
 
 

THE SUPREME COURT OF APPEAL 
REPUBLIC OF SOUTH AFRICA 

 

JUDGMENT 
          
          

Case number: 415/08 
 
 

In the matter between: 
 

 
MAANDA MANYATSHE    APPELLANT 
 
 
and 
 
 
M & G MEDIA LIMITED    FIRST RESPONDENT 
FERIAL HAFFEJEE    SECOND RESPONDENT 
STEFAANS BRUMMER    THIRD RESPONDENT 
SAM SOLE       FOURTH RESPONDENT 
MEDIA 24 LTD     FIFTH RESPONDENT 
NICHOLAS DAWES    SIXTH RESPONDENT 
 
Neutral citation: Manyathse v M & G Media Ltd (415/2008) [2009] ZASCA 

96 (17 September 2009) 
 
CORAM:  Navsa, Brand, Mlambo, Mhlantla JJA et Bosielo AJA 
 
HEARD:  1 September 2009 
 
DELIVERED: 17 September 2009 
 
SUMMARY:  Appeal against dismissal of application seeking to prevent 

publication of allegedly defamatory newspaper article – 
article published prior to hearing of appeal – held that 
judgment on appeal would have no practical effect – held 
further that appeal raised no important question of law – 
consequently appeal dismissed with costs under s 21A of 
Supreme Court Act 59 of 1959. 



 2

 
ORDER 

 
On appeal from: High Court, Johannesburg 

    (Snyders J sitting as court of first instance.) 

1. By virtue of s 21A of the Supreme Court Act 59 of 1959 the appeal is 

dismissed with costs, including the costs occasioned by the 

employment of two counsel. 

 

JUDGMENT 
 

 

BRAND JA (Navsa, Mlambo, Mhlantla JJA et Bosielo AJA concurring) 

 

[1] During September 2006 the appellant, Mr Maanda Manyatshe, brought 

an urgent application in the Johannesburg High Court for an interim interdict, 

pending a return day, against the publication of an article in the Mail & 

Guardian which he alleged was defamatory of him. Those cited as the 

respondents included the owner, editor, distributor and two journalists of the 

Mail & Guardian. The matter came before Snyders J who dismissed the 

application with costs. Publication of the article then took place. Despite the 

fact that publication had in fact taken place, the appellant sought and obtained 

leave to appeal against that judgment from the court a quo on the basis that 

the matter involves legal principles of considerable importance concerning the 

freedom of the press and the administration of justice. 

 

[2] At the time of the application the appellant was the chief executive 

officer of a major cellular phone company, MTN South Africa (Pty) Ltd. Before 

that, from 1999 until October 2004, he had been the chief executive officer of 

the SA Post Office Ltd. The impending offensive article related to his time at 

the Post Office. It came to his notice when he was presented, shortly before 

publication, with a questionnaire from the two journalists, containing serious 

allegations to which he was invited to respond. The questionnaire commenced 

as follows: 



 3

‘It has come to our attention that charges have been laid with the South African 

Police Service by the chief executive officer of the SA Post Office, Mr Khutso 

Mampeule, against four entities, Namely:  

Miko No 167 t/a Vision Design House whose principals are Mandla Msimang and 

Joseph Ynclan;  

Maanda Manyatshe, former CEO of the Post Office and current CEO of MTN 

Southern Africa; 

Geoffrey Mabote, former head of retail at the Post Office; 

Francis Matabane, former head of transformation at the Post Office.' 

 

[3] The questionnaire continued to state that the allegations set out in the 

complaint by Mampeule were lengthy, but included those that follow. The Post 

Office, so the story began, had invited tenders for the 'New Image' upgrading 

of its retail outlets all over the country. Though nineteen bidders were 

attracted, Vision Design House was not amongst them. Nonetheless, Vision 

Design House was appointed project manager, without a tender process, to 

commence with the refurbishing of a whole series of New Image pilot sites. 

These appointments, so Mr Mampeule alleged, were driven by the appellant, 

Mr Mabote and Mr Matabane. In the process, various deviations from the 

normal tender procedure were motivated by Mabote and approved by the 

appellant. In fact, so Mampeule contended, the appellant and Mabote were so 

concerned to have Vision Design House appointed that they misrepresented 

the facts to the Post Office Board and ignored procedure. What is more, the 

two of them also engaged in a series of piecemeal approvals which were 

within the limits of the appellant’s spending authority, so as to avoid the tender 

rules of the Post Office. Eventually the appellant presented the Post Office 

Board with a draft resolution that would authorise him to use Vision Design 

House as project manager for the whole of the New Image project, but the 

resolution was rejected by the Board. As it turned out, so the allegations by 

Mampeule went, the Post Office received complaints about the high cost and 

poor quality of the work produced by Vision Design House. Inspections by the 

Post Office Property Division then found the work generally substandard and 

completed at a cost of R10 000 per square metre. This was 285 per cent more 

than the costs of early parts of the project, which was handled by the property 

division itself. ‘In general’ so the questionnaire stated, ‘the Post Office alleges 



 4

that Messrs Manyatshe, Mabote, Matabane and Msimang . . . acted in concert 

as part of a deliberate scam to perpetrate a massive fraud.’ When the 

appellant resigned as chief executive officer of the Post Office in October 

2004, so the questionnaire concluded, the matter was already under 

investigation. 

 

[4] The appellant declined the invitation to comment. Instead, he launched 

the urgent application for an interdict. According to his founding affidavit, he 

had no knowledge of any criminal charges against him. In fact, he said, he 

telephoned the chairperson of the Post Office Board who told him that she 

also knew nothing of any criminal charges laid against him by the Board. For 

the rest, he contented himself with a rather bald and general assertion that 

‘the allegations in the questionnaire relating to me are untrue, unfounded and 

irresponsible’. 

 

[5] From the respondents’ answering papers it emerged that the contents 

of the questionnaire derived from an affidavit deposed to by the appellant’s 

successor as chief executive officer of the Post Office, Mr Mampeule. The 

affidavit had been filed in the Pretoria High Court, in response to a civil claim 

by way of motion proceedings by Vision Design House against the Post 

Office. A copy of the affidavit was annexed to the respondents’ answering 

papers in the present case. A further document annexed to the respondents’ 

papers incorporated the findings in a disciplinary enquiry against Mr Geoffrey 

Mabote, to whom reference is also made in the questionnaire. Although these 

disciplinary proceedings did not relate to the appellant directly, many of the 

allegations in Mampeule’s affidavit were supported by these findings.  

 

[6] In answer to the appellant’s allegation in the present case, that he had 

no knowledge of criminal charges against him, the respondents annexed a 

resolution by the Post Office Board with reference to the Vision Design House 

saga which ‘acknowledged the fact that a criminal charge has been laid with 

the commercial unit of the South African Police Services'. In conjunction with 

this resolution, the respondents placed before the court a quo an unsigned 

affidavit by Mampeule, of which, they submitted, a signed version had been 



 5

furnished to the police. Though this document had been prepared in the form 

of a complaint supporting a criminal charge, it is essentially a duplicate of the 

affidavit that had been filed in response to the Vision Design House claim in 

the Pretoria High Court referred to in the preceding paragraph. Finally, the 

respondents annexed a draft article which they intended to publish to their 

answering papers. It appears to be less venomous than the questionnaire. So 

for example, the direct allegation that the appellant was part of a massive 

fraud perpetrated on the Post Office by Vision Design House, was not 

repeated. On the other hand, it laid greater emphasis on the substantial 

amounts of money involved in the alleged fraud, for example, that Vision 

Design House had already made a secret profit of R8 million and that the 

project as a whole would be worth an estimated R2,5 billion. In the main, 

however, the content of the draft article was essentially similar to the 

questionnaire. 

 

[7] Despite the evidence collated by the respondents in support of the 

allegations in the questionnaire and the draft article, the appellant chose not 

to deal with any of these allegations in his replying affidavit. All he essentially 

said, albeit in a rather prolix way, is that he did not concede that all the 

allegations in Mampeule’s affidavit were true; that he reserved the right to deal 

with these allegations ‘in subsequent proceedings’; and that, in any event, 

these allegations could not reasonably be interpreted to support the 

imputation in the article sought to be interdicted, that he was involved in a 

fraudulent scheme. 

 

[8] In Hix Network Technologies v System Publishers (Pty) Ltd 1997 (1) 

SA 391 (A) at 398I-J this court held that interim interdicts based on 

defamation are governed by the same well known principles applicable to 

interim interdicts in general, namely: 

(a) a prima facie right; 

(b) a well-grounded apprehension of irreparable harm if relief is not 

granted; 

(c) that the balance of convenience favours the granting of an interim 

interdict; and 



 6

(d) that the applicant has no other satisfactory remedy. 

 

[9] As also appears from Hix (402F-H), an applicant who shows that the 

intended publication will be defamatory, will satisfy the requirement of a prima 

facie right, unless the respondent who relies on some ground of justification 

laid a sustainable factual foundation for that defence. In determining the 

balance of convenience, so it was explained in Hix (402 C-F), the court should 

have regard to the consideration that freedom of the press is not to be 

overridden lightly and weigh that up against the applicant's countervailing 

constitutional right to protection of his or her reputation. This is essentially how 

Snyders J approached the matter in the court a quo. She found that the 

intended publication would be defamatory of the plaintiff. She then identified 

the grounds of justification relied upon by the respondents as those of truth 

and public benefit and of reasonable publication, which has become known as 

the Bogoshi defence (with reference to National Media Ltd v Bogoshi 1998 (4) 

SA 1196 (SCA)). In evaluating the facts, she came to the conclusion that the 

respondents had set out a sustainable factual foundation for the defences that 

they raised. Essentially, her reasons for this conclusion appear to be that, 

while the allegations in the questionnaire and the draft article were supported 

by the affidavit of Mampuele and the findings of the disciplinary enquiry 

against Mabote, they were met by no more than bald and general denials on 

the part of the appellant. Following the approach in Hix she also found that the 

balance of convenience favoured the respondents. In consequence, the 

application for an interim interdict was refused. 

 

[10] In this court the respondents raised the preliminary contention that the 

appeal is moot in that, its outcome will have no practical impact, and that it 

should for that reason alone be dismissed with costs. The factual basis for the 

contention was, of course, that the allegations which the appellant sought to 

keep out of the public domain, have long since been published. Moreover, so 

the respondents contended, if the appellant suffered any harm as a result of 

the publication, such harm cannot be undone by reversing the order of the 

court a quo. If the publication rendered the appellant entitled to any relief, so 



 7

the argument went, such relief should have been sought in an action for 

damages.  

 

[11] The legal basis for the respondents’ preliminary contention is to be 

found in s 21A(1) and (3) of the Supreme Court Act 59 of 1959. It provides: 

‘(1) When at the hearing of any civil appeal to the [Supreme Court of Appeal] or 

any Provincial or Local Division of the [High] Court the issues are of such a nature 

that the judgment or order sought will have no practical effect or result, the appeal 

may be dismissed on this ground alone.  

. . .  

(3) Save under exceptional circumstances, the question whether the judgment or 

order would have no practical effect or result, is to be determined without reference 

to consideration of costs.’ 

 

[12] As has been explained in earlier cases, s 21A is in effect a 

reformulation of the well established common law principle that courts of law 

exist for the settlement of live, concrete controversies and not to pronounce 

on hypothetical or abstract questions of law (see eg Coin Security Group (Pty) 

Ltd v SA National Union for Security Officers 2001 (2) SA 872 (SCA) at 875A-

E; Rand Water Board v Rotek Industries (Pty )Ltd 2003 (4) SA 58 (SCA) para 

26). On the facts of this case I think it is plain that the appeal has indeed 

become moot. Even if we should find that on the facts of this case and interim 

interdict should have been granted, it will not help the appellant because the 

publication he sought to prevent had taken place. It is water under the bridge. 

Nor will it assist in the resolution of future factual disputes, because every 

future case will have to be decided on its own facts (see eg Port Elizabeth 

Municipality v Smit 2002 (4) SA 241 (SCA) para 10; Radio Pretoria v 

Chairman, Independent Communications Authority of South Africa 2005 (1) 

SA 47 (SCA) para 40). 

 

[13] But, of course, s 21A affords this court a discretion to hear an appeal 

despite the absence of any practical effect and circumstances. Self-evidently, 

this discretion will again be exercised with reference to the facts of every 

case. Efforts to compare or equate the facts of this case to those of reported 

cases whether the court's discretion had been exercised one way or the other 



 8

can therefore only result in a fruitless exercise. As a matter of principle, it can, 

however, be said on good authority that an appeal will be decided, despite 

being moot, where it ‘raises important questions of law on which there is little 

authority and [which] are bound to arise again’ (per Nugent JA in Midi 

Television t/a E-TV v Director of Public Prosecutions (Western Cape) 2007 (5) 

SA 540 (SCA) para 4).   

 

[14] Whether this is such a case, requires an examination of the contentions 

raised on appeal. The appellant’s first contention relied on the majority 

judgment by Marais JA, in Independent Newspapers Holdings Ltd v Suliman 

2005 (7) BCLR 641 (SCA). According to the interpretation of that judgment 

proffered by the appellant, Marais JA held that, save in exceptional cases, 

there is a ban on the publication of the identity of a person facing criminal 

charges until that person has actually appeared in court. On the application of 

this principle, so the argument went, the publication of the appellant's identity 

as a person against whom criminal charges had been laid should have been 

interdicted, because he had not yet appeared in court. Any evaluation of these 

contentions, clearly requires a closer examination of the Suliman case. What 

is crucial to the judgment of both the majority and the minority in that case, as 

I see it, is the precise identification of the defamatory nature or the sting of the 

offending newspaper articles. Both the majority and the minority found the 

sting of the articles in the allegation that Mr Suliman had been arrested by the 

police as a suspect in connection with a particularly odious bombing of a 

restaurant where two lives were lost and many seriously injured (see Marais 

JA (for the majority) paras 1 and 31; Nugent JA (for the minority) para 75). 

The minority held that the defamatory allegation was untrue and that in 

consequence the defence of truth and public benefit relied upon, could not 

succeed (paras 76-80).  

 

[15] The majority, on the other hand, found that the defamatory words were 

substantially true (paras 37 and 38). But, so the majority held, the publication 

of the true statement was not in the public interest. In motivating this finding, 

Marais JA inter alia said: 



 9

‘I doubt that it can never be in the public interest or for the public benefit for the 

media to name a suspect and publish a photograph of him or her before any court 

appearance.’ 

He then gave some examples (para 46) where, in his view, the public may 

have an interest in such publication but it is clear that none of these examples 

have any bearing on this case. After that Marais JA continued with the 

following statement (para 47) on which the appellant set great store: 

‘That said, I think that the consequence of a premature disclosure of the identity of a 

suspect can be so traumatic for and detrimental to the person concerned when he or 

she may never be charged or appear in court and is, in fact, innocent, that greater 

weight should be assigned to the protection of the constitutional right to dignity and 

privacy and the common-law right of reputation, than to the right of the press to freely 

impart information to the public. It is not as if the press will be permanently deprived 

of the right to identify the suspect. Once he or she appears in court his or her identity 

may be disclosed with impunity.’ 

 

[16] As I see it, the interpretation of Marais JA's judgment contended for by 

the appellant is far too wide. What was found to be defamatory was the 

statement that the plaintiff was arrested by the police as a suspect of a crime. 

This was defamatory because it would lead the reasonable reader to infer that 

the police believed, on reasonable grounds, that the arrested person 

committed the crime for which he was arrested (as appears from the 

explanation by Nugent JA in para 77). By contrast, the allegation that a 

criminal charge had been laid against someone would self-evidently, I think, 

have a lesser impact on the reasonable reader. It follows, in my view, that the 

reasoning of Marais JA cannot, as the appellant would have it, be extended 

willy-nilly to prevent the publication of the news that a criminal charge had 

been laid against an identified person. In any event, I do not believe that the 

principle formulated by Marais JA was as immutable as contended for by the 

appellant. On the contrary, he recognised that there may be exceptions. It is 

true that the examples of such exceptions that he gave do not find application 

in this case. But that is neither here nor there. Even if the present case were 

therefore held potentially to be subject to the Suliman principle – which in my 

view it is not - the  further enquiry, whether it would constitute an exception to 



 10

the principle, would be a question of fact; it does not elevate this appeal to a 

case which raises important questions of law.  

 

[17] An alternative argument raised by the appellant was that if the matter is 

not covered by the Suliman principle, we should, as a matter of law, extend 

that principle so as to create a blanket ban against publication of the identity 

of a person against whom a criminal charge had been laid, until he or she had 

appeared in court During argument, counsel for the appellant, however, 

conceded, rightly and fairly in my view, that even a blanket ban on any 

reference to a criminal charge would not really assist his client. The reason is 

that the sting of the publication he sought to prevent did not really lie in the 

allegation that a criminal charge had been laid. The sting of the offending 

publication was that the appellant had been accused of involvement in tender 

fraud. The fact that this accusation had been conveyed to the police in the 

form of a criminal charge was no more than an adjunct to the core allegation. 

In this light, counsel for the appellant was compelled to argue for a blanket 

ban against publication of any disclosure that an identified person had been 

involved in activity that could potentially give rise to a criminal prosecution, 

even if no pertinent reference was made to a criminal charge. 

 

[18] It strikes me, however, that an immutable rule of such wide import 

would simply be untenable. Two important pillars of our democracy are the 

courts and a free press and the latter should not be unduly hindered by the 

former in the performance of its vital task. The rule contended for by the 

appellant would ban from publication allegations of any involvement in 

corruption, dishonesty, graft and so forth. This would bring the rule contended 

for in direct conflict with the following statement of our law referred to with 

approval by the Constitutional Court in Khumalo v Holomisa 2002 (5) SA 401 

(CC) para 23: 

'It is the function of the press to ferret out corruption, dishonesty and graft wherever it 

may occur and to expose the perpetrators. The press must reveal dishonest mal- and 

inept administration . . . . It must advance communication between the governed and 

those who govern.' 

 



 11

[19] The appellant's second contention on appeal was that publication of 

the offending article should have been prevented because it would 

compromise the administration of justice in that it could potentially interfere 

with his rights as an accused person in a criminal trial. As the legal basis for 

this contention the appellant sought to rely on the decision of this court in Midi 

Television t/a E-TV v Director of Public Prosecutions (Western Cape) (supra) 

which was not a defamation case. It emanated from an application by the 

Director of Public Prosecution to prevent the television broadcasting of an 

interview by the broadcaster with potential state witnesses in a forthcoming 

criminal trial. The essential basis of the application was that this could 

prejudice or interfere with the proper administration of justice. In the event, the 

appeal against the pre-publication ban granted by the High Court was upheld 

in this court. The principles underlying to the judgement are conveniently 

summarised by Nugent HA as follows (in para 19): 

'In summary, a publication will be unlawful and thus susceptible to being prohibited, 

only if the prejudice that the publication might cause to the administration of justice is 

demonstrable and substantial and there is a real risk that the prejudice will occur if 

publication takes place. Mere conjecture or speculation that prejudice might occur will 

not be enough. Even then publication will not be unlawful unless a court is satisfied 

that the disadvantage of curtailing the free flow of information outweighs its 

advantage. In making that evaluation it is not only the interests of those who are 

associated with the publication that need to be brought to account, but, more 

important, the interest of every person in having access to information.' 

 

[20] The appellant gave no indication, either in his founding or his replying 

papers as to how the administration of justice will be prejudicially affected by 

publication of the article he sought to prevent. In this court it was suggested 

on his behalf that such publication could potentially interfere with his 

fundamental rights as an accused person under s 35(3) of the Constitution, eg 

his right to silence. This, I think, places the appellant’s argument squarely 

within the category of what Nugent JA described in Midi Television (para 19) 

as mere conjecture or speculation that publication might prejudice the 

administration of justice. In fact, the appellant’s contention strikes me as so 

wide that it is tantamount to the proposition that the mere prospect of criminal 

prosecutions would inevitably lead to a ban on publication of the background 



 12

story, a proposition I have already described as unsustainable. As appears 

from Midi Television, the question whether the administration of justice 

justifies a limitation of press freedom by way of a pre-publication ban in a 

particular case, is entirely dependent on the facts of that case. It follows that a 

decision one way or the other on the facts of this case will be of little, if any, 

consequence in future situations. 

 

[21] The appellant's third was that the court a quo had insufficient regard to 

two considerations of substantial import. First, to the appellant’s high public 

profile as the chief executive officer of an internationally recognised company 

and the enormous prejudice he would consequently suffer through publication 

of the articles. Secondly, to the notion of ubuntu which 'recognises a person's 

status as a human being, entitled to unconditional respect, dignity, value and 

acceptance from the members of the community, that such a person may be 

part of' (per Jajbhay J in Tshabalala-Msimang v Makhanya 2008 (3) BCLR 

338 (W) para 2). 

 

[22] The law of defamation requires a balancing act between two rights, 

both highly valued, but often in conflict with one another. This has been 

recognised in numerous cases (see eg Argus Printing & Publishing Co Ltd v 

Esselen's Estate 1994 (2) SA 1 (A) 25B-E; National Media Ltd v Bogoshi 

(supra) para 4 and the cases there cited; Khumalo v Holomisa (supra) paras 

21-28). The two rights involved have since been enshrined in our constitution. 

They are, of course, on the one hand, the right to freedom of expression, 

which includes freedom of the press (s 16) and the right to human dignity and 

privacy (ss 10 and 14), on the other. I think it goes without saying that the high 

profile of the individual involved should be taken into account in the balancing 

process. In fact, it could potentially add weight to both sides of the scale. Nor 

is there any doubt in my mind that considerable recognition should be given to 

the values embodied in the notion of ubuntu, under the rubric of dignity. But 

this has already been acknowledged and confirmed, as appears, for example, 

from the following statement by O'Reagan J in Khumalo v Holomia (supra) 

para 27: 



 13

'The value of human dignity in our Constitution is not only concerned with an 

individual's sense of self-worth, but constitutes and affirmation of the worth of human 

beings in our society. It includes the intrinsic worth of human beings shared by all 

people as well as the individual reputation of each person built upon his or her own 

individual achievements. The value of human dignity in our Constitution therefore 

values both the personal sense of self-worth as well as the public's estimation of the 

worth or value of an individual.' 

 

[23] It seems to me that anything we can say about what should be taken 

into account in the balancing process that the law of defamation requires, had 

been said before. Whether the court a quo afforded sufficient weight to the 

appellant's high profile or whether it had sufficient regard to the notion of 

ubuntu are clearly questions of fact. Again they do not elevate this appeal to a 

case which raises important questions of law, as contended for by the 

appellant. The principles the court below applied in relation to pre-publication 

interdicts are well-established (eg in Hix Network Technologies v Systems 

Publishers (Pty) Ltd (supra). It follows that I can find no basis on which this 

court can exercise the discretion admittedly bestowed upon it by s 21A to 

decide the merits in this case in a judgment which will have no practical effect.  

 

[24] What remains is the issue of costs. It emerges from a contention raised 

by the appellant for the first time at the hearing of the appeal and then only in 

reply. In the result the respondents had been afforded no fair warning nor 

adequate opportunity to answer. It amounted to this: because the appellant 

was seeking to protect his constitutional rights, so it was argued, he should 

not be ordered to pay the respondent’s cost, neither in this court nor tin the 

court a quo, albeit that he had been unsuccessful in doing so. What the 

appellant therefore contended for was not that this appeal falls within the 

narrow ambit of the exception contemplated in s 21A(3), where the court 

embarks on an adjudication of the merits in order to decide the question of 

costs. His argument was that, even if the merits were rightly decided against 

him, he should not be ordered to pay the respondents’ costs; neither in this 

court nor the court a quo. The answer to this contention regarding the costs in 

the court a quo is quite simple. The court a quo had a discretion to determine 

costs. In the exercise of that discretion the court obviously decided that costs 



 14

should follow the event. It was never part of the appellant’s grounds of appeal 

that the court had erred in doing so. In consequence it is not open to the 

appellant to object to that costs order at this belated stage. 

 

[25] As to the costs on appeal, I accept that the respondent sought to 

protect a constitutional right. But this was not a case against a government 

agency as contemplated, for example, in Trustees for the Time Being of the 

Biowatch Trust v Registrar Genetic Resources CCT 80/80 [2009] ZACC 14 (3 

June 2009) paras 21 et seq. The respondents are private entities who likewise 

sought to protect their constitutional rights. Nonetheless, the appellant sought 

a costs order against them, both in the court a quo and on appeal. Moreover, 

the respondents had consistently maintained that this is an academic appeal 

which should be dismissed for that reason alone. That did not deter the 

appellant from his course. The respondents were therefore compelled to 

continue with their opposition of what they considered an academic appeal to 

defend the costs order in their favour in the court a quo and at the same time, 

to avoid a costs order against them on appeal. In these circumstances I do not 

think it lies in the appellant’s mouth to raise the contention that he did. Though 

the principle that costs should follow the event is not a law of the Medes and 

the Persians, I can find no reason in this case to deviate from that principle. 

 

[26] It follows that by virtue of s 21A of the Supreme Court Act 59 of 1959 

the appeal is dismissed with costs, including the costs occasioned by the 

employment of two counsel.   

 
 
 
 
 
 

……………… 
F D J BRAND 

JUDGE OF APPEAL 



 15

Counsel for Appellant:  V MALEKA SC 

     T MOKABA SC 

     D MPOFU 

 

Instructed by:   LAWLEY SHEIN ATTORNEYS 

     JOHANNESBURG 

 

Correspondents:   MATSEPES ATTORNEYS INC 

     BLOEMFONTEIN 

 

For Respondent:   D I BERGER SC 

     T MANCHU 

 

Instructed By:   CHEADLE THOMPSON & HAYSOM INC 

     JOHANNESBURG 

 

Correspondents:   WEBBERS ATTORNEYS 

     BLOEMFONTEIN 

 

 


