the

press. Bogoshi held those cases to have been incorrectly decided

and introduced a requirement, in so far as the press is concerned,

of reasonable publication. The focus in Bogoshi was thus the

question of fault (negligence as opposed to strict liability). But the

court dealt also with the policy considerations that generally have

                                                                                                           
22 At 1212G-H.
23 1993 (2) SA 451 (A). The passage from Bogoshi is at 1212A-C.

24 1982 (3) SA 146 (A).



32
an impact on the lawfulness of conduct.25  In introducing a defence

of reasonable publication in the law of defamation, the court in

Bogoshi  considered that the development was in accordance with

the common law; and that the common law in this regard was

compatible with the interim Constitution then in force.26   Hefer JA

said in this regard: ‘The ultimate question is whether what I hold to

be the common law achieves a proper balance between the right

to protect one’s reputation and freedom of the press, viewing these

interests as constitutional values. I believe it does.’27

[46] The press will thus not be held liable for the publication of

defamatory material where it can show that it has been

reasonable in publishing the material. Accordingly, the form of fault

in defamation actions against the press is negligence rather than

intention to harm.

[47] However, fault need not be in issue at all if in the particular

circumstances anterior inquiry shows that the publication is lawful

because it is justifiable. Bogoshi indicates that the reasonableness

of the publication might also justify it. In appropriate cases, a

defendant should not be held liable where publication is justifiable

                                     
25 See the comment on Bogoshi in Jonathan Burchell Personality Rights and Freedom of
Expression: The Modern Actio Injuriarum pp 224-6.
26 At 1216E-F and 1217F-H.
27 At 1217F-H.



33
in the circumstances – where the publisher  reasonably  believes

that the information published is true. The publication in such

circumstances is not unlawful. Political speech might, depending

upon the context, be lawful even when false provided that its

publication is reasonable. (See in this regard the test for

reasonableness in Bogoshi28 cited above.) This is not a test for

negligence: it determines whether, on grounds of policy, a

defamatory statement should not be actionable because it is

justifiably made in the circumstances.

[48] There are a number of traditional defences to an action for

defamation. In Argus Printing and Publishing Co Ltd v Esselen’s

Estate29 Corbett CJ explained the reasons underlying the standard

defences thus:

‘I agree, and I firmly believe, that freedom of expression and of the

press are potent and indispensable instruments for the creation and

maintenance of a democratic society, but it is trite that such freedom is not,

and cannot be permitted to be, totally unrestrained. The law does not allow

the unjustified savaging of an individual's reputation. The right of free

expression enjoyed by all persons, including the press, must yield to the

individual's right, which is just as important, not to be unlawfully defamed. I

emphasise the word ''unlawfully'' for, in striving to achieve an equitable

balance between the right to speak your mind and the right not to be harmed

                                     
28 At 1212A-C.
29  1994 (2) SA 1 (A).



34
by what another says about you, the law has devised a number of defences,

such as fair comment, justification (ie truth and public benefit) and privilege,

which if successfully invoked render lawful the publication of matter which is

prima facie defamatory.’

[49] Hefer JA in Bogoshi30 took the view that the list of defences

is not closed. Rather than citing instances of special defences

formulated over the years, the court looked at the question of

unlawfulness from the vantage point of policy and principle:

 ‘But it is hardly necessary to add that the defences available to a defendant in

a defamation action do not constitute a numerus clausus. In our law the

lawfulness of a harmful act or omission is determined by the application of a

general criterion of reasonableness based on considerations of fairness,

morality, policy and the Court's perception of the legal convictions of the

community. In accordance with this criterion Rumpff CJ indicated in O'Malley's

case [Suid-Afrikaanse Uitsaaikorporasie v O’Malley 1977 (3) SA 394 (A)] at

402fin-403A that it is the task of the Court to determine in each case whether

public and legal policy requires the particular publication to be regarded as

lawful.’

[50] In Holomisa v Argus Newspapers Ltd,31 in a judgment

presciently foreshadowing Bogoshi as regards the availability of  a

defence based on absence of negligence, Cameron J held that a

defamatory statement ‘which relates to “free and fair political

                                     
30 At 1204C-E. See also the comment in Bogoshi at 1209A-B on Corbett CJ’s approach to
defences.



35
activity” is constitutionally protected, even if false, unless the

plaintiff shows that, in all the circumstances of its publication, it

was unreasonably made’. This statement was endorsed in Bogoshi

save in so far as the incidence of the onus is concerned. The court

in Holomisa did not, however, consider it correct to import into our

law the so-called Sullivan principle (New York Times Co v

Sullivan)32 that defendant press members will not be liable for

defamatory statements made of public figures unless the plaintiff

can show that the statement was made with actual malice. Such a

principle would give far too little protection to the right to dignity.

The approach preferred in both Holomisa and Bogoshi is that of

reasonable publication. Jonathan Burchell Personality Rights and

Freedom of Expression: The Modern Actio Injuriarum’,33

commenting on Bogoshi  writes: ‘The test of reasonableness or

public (legal) policy is a supple criterion which can ensure that the

law of delict is able to meet the needs of a changing society. . . .

The accommodation of freedom of expression under the

unlawfulness inquiry is now firmly acknowledged by the Supreme

Court of Appeal.’

                                                                                                           
31  1996 (2) SA 588 (W) at 618E-F.
32 376 US 254 (1964).
33 Page 208.



36
[51] The considerations to be taken into account in assessing the

justifiability of the publication of defamatory material (by the press

in particular) are described by Hefer JA in Bogoshi as follows:34

 ‘But, we must not forget that it is the right, and indeed a vital function, of the

press to make available to the community information and criticism about

every aspect of public, political, social and economic activity and thus to

contribute to the formation of public opinion (Prof JC van der Walt in

Gedenkbundel: HL Swanepoel at 68). The press and the rest of the media

provide the means by which useful, and sometimes vital, information about

the daily affairs of the nation is conveyed to its citizens – from the highest to

the lowest ranks (Strauss, Strydom and Van der Walt Mediareg 4th ed at 43).

Conversely, the press often becomes the voice of the people – their means to

convey their concerns to their fellow citizens, to officialdom and to

government. To describe adequately what all this entails, I can do no better

than to quote a passage from the as yet unreported judgment of the English

Court of Appeal in Reynolds v Times Newspapers Ltd and Others delivered

on 8 July 1998. It reads as follows:

“We do not for an instant doubt that the common convenience and

welfare of a modern plural democracy such as ours are best served by an

ample flow of information to the public concerning, and by vigorous public

discussion of matters of public interest to the community. By that we mean

matters relating to the public life of the community and those who take part in

it, including within the expression ''public life'' activities such as the conduct of

government and political life, elections . . . and public administration, but we

use the expression more widely than that, to embrace matters such as (for

                                     
34 At 1209H-I.



37
instance) the governance of public bodies, institutions and companies which

give rise to a public interest in disclosure, but excluding matters which are

personal and private, such that there is no public interest in their disclosure.

Recognition that the common convenience and welfare of society are best

served in this way is a modern democratic imperative which the law must

accept. In differing ways and to somewhat differing extents the law has

recognised this imperative, in the United States, Australia, New Zealand and

elsewhere, as also in the jurisprudence of the European Court of Human

Rights. . . . As it is the task of the news media to inform the public and engage

in public discussion of matters of public interest, so is that to be  recognised

as its duty. The cases cited show acceptance of such a duty, even where

publication is by a newspaper to the public at large. . . . We have no doubt

that the public also have an interest to receive information on matters of public

interest to the community. . . .” ‘

[52] In deciding in Bogoshi  that Pakendorf (above) had been

incorrectly decided, and that publication by the press of

defamatory statements would not be regarded as unlawful if, upon

a consideration of all the circumstances, it was found to have been

reasonable to have published the facts in the particular way at the

particular time,35 this court did not expressly hold that there is any

specific defence relating to political speech. Nonetheless this court

did approve a number of decisions in other jurisdictions that have

                                     
35 At 1212G-H.



38
held political speech to be in a special category. Those cases are

discussed below.

[53]  The question that arises in this case, however, is whether

special principles should be invoked to protect the press, or for that

matter individuals, when they make defamatory statements about

a member of government. The Reynolds decision in the Court of

Appeal (referred to by Hefer JA in Bogoshi) was confirmed by the

House of Lords.36 I refer to the House of Lords decision as

Reynolds 2. The House of Lords declined to recognise a special

defence of political speech. It differed in this regard from the

Australian High Court decision in Lange v Australian Broadcasting

Corporation37 (a case approved by Hefer JA in Bogoshi), finding

that the common law should not develop ‘political information’ as a

generic category of information the publication of which attracts a

qualified privilege irrespective of the circumstances. So too,

decisions elsewhere in the Commonwealth (Theophanous v

Herald & Weekly Times Ltd and Another,38 Stephens and Others v

West Australian Newspapers Ltd39) were considered in Reynolds 2

not to reflect the English law. And in Lange v J B Atkinson and

                                     
36 [1999] 4 All ER 609 (HL); [2001] 2 AC 127.The references that follow are to the All ER.
37  (1997) 189 CLR 520.
38  (1994-1995) 182 CLR 104.
39  (1994-1995) 182 CLR 211.



39
another (New Zealand)40 the Privy Council pointed out that in the

Reynolds decision of the Court of Appeal the approach of the

Australian and New Zealand courts to political speech had been

rejected.

[54] Lord Nicholls said in Lange v J B Atkinson,41 commenting on

his earlier speech in Reynolds 2, that a different, simpler approach

had been followed in that case: whether a publication is in the

public interest (that is, whether there is a duty to publish to the

intended recipients) ‘depends upon the circumstances, including

the nature of the matter published and its source or status’.

[55] Since Lange v J B Atkinson had been decided by the New

Zealand Court of Appeal before the decision of the House of Lords

had been handed down in Reynolds 2, the Privy Council referred

the matter back to the Court of Appeal for further hearing in the

light of the recently-enunciated English approach. Lord Nicholls

pointed out, however,42 that ‘one feature of all the judgments, New

Zealand, Australian and English, stands out with conspicuous

clarity: the recognition that striking a balance between freedom of

expression and protection of reputation calls for a value judgment

                                     
40  [1999] UKPC 46. It is of interest that the decisions of the House of Lords in Reynolds and
of the Privy Council in Lange v Atkinson were handed down on the same day, and that the
same law lords sat in both cases.
41 Above, para 15.



40
which depends upon local political and social conditions. These

conditions include matters such as the responsibility and

vulnerability of the press’ (my emphasis). For that reason the court

considered it inappropriate to determine the matter: the courts of

New Zealand, it said, were ‘better placed to assess the

requirements of the public interest in New Zealand’ than was the

Privy Council.43

[56] The House of Lords in Reynolds 2 considered that the

common law principle of qualified privilege, based on a

consideration of all the circumstances of the publication, enables a

court to give appropriate weight to the importance of freedom of

expression. Essentially what was to be considered was whether

the public had a right to know the particular information.  The case

related to statements about the plaintiff, formerly the Prime

Minister of Ireland. He had in effect been called a liar (the article

concerned was entitled ‘Why a fib too far proved fatal for the

political career of Ireland’s peacemaker and Mr Fixit’). Although the

information published about the plaintiff was undoubtedly in the

public interest, publication had taken place without giving the

                                                                                                           
42 Para 16.
43 The New Zealand Court of Appeal confirmed its earlier decision in Lange: [2003] NZLR
385. It considered that qualified privilege did extend to political speech, which constituted a
particular class, and that the law in England was different in this regard. The judgment is one
written by the full court. Reasonableness of the publication is not the test to be used,
however. Gratuitous slurs on politicians would be actionable because the privilege had been



41
plaintiff any opportunity to explain his conduct. The court  held that

qualified privilege therefore did not attach to the publication in the

circumstances.

[57] The House of Lords thus declined to recognise a ‘new

category of occasion when privilege derives from the subject

matter alone: political information’.44 Political information, Lord

Nicholls held, adopting the Australian definition in Lange (above) is

‘information, opinion and arguments concerning government and

political matters that affect’ the public. However, despite the

rejection of a special category of privilege in the form of political

information, Lord Nicholls did make it clear that established

categories of qualified privilege are not exhaustive. Such

categories are ‘no more than applications, in particular

circumstances, of the underlying principle of public policy’.45 That

court did recognise, however, that in different jurisdictions different

considerations might come into operation.46

[58] In Australia and New Zealand, as I have indicated, political

speech has been recognised as being in a different class because

of constitutional considerations. Brennan CJ in Lange v Australian

                                                                                                           
abused, and not because the publisher had acted unreasonably. The essential test is the
interest in making the statement, and the interest in receiving it.
44 At 621e-g.
45 At 616e-f.



42
Broadcasting Corporation (above, not approved in Reynolds 2)

speaking for the court held that each member of the ‘Australian

community’ has an interest in both disseminating and receiving

information and opinions concerning government and political

matters that affect Australians. ‘The duty to disseminate such

information is simply the correlative of the interest in receiving it.

The common convenience and welfare of Australian society are

advanced by discussion . . . about government and political

matters. The interest that each member of the Australian

community has in such a discussion extends the categories of

qualified privilege.’ The finding was based largely on the

requirements of the Australian Commonwealth Constitution, and is

subject to the qualification that publication must be reasonable in

order to protect the reputations of those defamed.

[59] The High Court of Australia in Lange approved the decisions

in Theophanous v Herald & Weekly Times and Stephens v West

Australian Newspapers Ltd (above, also discussed and not

followed in Reynolds 2). In both those cases the courts had

recognised a special category of qualified privilege in respect of

political information disseminated in the press. In Theophanous it

was held that the Commonwealth Constitution allowed the

                                                                                                           
46 See also the speech of Lord Steyn at 630g-j.



43
publication of material discussing government and political

matters, and of information concerning members of Parliament

which relates to the performance of their duties as members of

Parliament; and in relation to the suitability of persons for office as

Parliamentarians. Publication would not be actionable if the

defendant proved that it was unaware of the falsity of the

publication; it did not publish the material recklessly, not caring

whether it was false; and the publication was reasonable in the

circumstances.

[60] The High Court in Lange adopted the approach to the

interest in receiving political information formulated by McHugh J in

Stephens:47

‘In the last decade of the twentieth century, the quality of life and the freedom

of the ordinary individual in Australia are highly dependent on the exercise of

functions and powers vested in public representatives and officials by a vast

legal and bureaucratic apparatus funded by public moneys. How, when, why

and where those functions and powers are or are not exercised are matters

that are of real and legitimate interest to every member of the community.

Information concerning the exercise of those functions and powers is of vital

concern to the community. So is the performance of the public representatives

and officials who are invested with them. It follows in my opinion that the

general public has a legitimate interest in receiving information concerning

matters relevant to the exercise of public functions and powers vested in



44
public representatives and officials. Moreover, a narrow view should not be

taken of the matters about which the general public has an interest in

receiving information. With the increasing integration of the social, economic

and political life of Australia, it is difficult to contend that the exercise or failure

to exercise public functions or powers at any particular level of government or

administration, or in any part of the country, is not of relevant interest to the

public of Australia generally.’

[61] Of particular importance in this matter is the approach to

reasonableness enunciated by Brennan CJ in Lange.48

‘Whether the making of a publication was reasonable must depend upon all

the circumstances of the case. But, as a general rule, a defendant’s conduct

in publishing material giving rise to a defamatory imputation will not be

reasonable unless the defendant had reasonable grounds for believing that

the imputation was true, took proper steps, so far as they were reasonably

open, to verify the accuracy of the material and did not believe the imputation

to be untrue. Furthermore, the defendant’s conduct will not be reasonable

unless the defendant has sought a response from the person defamed and

published the response made (if any) except in cases where the seeking or

publication of a response was not practicable or it was unnecessary to give

the plaintiff an opportunity to respond.’

[62] This passage was approved by Hefer JA in Bogoshi.49 The

court there held (contra Holomisa, above) that the defendant bears

                                                                                                           
47 (1994-1995) 182 CLR 211 at 264.
48 (1997) 189 CLR 520 at 574.
49 At 1211F-H.



45
the onus of proving reasonableness. In the inquiry as to the

reasonableness of the publication, account must be taken of the

tone of the publication – whether there is an unnecessary sting

attached; the nature of the information published; the reliability of

the source; and steps taken to verify the information.50 These

questions relate both to unlawfulness (the unnecessary sting or the

gravamen of the statement) and to fault – negligence – (steps

taken to verify the information). But the inquiries inevitably overlap.

[63] That political information or speech should be treated

differently, and members of government expected to be more

vulnerable to robust criticism, is also the view of the European

Court of Human Rights in Lingens v Austria51 affirmed by that court

also in Oberschlick v Austria52.  The court said in Lingens:

‘The limits of acceptable criticism are accordingly wider as regards a

politician as such than as regards a private individual. Unlike the latter, the

former inevitably and knowingly lays himself open to close scrutiny of every

word and deed by both journalists and the public at large, and he must

consequently display a greater degree of tolerance. No doubt Article 10(2) [of

the European Convention of Human Rights] enables the reputation of others –

that is to say, of all individuals – to be protected, and this protection extends

to politicians too, even when they are not acting in their private capacity; but in

                                     
50 At 1212H-J.
51  (1986) 8 EHRR 407 (para 42).
52  (1991) 19 EHRR 389 (para 59).



46
such cases the requirements of such protection have to be weighed in relation

to the interests of open discussion of political issues.’

This dictum was approved by Lord Steyn in Reynolds 2.53

[64] In my view, the reasons advanced in Lange and Lingens, as

well as those underlying the decision in Spoorbond, for recognizing

that the defamation of government and members of government

might be justifiable in certain circumstances, and thus lawful, are

compelling. They require that there be a special defence attaching

to political information, such that the publication of defamatory

matter in circumstances where it is justifiable (reasonable) is not

actionable.

[65]  Freedom of expression in political discourse is necessary to

hold members of government accountable to the public. And some

latitude must be allowed in order to allow robust and frank

comment in the interest of keeping members of society informed

about what government does. Errors of fact should be tolerated,

provided that statements are published justifiably and reasonably:

that is with the reasonable belief that the statements made are

true. Accountability is of the essence of a democratic state: it is

one of the founding values expressed in s 1(d) of our Constitution:

                                     
53 At 635e-j.



47
‘Universal adult suffrage, a national common voters roll, regular elections and

a multi-party system of democratic government, to ensure accountability,

responsiveness and openness’ (my emphasis).

And see further s 92(3)(a) read with s 195 (1)(a) to (f) and s 195(2)

of the Constitution which govern the basic values and principles of

public administration. In Holomisa Cameron J said:54

‘Our constitutional structure seeks to nurture open and accountable

democracy. Partly to that end, it encourages and protects free speech and

expression, including that practised by the media. If the protection the

Constitution affords is to have substance, there must in my view be some

protection for erroneous statements of defamatory fact, at least in the area of

“free and fair political activity”.’

[66] This court has in several cases recently, when dealing with

the Aquilian action for damage inflicted negligently, stressed the

importance of the state’s accountability to the public in finding state

action to be unlawful. See, in particular, Minister of Safety and

Security v Van Duivenboden;55 Van Eeden v Minister of Safety and

Security;56 Premier, Western Cape v Faircape Property

Developers (Pty) Ltd;57 Minister of Safety and Security v

Hamilton;58 and  Minister of Safety and Security and another v

                                     
54 At 616I-J.
55  2002 (6) SA 431 (SCA).
56 2003 (1) SA 389 (SCA).
57 2003 (6) SA 13 (SCA).
58  2004 (2) SA 216 (SCA).



48
Carmichele.59 See also the decision of the Constitutional Court  in

Carmichele v Minister of Safety and Security60 on wrongfulness in

the law of delict in the light of constitutional values.  The state, and

its representatives, by virtue of the duties imposed upon them by

the Constitution, are accountable to the public. The public has the

right to know what the officials of the state do in discharge of their

duties. And the public is entitled to call on such officials, or

members of government, to explain their conduct. When they fail

to do so, without justification, they must bear the criticism and

comment that their conduct attracts, provided of course that it is

warranted in the circumstances and not actuated by malice.

[67] That does not mean that there should be a licence to publish

untrue statements about politicians. They too have the right to

protect their dignity and their reputations.61 As Burchell puts it:62

‘There are limits to freedom of political comment, especially in regard to

aspects of the private lives of politicians that do not impinge on political

competence. Politicians or public figures do not simply have to endure every

infringement of their personality rights as a price for entering the political or

public arena, although they do have to be more resilient to slings and arrows

than non-political, private mortals.’

                                     
59 2004 (3) SA 305 (SCA).
60 2001 (4) SA 938 (CC).
61 See Burchell op cit p 229. ‘It has for many years been accepted that greater latitude must
be given to freedom of expression on political matters. However, although politicians may, in
one sense, be fair game for criticism, it is not completely open season in the political veld.’
62 Loc cit.



49

[68] But where publication is  justifiable in the circumstances the

defendant will not be held liable. Justifiability  is to be determined

by having regard to all relevant circumstances, including the

interest of the public in being informed; the manner of publication;

the tone of the material published; the extent of public concern in

the information; the reliability of the source; the steps taken to

verify the truth of the information (this factor would play an

important role too in considering the distinct question whether

there was negligence on the part of the press, assuming that the

publication was found to be defamatory); and whether the person

defamed has been given the opportunity to comment on the

statement before publication. In cases where information is crucial

to the public, and is urgent, it may be justifiable to publish without

giving an opportunity to comment.

[69] Was the publication of the M & G report card in respect of

the appellant justifiable in all the circumstances, such that the

respondents may invoke the defence of justifiable political speech?

The executive authority of the Republic is vested in the President

who exercises it ‘together with the other members of the cabinet’ (s

85 of the Constitution). Members of the cabinet are accountable

both collectively and individually to Parliament for the exercise of



50
their powers and the performance of their functions (s 92(2)). They

are also tasked with the attainment of an accountable public

administration. They must act in accordance with policy as

determined by the cabinet. Cabinet ministers thus represent

government at the highest level. Freedom to discuss and criticise

government – the country’s affairs – must include the freedom to

discuss the conduct of individual cabinet ministers. The M & G,

and all the other newspapers and media that commented on and

criticised the conduct of the appellant were entitled, indeed

obliged, to do so. Was the statement that ‘her award of a massive

housing contract to a close friend’ in keeping with that right and

duty, or did it go too far?

[70] Earlier in the judgment I set out at length some of the

statements made about the appellant and the Motheo project. A

reading of them shows that the press, including the M & G,

repeatedly called for an explanation from the appellant of a

contract awarded under her auspices as National Minister of

Housing. It is common cause that the contract was concluded

without the necessary procedures having been followed. The

Board that purported to award it was not quorate when the

decision to make the award was taken. The company to which it

was awarded did not yet exist, let alone have any track record of



51
building houses. The person (Gibb of Nedcor) who had undertaken

to fund the project in part was, to the knowledge of the appellant,

under suspicion. The Auditor-General reported adversely on the

contract, as did the Dreyer commission of inquiry. The press called

for explanations from the appellant, especially as to why she had

fired Mr Cobbett, and received no response. They called for an

inquiry that would focus on her role in the award to Motheo. There

was no response. They knew she was in overall charge of housing

nationwide63 and could and should have stopped the contract at

the outset. The call for a commission of inquiry had been

dismissed. There was no point in again seeking a response from

the appellant. She had stated publicly more than once that she had

had nothing to do with the award.

[71] There was also no point in asking Moodley or Gibb about the

role of the appellant in the whole affair: their evidence to the

Dreyer commission and their public statements pointed to the

prospect of another denial. Yet the obvious question was how Gibb

had come to know of Ndlovu. In the light of all the information

about the links and friendships between the appellant and Ndlovu,

the appellant and Gibb, and Ndlovu’s sister (Seape, who worked

for Gibb at Nedcor) and Gibb, it was reasonable for the M & G to

                                     
63 Housing is one of the areas of concurrent national and provincial legislative competence:



52
believe that the appellant had influenced the choice of Motheo,

Ndlovu’s company, as the housing developer. And it could not

have been expected of the M & G to hold its own commission of

inquiry. The respondents’ publication of the defamatory statement

was, in all the circumstances, justifiable.

REASONABLE PUBLICATION

[72] As to the reasonableness of the respondent’s belief and the

issue of fault, much of what has been said above is relevant here

too.  It must also be remembered that the question now is not:

was the appellant’s involvement in the choice of Motheo (Ndlovu)

the only reasonable inference (as it would be for liability in a

criminal case), or the most probable inference (as for liability in a

civil case)?  It is simply: was it a reasonable inference for the

respondent to draw given, in particular, all the press reportage and

the Dreyer report?

[73] The essential question at the time, as I have said, was who,

in late 1996 or early January 1997, selected Ndlovu, the close

friend of the appellant, and the intended director of a company yet

to be formed, which had neither financial capacity, nor any

experience in, nor knowledge of the construction industry?

                                                                                                           
schedule 4 of the Constitution.



53
Mpumalanga province did not have the funds to expend on the

project.   It was dependent on the choice of developer being made

by the supposed financial backer, Nedcor, or the national ministry.

Nedcor’s later rejection of Gibb’s initiatives and Cobbett’s

disapproval of the entire scheme reasonably show that the choice

of Ndlovu must have come not from them, but from an ostensibly

initially authorised Nedcor operative (Gibbs or Ndlovu’s sister) or

from someone in the ministry. Given the links between

Gibb, Seape, Ndlovu and the appellant, it was reasonable to infer

that Ndlovu’s name would not have come from Gibb alone. The

obvious inference to be drawn was that Gibb knew that the name

that he suggested would be acceptable to the ministry.   But

whether the name came from Gibb or Ndlovu herself, or from her

sister Seape, ultimately authoritative ministerial acceptance, in the

absence of Cobbett’s involvement, was obtainable from only one

person.   That was the appellant.  She had already recorded a

denial of involvement and nobody could expose her to cross-

examination or interrogation in any available form of inquiry.   It

was also reasonable to conclude that any other informants either

did not know enough to answer the question, or would not alter the

stance, supportive of the appellant’s denial, which they had

already made public in the press or before the Dreyer commission.



54
[74] The tone of the report card was undoubtedly irreverent. It

was critical of the performance of all members of government,

even those to whom it awarded ‘good grades’. It was an overall

assessment of performance over the year under review. It

assumed knowledge of political events over the year. It did not

purport to convey new information. And it relied on the myriad of

reports made in a multitude of papers over the course of the year,

all calling for an explanation from the appellant herself of the

Motheo contract. Admittedly what was said was stated to be fact,

not opinion, but it nevertheless was clearly proffered as political

criticism. And it concerned the actions of a public figure in relation

to a major political talking-point. Thus even if the report were to

have conveyed the impression that the appellant had personally

made the award and signed the contract,  the conduct of the writer

and the editor, the second respondent, was reasonable in all the

circumstances.

CONCLUSION

[75] Accordingly I find that the publication of the defamatory

article was not unlawful, because it was justifiable in all the

circumstances, and that it was not negligent. The report card

constituted political speech that was justified and reasonable in all

the circumstances. The defamation is thus not actionable.



55

[76] It is thus not necessary to consider the respondents’ further

arguments in relation to the introduction of new remedies (the

amende honorable – apology in suitable form to the plaintiff, and

setting the facts straight – or a substantial reduction in the award

of damages) for politician plaintiffs, as a means of achieving an

appropriate balance between the competing rights of freedom of

speech and dignity.

[77] The appeal is dismissed with costs including those

occasioned by the employment of two counsel.

C H Lewis
Judge of Appeal

Concur: Howie P



56
PONNAN AJA (concurring in the order of Lewis JA, but for

different reason):

[78]  An ostensibly easy question, first articulated by Lord Atkin in

Sim v Stretch64 and adopted repeatedly by our courts, namely, ' ...

would the words [complained of] tend to lower the plaintiff in the

estimation of right thinking members of society generally ...', is a

salutary starting point.  The answer it yields, is, in my view decisive

of the present appeal.

[79] The test is an objective one.  The standard is the ordinary

reader with no legal training or other special discipline, variously

described as a ‘reasonable’, ‘right thinking’ individual of ‘average

education’ and ‘normal intelligence’. It is through the eyes of such

a person who is not ‘super-critical’ or possessed of a ‘morbid or

suspicious mind’ that I must read the report card.

[80] The ordinary reader of the M & G, so we are told, is ' ...

highly educated, informed and critical'. It is someone who keeps

abreast of current affairs by reading an assortment of newspapers,

listening to the radio and viewing television. It would thus be fair to

impute to such a person a higher standard of education and

intelligence and a greater interest in and understanding of national

                                     
64 [1936] 2 All ER 1237 (HL)



57
affairs than newspaper readers in general in this country. (see

Channing v South African Financial Gazette & others 1966 (3) SA

470 at 474A.)  But, it is clear that one may not impute to such a

reader, for the purposes of this enquiry, the training or habits of the

mind of a lawyer.

[81] ‘In an era when rebellion for its own sake is the fashion and

revisionism its intellectual style, values which used to be

taken for granted are re-appraised so frequently and

ferociously that to identify the "right-thinking", and to

postulate some general accord among them, is a difficult

enough task in a homogeneous community.  The problems

are compounded enormously in a mixed country like South

Africa, with its variety of races, cultures, languages and

religions, and its wide social and economic differences.  No

single group has a monopoly of such a society's "right-

thinking" members, and the "mythical consensus" must

encompass them all.  Subjectivity inevitably intrudes

whenever this is sought.  A Judge would doubtless hesitate

to see himself as the epitome of all "right-thinking" persons,

or to say so at any rate.  He is seldom likely, on the other

hand, to attribute to the "right-thinking" a viewpoint sharply in

conflict with his own.  More often he decides what he



58
personally thinks is right, and then imputes it to the

paragons.  To others, however, the tenets thus decreed may

seem merely the innate prejudices of the group or class from

which he has sprung.  That they indeed are is the danger

against which he must guard.'

(Per Didcott J in Demmers v Wyllie & others 1978 (4) SA (D) 629

A-D.)

[82] The Minister's complaint in this matter is a very narrow one, it

is that she did not award the housing contract to Motheo.  The

award of the contract had been made by the Mpumalanga Housing

Board, accordingly, so it was argued, the report card should not

have attributed it to her.  The logical starting point is whether the

words complained of convey the defamatory meaning which the

plaintiff seeks to place on them.  Properly understood, so it was

submitted, the reference to 'her' award of the contract carried with

it an imputation of ‘corrupt nepotism’, implying as it did, that she

had awarded a lucrative contract to a close friend.  That, according

to the Minister’s counsel, was the meaning to be attributed to the

report card.

[83] It is indeed so that the Minister did not award the contract to

Motheo.  Nor could she.  It was after all a provincial housing



59
contract which had been awarded by the provincial housing

authority.  Readers of the M & G would have known that.  In that

context they would have understood the reference to 'her award',

not as her having personally awarded the contract, but, as her

possibly having influenced the award of the contract.

[84] There was a widely held public perception that the Minister

had used her influence to secure a lucrative contract for a close

friend.  Cartoons, caricatures and editorials accompanied lead

articles in national, daily and weekly newspapers.  Vivid journalese

was employed to describe the Motheo scandal as it came to be

known, which dominated the print media for a protracted period

prior to the publication of the report card by M & G.  The report

card, it bears noting, was a 'snappy', 'irreverent' and ‘robust’

assessment of the performance of cabinet ministers during the

year under review.  It did not purport to add anything to what was

described in the evidence as the then ‘prevailing political folklore’.

Readers of the M & G would not have attached any significance to

the reference 'her award' instead of the more apt 'the award'.

[85] It is fair to say, that there was at that time a public perception

created by the extensive reportage, long before the publication of

the report card, that the Minister may indeed have been guilty of



60
nepotism.  Those allegations had repeatedly been made in the

media amidst strident calls for a full, fair and proper inquiry into her

role in the scandal.  Not only did those calls go unanswered, but

the Minister's evasive and contradictory responses did little to

erode that perception.  Properly understood, the words complained

of were no more than a reference to the role she had played in the

matter as revealed by the information already in the public domain.

Views already shaped by the preceding avalanche of publicity

would not have been altered by the report card.  The report card

was intended to be allusive rather than specific.  It was evidently

designed for entertainment rather than instruction.  It sought to be

irreverent rather than informative.  So construed, although the

matter is by no means free from doubt, the Minister was not

disparaged by the words complained of.

86] In Pienaar & another v Argus Printing and Publishing Co Ltd

1956 (4) SA 310 (W) at 318 Ludorf J said ‘… The Courts must not

avoid the reality that in South Africa political matters are usually

discussed in forthright terms. Strong epithets are used and

accusations come readily to the tongue. I think, too, that, the public

and readers that debate political matters are aware of this.’ Those

sentiments assume heightened significance in a fledgling

democracy such as ours struggling to rid itself of its securocratic



61
and censorious past. The Minister has been too sensitive about

the report card. She is in her own right a public figure who at the

relevant time was entrusted with a key national portfolio. The true

enquiry relates to the manner in which the report card would have

been understood by those readers of it whose reactions are

relevant to the action. In my view, it cannot be said that to those

readers it bore a defamatory meaning. It follows that the report

card was not defamatory of the Minister.

[87] I accordingly concur, albeit for different reasons, in the order

proposed in paragraph 77 of the judgment of Lewis JA.  I also

express my concurrence with paragraphs 33 to 42 of my Sister's

judgment.

 V M PONNAN

ACTING JUDGE OF APPEAL



62

MTHIYANE JA (dissenting):

[88] I have read the judgments of my colleagues Lewis JA and

Ponnan AJA and regret that I am unable to agree with either’s

conclusion. In what follows I set out my approach to the matter.

[89] The appellant, then the National Minister of Housing,

instituted a defamation action in the Johannesburg High Court

against the first and second respondents. The action arose out of a

statement in a ‘report card’ published in the Mail and Guardian of

24 December 1998. The statement read:

‘Why is she still in cabinet? She has shown she cannot deliver in

one of the key delivery ministries. Her award of a massive housing

contract to a close friend and the sacking of former Director-

General, Billy Cobbett, continue to haunt the public perception of

her.’

[90] The appellant relied on only that portion of the statement

which accused her of having awarded a massive building contract

to a close friend. The appellant pleaded that the said statement, in

the context of the ‘report card’, was per se defamatory and

published animo injuriandi. In the alternative, she alleged that the



63
statement was intended and understood by readers of the ‘report

card’ and by the general public to mean, inter alia, that she:

‘(a) is of a base moral standard;

(b) is a dishonest person and that she would dishonestly award

a massive housing contract to

a close friend of hers;

(c) is incompetent and is unable to deliver as a minister;

(d) is not worthy of holding public office.’

[91] The appellant alleged further that, in publishing the

statement:

‘(a) the defendants were reckless in that they did not care

whether the contents were true or false;

(b) they took no reasonable steps to establish and/or to

investigate the truth of the allegations contained in the article; and

(c) the defendants failed to ensure that enquiries were directed

to the plaintiff and/or that a response was sought from the plaintiff.’

[92] In their plea the respondents denied that the statement, in

the context of the report card, was defamatory of the plaintiff or

that it conveyed the meaning attributed to it by the appellant. They

also raised other defences: reasonableness, qualified privilege,

and the defence of truth and public benefit.



64

[93] The appellant’s action was dismissed by the court a quo

(Joffe J) on two grounds: first, that as a cabinet minister the

appellant had no locus standi to sue for defamation, and secondly,

that she had not been defamed because by the time the statement

was published, her reputation had already been tarnished by the

past reportage on the Motheo contract. The learned judge found

that the context in which the readers of the Mail and Guardian

would have read the ‘report card’, was one in which the public

perception of the appellant was already tarnished and the damage

done. The issues relating to the other defences were not

addressed in the judgment.

[94] The appeal raises four questions: first, whether a cabinet

minister has a right in law to sue for defamation. Secondly,

whether or not the statement was defamatory of the appellant, in

the context of the reportage of a year and a half on a scandal

concerning the award of the housing contract which was found to

be irregular in several respects. Thirdly, whether or not in the

circumstances of this case, the conduct of the respondents fell

within the scope of the reasonableness defence (or remedy) set

out in National Media Limited v Bogoshi.65 Fourthly, whether this

                                     
65 1998 (4) SA 1196 (SCA) at 1212 H – 1213 A-C.



65
court should develop the common law in order to provide for a

defence that would protect both the maker and publisher of the

defamatory statement as well as the victim of the defamation.

[95] The accusation that the appellant awarded the Motheo

contract to a close friend was unproven. With that, the defence of

truth and public benefit, in my view, fell by the wayside. I deal fully

with this aspect later in the judgment. During argument in the

appeal before us, counsel for the respondent was constrained to

submit that the defence of truth and public benefit was legally

suspect. That approach, it seems to me, in the context of the

present matter, was informed by the very nature of the defence

contemplated in Bogoshi. It is meant to protect publication of an

untrue statement (not a true statement), in circumstances where

there is no fault (or unreasonableness) on the part of the maker or

publisher. In the absence of proof, the accusation against the

appellant must, in my view, be approached on the basis that it is

untrue.

[96] I deal first with the question whether the appellant, as a

cabinet minister, has locus standi to sue for defamation. The

respondents contend that the appellant lacks locus standi to sue.

They submitted that the decision in Die Spoorbond and Another v



66
South African Railways66 to the effect that the state cannot claim

damages for defamation for injury to its reputation, should be

extended to cabinet ministers so as to preclude them from suing

for defamation. In developing his argument counsel for the

respondents stressed the need to protect the freedom of every

person to comment, without inhibition, on the management and

conduct of the country’s affairs to avoid the chilling effect of

defamation actions by cabinet ministers. For this submission

reliance was placed on the judgment of the House of Lords in

Derbyshire County Council v Times Newspapers Ltd and Others67

where the principles laid down in Spoorbond were followed and

extended to local authorities - in the case in question to the

Derbyshire County Council. Counsel urged that the decision in

South African Associated Newspapers Ltd and Another v Estate

Pelser,68 where this court declined to extend the Spoorbond rule to

actions for defamation by cabinet ministers, should not be

followed.

[97] There is a lot to be said for counsel’s criticism of the decision

in Pelser. The facts in that case were briefly the following: two

persons, one white and the other black, were sentenced to death

for the same crime. The State President (as the head of the state

                                     
66 1946 AD 190.



67
was then called) granted a reprieve to the white murderer but not

to the black one. The black man was executed. The Sunday

Times, a newspaper published by the first defendant in that case,

printed an article in which the late Professor Barend van Niekerk

was quoted as having remarked:

‘The execution of [the black man] must fill all South Africans with

shame.’

For reasons that are difficult to comprehend the court rejected the

argument by Mr SW Kentridge SC, for the newspaper publisher,

that the above statement was, on its correct interpretation, not

capable of being read as defamatory of Minister Pelser. I agree

with Lewis JA that Pelser was wrongly decided on the facts.

[98] I do not agree with the submission that the principle in

Spoorbond should be extended and that cabinet ministers should

be barred from suing for defamation. In my view, that approach

would undermine the protection of an individual’s right to dignity,

which includes reputation, and elevate the right to freedom of

expression above the right to reputation. Under our law the right to

reputation equally enjoys protection. The ‘recognition and

protection of human dignity is a foundational constitutional value,’

and the right to human dignity entrenched in the Constitution

                                                                                                           
67 [1993] 1 All ER 1011 (HL).



68
‘values both the personal sense of self-worth as well as the

public’s estimation of the worth or value of an individual.’69 Even

though the right to reputation is not protected eo nomine as a

fundamental right, it is considered to be part of the right to respect

for, and protection of, the dignity of an individual, which is

protected by s 10 of the Constitution.70 It is therefore crucial to

strike a fair balance between the right to freedom of expression,71

and the right to dignity72 and reputation, so that one right is not

accorded more value than the other. The tension between the two

competing constitutional rights has, for now, been resolved

adequately in defamation matters by the application of the

principles laid down in Bogoshi.73

[99] In my view, ministers of state, as everybody else, are not

above criticism in relation to the execution of their duties as

members of government – and such criticism is indeed a good

thing for purposes of public debate and discussion in an open and

democratic society. In fact the end-of-the-year ‘report card’ devised

by the respondents, properly utilized, might prove to be a useful

exercise to encourage members of government to keep their wits

                                                                                                           
68 1975 (4) SA 797 (A).
69 See Khumalo and Others v Holomisa 2002 (5) SA 401 (CC) at paras 26 and 27.
70 See Lawsa (1) par 270.
71 Protected under s 16 of the Constitution.
72        “          “      s 10 of the Constitution.
73 See Khumalo at para 39.



69
about them on issues of public concern. But unchecked,

unjustifiable imputations of dishonesty detract from a proper

exercise of the right to freedom of expression and disrupt the

balance referred to in para 98 above. I consider fair reporting and

the retention by a cabinet minister of the right to sue, not to be

strange bed fellows. They can easily subsist side by side, without

the right to freedom of expression being compromised. In my

judgment, the appellant does have locus standi to sue for

defamation.

[100] I now turn to the effect of the past reportage on the

appellant’s claim. The court a quo held that the appellant failed to

establish that she had been defamed because by the time the

‘report card’ was published, damage had already been done. This

finding is supported by the respondents.

[102] I do not agree. The test whether the appellant’s reputation

was lowered in the estimation of right thinking readers is an

objective one. The question in the present matter is how the

reasonable reader of the Mail and Guardian would have

understood the statement in the ‘report card’, in the context and

against the background it was published. The test envisages that

the words in the statement are to be construed ‘in their context’,



70
and the meaning thereof determined by reference to ‘what they

would convey to ordinary reasonable persons, having regard to the

sort of people to whom the words were or were likely to be

published.’74 I do not see the relevance of the dictum of Didcott J in

Demmers v Wylie and Others,75 referred to by my colleague,

Ponnan AJA (para 81) in his judgment, in the context of the

present matter. In that part of the judgment in Demmers, Didcott J

was dealing with the difficulties associated with identifying a ‘right-

thinking reader’ in a non-homogenous community such as ours.

No such problem is encountered in the present matter. The right-

thinking reader we are concerned with is the ordinary reader of the

Mail and Guardian. The issue before us is what the statement in

the ‘report card’ would have conveyed to that reader, having

regard to the above test.

[103] In my view, the conclusion reached by the court a quo on the

effect of the past reportage is flawed in two respects: first, it

ignores the fact that the allegation that the appellant had awarded

the contract to Motheo was a novel statement. Secondly, any

perspective earlier held of the appellant by readers of that

reportage, could not have been caused by a belief that she had

                                     
74 Johnson v Beckett and Another 1992 (1) SA 762 (A) at 773 B-D; Johnson v Rand Daily
Mails 1928 AD 190 at 204; Channing v SA Financial Gazette Ltd and Others 1966 (3) SA 470
(W) at 474 A–C; Botha en ‘n Ander v Marais 1974 (1) SA 44 (A) at 48 D-F.
75 1978 (4) SA 619 (DCLD) at 629 A-B.



71
indeed made such an award, as no assertion of such a fact had

ever been made.

[104] Mr Howard Barrell, the writer of the ‘report card’, testified that

readers of the Mail and Guardian were on the whole the most

educated group of newspaper readers in the country. He described

the typical reader as ‘a highly educated, informed and critical

individual’, who probably reads three or four different newspapers

and regularly listens to the radio and watches television. The

readers of the Mail and Guardian, he said, base their judgments on

the information they receive from a variety of sources and do not

uncritically accept what they read.

[105] In my view, that type of reader would have realized that the

avalanche of past reportage conveyed no more than a suspicion of

nepotism, and that the reportage cried out for an investigation to

establish the appellant’s involvement, if any, in the award of the

Motheo contract. That class of reader, given his or her ability to

discern and analyse, is not likely to have accepted the past

reportage as asserting that the Motheo contract had been awarded

by the appellant or that she had played a role in the award of the

contract.



72
[106] But, when the report of 24 December 1998 appeared,

suggesting that the appellant had awarded the contract, it seems

to me that the reader, in considering the new information

objectively (as a right-thinking reader), would have compared it

with what had been gleaned from the earlier reportage, and would

have been led to conclude that the appellant had in fact done what

was alleged: that the report meant that she had influenced the

process of awarding the contract or played a role in its award to a

close friend because the ‘report card’ now says so (something not

stated previously). Although the average reader of the Mail and

Guardian would have been aware that the award of housing

contracts was a provincial competency, he or she was now being

told pointedly that the appellant had caused the contract to be

awarded. From this latest statement the reader would have

concluded that the Mail and Guardian was now in possession of

information that linked the Minister directly with the nepotistic

award of the contract. This, because even the earlier reportage of

the Mail and Guardian, and indeed other newspapers, had not

carried a story that linked the appellant directly to the award of the

Motheo contract. As all the other newspapers had done, the Mail

and Guardian had simply raised questions calling for answers. It is

true, as stated by Lewis JA (para 23), that Barrell and Soggot,

called as witnesses for the respondents, maintained that the report



73
card did not refer to any new information. But when Barrell, in

particular, was challenged by counsel for the appellant to point to

any prior media statement, if any, implicating the appellant in the

award of the contract, he was unable to do so.

[107] In my view, the latest statement was novel and lowered the

appellant’s reputation in the eyes of the right thinking reader of the

newspaper. I consider the earlier reportage to be relevant to the

assessment of quantum rather than as a complete defence to the

defamation action. It is one thing to say that a person has a bad

reputation, but quite another to conclude or imply that such person

has none at all to protect – which is the effect of the finding of the

court a quo in so far as the appellant is concerned. Even in cases

where a person’s reputation has sunk to its lowest ebb, that factor

does not constitute a complete defence.76

[108] Although the earlier reportage was critical and sometimes

strident, in the present matter it never included an allegation that,

whether directly or indirectly, the appellant had awarded the

contract to Motheo. In my view, previous defamations (even of an

identical kind) cannot and do not render what was defamatory to

be not defamatory. The relevance of earlier defamations is



74
confined to the topic of damages, where it would be a factor to be

contextualized in the course of an assessment of quantum. The

statement in my colleague, Ponnan AJA’s judgment (para 84), that

there was ‘a widely held public perception that the Minister had

used her influence to secure a lucrative contract for a close friend’

is, in my view, not borne out by the facts nor by the past reportage.

On the contrary, the past reportage merely raised suspicion and

called for answers.

[109] The proposition that the appellant awarded, or caused the

contract to be awarded, is unproven. The respondents did not

attempt to adduce evidence to establish that fact. Instead Barrell,

in his evidence, was driven to assert that an inference was to be

drawn from a range of surrounding circumstances. When Barrell

was invited to substantiate his accusation (that the appellant had

awarded the Motheo contract) during cross-examination, he stood

by his bare assertion and, rather than provide proof, challenged

counsel and said: ‘[P]lease eliminate my conclusion, please prove

me wrong’. I agree with Lewis JA (para 28), that the ordinary

reader of the Mail and Guardian would have understood the words

complained of to mean that the plaintiff was guilty of corrupt

behaviour. Such serious accusation cannot, in my view, be

                                                                                                           
76 Cf Grobbelaar v News Group Newspapers Ltd and Another 2002 (4) All ER 732 (HL) at 733



75
regarded as mere political criticism. In my view, that conclusion

was reached without any factual basis. Accordingly, having failed

to show that the allegations are true, the respondents can only

escape liability if their conduct in publishing the defamatory

statement, can be brought within the Bogoshi defence.

[110] In Bogoshi77 Hefer JA said:

‘[T]he publication in the press of false defamatory allegations of

fact will not be regarded as unlawful if, upon a consideration of all

the circumstances of the case, it is found to have been reasonable

to publish the particular facts in a particular way and at a particular

time. It is for the respondents to prove all the facts on which they

rely to show that the publication was reasonable and that they

were not negligent.’78

Dealing with how the test was to be applied Hefer JA continued:

‘In considering the reasonableness of the publication account must

obviously be taken of the nature, extent and tone of the

allegations. We know, for instance, that greater latitude is usually

allowed in respect of political discussion (Pienaar and Another v

Argus Printing and Publishing Co Ltd 1956 (4) SA 310 (W) at 318

C-E), and that the tone in which a newspaper article is written, or

the way in which it is presented, sometimes provides additional,

                                                                                                           
(f) - (g).



76
and perhaps unnecessary, sting. What will also figure prominently

is the nature of the information on which the allegations were

based and the reliability of their source, as well as the steps taken

to verify the information. Ultimately there can be no justification for

the publication of untruths, and members of the press should not

be left with the impression that they had a licence to lower the

standards of care which must be observed before defamatory

matter is published in a newspaper. Professor Visser is correct in

saying (1982 THRHR 340) that a high degree of circumspection

must be expected of editors and their editorial staff on account of

the nature of their occupation; particularly, I would add, in the light

of the powerful position of the press and the credibility which it

enjoys amongst large sections of the community. (Münchener

Kommentar zum Bürgerlichen Gesetzbuch vol 5 at 1679.) I have

mentioned some of the relevant matters; others, such as the

opportunity given to the person concerned to respond, and the

need to publish before establishing the truth in a positive manner,

also come to mind.’79 [Emphasis added].

[111] In the statement complained of the appellant is accused of

awarding the contract to a close friend. None of the guidelines

suggested in Bogoshi was followed by the respondents before

                                                                                                           
77 at 1212G.



77
publishing the offending statement. The appellant was not offered

an opportunity to respond to the allegations. I agree, though, with

Lewis JA, that it may not have been necessary to offer her such an

opportunity in view of her repeated denial that she had anything to

do with the awarding the contract to Motheo. But, what of the other

role players? The respondents could have checked with Cobbett or

the members of the Provincial Housing Board, in particular its

Chairman, Mr Saths Moodley, whether the appellant had been

involved in the awarding of the contract. No attempt was made to

interview either Cobbett or Moodley or the Mpumalanga Director of

Housing, Mr Piet Du Plessis (or any other Board member) for their

impressions. The remarks by Du Plessis (referred to in para 19 of

Lewis JA’s judgment) that he understood the project to have been

‘driven by the Minister’, which were accorded prominence in the

press when he testified before the Dreyer commission, were

intended to exculpate himself and should not have been taken at

face value. In any event, the said remarks did not assert

knowledge that the appellant had indeed made herself culpably

involved. Barrell was, in his own words, not even aware of the

context in which Du Plessis made his remarks. Had Cobbett been

interviewed Du Plessis’ allegations would have been shown to be

false because, on the evidence on record, there is no reason to

                                                                                                           
78 See Bogoshi at 1215 I.



78
believe that Cobbett himself would have said that the appellant

was involved in the award of the contract to Motheo. This is

fortified by what Cobbett told the Public Protector. According to the

Public Protector’s report to Parliament, Cobbett said that he had

no reason to believe that the appellant had been involved in the

award of the contract. In her judgment Lewis JA (para 22) says

that the Public Protector produced an inconclusive report. In the

light of what I have said above, I am not certain in what respects

the report was inconclusive.

[112] The respondents could easily have checked these facts but

failed to do so. There is no suggestion that they were under

pressure to meet any deadline. Barrell testified that he had worked

on the ‘report card’ for some time. There is no suggestion that

Cobbett and the members of the Provincial Housing Board, in

particular, its Chairperson, Mr Saths Moodley, were not available

and accessible to the respondents, nor that they would not have

been able to throw light on whether the appellant had played any

role in the award of the contract. Lewis JA (para 71) concludes that

there was no point in seeking further information from Mr Moodley

or Mr Gibb about the role of the appellant in the whole affair,

because their evidence to the Dreyer Commission and their public

                                                                                                           
79 See Bogoshi at 1212 H-J – 1213A-C.



79
statements pointed to the prospect of another denial. This

conclusion, together with the other factors mentioned in paras 70

and 71, have led Lewis JA to conclude further that it was

reasonable for the Mail and Guardian to believe that the appellant

had influenced the choice of Motheo, Ndlovu’s company, as the

housing developer. The suggestion, it seems to me, is that where

the press does not get a response to its calls for an inquiry into

allegations about the conduct of a cabinet minister which might, if

true, amount to corrupt behaviour, and it (the press) believes that

the answers it would receive from persons who can throw light on

the issue would not be to its satisfaction, or would not confirm a

suspicion of corrupt behaviour, it would be reasonable for the

press to publish false assertions which are defamatory of such

cabinet minister. Not only would this suggestion enable the press

to ignore the requirements for reasonableness set out in Bogoshi,

but it would, in my view, also lead to abuse.

[113]  When the story broke in May 1997 the appellant dealt with

the matter fully in Parliament. She made it clear that she did not

interfere in the provincial process of awarding contracts and did

not sit on the Provincial Housing Board.80 She added that she did

not even live in Mpumalanga. In her judgment Lewis JA (para 71)



80
raises some concern about the relationships between the plaintiff

and the various role players in Motheo. I am not certain how these

relationships could provide a basis for the conclusion by the Mail

and Guardian, that the appellant had influenced the choice of

Ndlovu’s company. The degree of contact between the Motheo

players and the appellant was not materially different to their

contact with Cobbett. From the appellant’s public statements in

Parliament81 it is clear that her contact with certain business and

political people was unavoidable. But, as the appellant pointed out

this did not mean that they were now, because they were

acquainted with her, disqualified from tendering for contracts. The

rhetorical question posed by Lewis JA as to how Gibb came to

know Ndlovu seems to me, at best for the respondents, to be

neutral. In any event Ndlovu’s sister, Seape, worked for Gibb at

Nedcor. I have not been able to find anything in the record to

suggest that it was the appellant who brought the two together. So

also is the case of the other links and relationships which appear

to cause my colleague some concern.

[114] Not only did the respondents fail to consider all the facts

known to them, they chose to rely on certain selected facts which

were consistent with (but not conclusive of) the proposition

                                                                                                           
80 See Debates of National Assembly (Hansard), First Session – Second Session – Second



81
favoured by them, and ignored the rest. They ignored the fact that

Cobbett never suggested that the plaintiff acted nepotistically and

that the formal process of awarding tenders had no place for the

role of the appellant. Nowhere is it even suggested how the

appellant would have influenced the choice of Motheo as the

housing developer when there was no competitor in the field. The

National Ministry was not involved in the evaluation, selection and

awarding of contracts – a fact which resulted in a material distance

between the Ministry and the Provincial decision-makers. The

respondents also overlooked the fact that the failure by the

Provincial Housing Board to follow the guidelines and the gross

irregularities it perpetrated, were not demonstrated to be at the

instance of the appellant. The appellant’s public statements on the

question, for example in Parliament, where she put her perspective

of the relationship with the Motheo players, were totally ignored.

Neither Barrell nor the second respondent read or had regard to

Hansard (especially where the minister made a public statement

on these issues82).

[115] In certain instances the respondents plainly distorted facts to

fit in with the view they had formed of the appellant. For example,

they distorted the meaning of Cobbett’s letter to imply that the

                                                                                                           
Parliament, column 3468 (Thursday 29 May 1997).



82
appellant had expressed her own opinion that Cobbett was

blocking funds, when, on a proper reading, her remarks were

understood by Cobbett to be a report to him of criticism by others.

In his letter to the appellant Cobbett wrote:

‘As you will recall, you [referring to the appellant] phoned me in my

car on the night of the 17th April, saying that you had received a

complaint from Mpumalanga that I was obstructive and ‘blocking’

the funds. I indicated my belief in the correctness of my approach,

and that of my officials, but undertook to keep the issue alive.’

Nowhere does Cobbett say it was the appellant who accused him

of blocking the funds, as stated by Barrell in his evidence-in-chief.

All the appellant did was to relay this complaint to Cobbett.

[116] The ipse dixit of Barrell that his own opinion of the appellant

as having awarded the contract to her friend was also held by

others, is unsupported even by the slightest corroboration. In

contrast, other press articles say no more than that deeper

investigation would be appropriate. In my view, the respondents

could never have held a reasonable belief that the appellant had

influenced the award of the contract to Motheo. They have

accordingly failed to bring themselves within the Bogoshi defence.

                                                                                                           
81 See Hansard Column 3465-3466.



83
[117] In her judgment, Lewis JA deals extensively with the

question whether special principles should be invoked to protect

the publisher of defamatory statements about members of

government. In Holomisa v Argus Newspapers Ltd83 Cameron J

held that a defamatory statement which relates to free and fair

political activity is constitutionally protected, even if false, unless

the plaintiff shows that, in all the circumstances of its publication, it

was unreasonably made. Except for placing the onus on the

defendant to prove reasonableness, I consider that the same view

was expressed by Hefer JA in Bogoshi, although in the latter case

the court was not dealing with so-called political speech. I agree

with Lewis JA (in para 64) that publication of political information

which is defamatory in circumstances where it is justifiable

(reasonable) is not actionable. Although this court has hitherto not

dealt with the practical workings of the defence of reasonableness

in political speech, I do not, however, consider this to be a special

defence outside of or in addition to what was said in Holomisa84

and ultimately endorsed in Bogoshi.85 As it was stated in Bogoshi

(see para 110 above) ‘greater latitude is usually allowed in respect

of political discussion’. With such recognition, political speech is, in

                                                                                                           
82 Ibid.
831996 (2) SA 588 (W).
84 Ibid.
85 at 1212 H-J.



84
my view, adequately catered for in the defence of reasonableness

introduced in Bogoshi.

[118]  I turn to the fourth and final issue: whether the common law

should be developed so as to provide for a defence that would go

beyond Bogoshi. It was submitted by counsel for the respondent

that the proposed defence cum remedy (an order that an apology

be published) would protect both the publisher and the maker of

the defamatory statement as well as the victim, and would be cast

in the form of an order compelling the maker or publisher of the

statement to publish an apology.

[119] I do not think that there is any merit in the submission. While

I can understand that a plaintiff who complains that he or she has

been defamed may well wish to claim, either as his or her sole

remedy, an order that an appropriate apology be published, or

such an order in addition to an award of damages, I do not see on

what basis a defendant, who was at all times free to publish an

apology and thereafter to plead that as a result thereof any

damage suffered by the plaintiff had either been completely

eliminated or at least substantially reduced, but has not done so,

can rely in a case such as the present, on the new ‘defence’ for

which counsel for the respondents contended.



85

[120] In my view the appellant’s claim should have succeeded on

the merits. I would consequently allow the appeal with costs.

[121] In view of the fact that this is a minority judgment, I do not

consider it necessary to deal with the question of quantum of

damages.

                                                                 __________________
      KK MTHIYANE
JUDGE OF APPEAL

CONCUR:     MPATI DP


