
 

 
 

 

 

 

 

 
 

THE SUPREME COURT OF APPEAL OF SOUTH AFRICA 
JUDGMENT 

 

Case No:  512/09 
  

In the matter between: 

 

 

CHRISTIAAN JURIE ELS       Appellant 

                               

and 

 

 

ESMARÉ WEIDEMAN       1
ST

 Respondent 

MEDIA 24 LIMITED        2
ND

 Respondent 

IZELLE VENTER        3
RD

 Respondent 

 Neutral citation: Els  v Weideman (512/09) [2010] ZASCA 155 (30 November 2010) 

 

Coram: NUGENT, HEHER AND MAYA JJA 

 

Heard: 18 November 2010 

 

Delivered: 30 November 2010 

 

Updated:  

 

Summary: Court – contempt of – scope of order prohibiting publication of „article‟ – 

breach was publication of cover, editorial and truncated article published 

together – mala fides inferred from content of editorial and cover. 

 

 

 
 



 2 
____________________________________________________________________________________ 

ORDER 

 

On appeal from: Western Cape High Court (Cape Town) (Dlodlo J sitting as court of 

first instance): 

1. The appeal succeeds in respect of the first and second respondents. 

2. The appeal is dismissed in respect of the third respondent. 

3. The order of the court a quo is set aside and replaced with the following: 

„(1) The first and second respondents are convicted of contempt of court. 

(2) The application against the third respondent is dismissed.‟ 

4. The application is remitted to the court a quo to consider and, if necessary, hear 

evidence as to the sanctions appropriate to the offences committed by the first and 

second respondents, to impose the said sanctions, and to make an appropriate award of 

costs. 

5. The first and second respondents are to pay the costs of the appeal jointly and 

severally.  

_______________________________________________________________________ 

JUDGMENT 

_____________________________________________________________________ 

HEHER JA (MAYA JA concurring): 

[1] This case is about what a newspaper may lawfully publish but it is not about 

freedom of the press or freedom of expression. It concerns obedience to an extant court 

order.  

 

[2] The appellant appeals against the whole of the judgment of Dlodlo J in the Western 

Cape High Court in which the learned judge dismissed with costs his application for an 

order that the respondents were guilty of contempt of court and imposing sanctions on 

them. Dlodlo J granted leave to appeal to the Full Bench of his division. On application to 

this Court by the appellant that order was replaced by one directing that the appeal be 

heard by this Court. 

 

[3] The appellant is a singer and well-known personality in the South African 



 3 

entertainment world. He emigrated to New Zealand and was living there in February and 

March 2008 when the events giving rise to this appeal took place. 

 

[4]  Huisgenoot and You are magazines edited by the first respondent, Ms Weideman, 

and owned and published by the second respondent, Media 24 Limited. They are 

Afrikaans and English versions of the same magazine. The third respondent, Ms Venter, 

was the editorial head of the Johannesburg office of the magazines. 

 

[5] In setting out the chronology that follows, I make extensive use of the version 

deposed to by the respondents in the contempt proceedings almost all of which is 

common cause. 

 

[6] On Monday 11 February 2008 the Beeld newspaper published an article stating 

that one Robbie Klay, whom it described as a 21 year old singer and actor, had been, 

over a period of seven years, the „sex toy‟ („seksspeelding‟) of one of the best known men 

in the South African entertainment world. The article did not identify the man, saying Klay 

did not want the name to become known because that would ruin the man‟s life. According 

to the article Klay had disclosed the name to Beeld, but in the article the man was referred 

to simply as „die oom‟ (ie a respected older man). 

 

[7] The article contained detailed allegations by Klay relating to the abuse he had 

suffered at the hands of this man and explained that Klay had kept silent about the abuse 

because he had feared that his own career would suffer as the man possessed power in 

the entertainment industry. The article concluded by saying that all attempts by Beeld to 

contact „die oom‟ the previous day had been unsuccessful: his cell phone was switched off 

and several people suspected he was overseas.  

 

[8] At 11h16 (22h16 New Zealand time) on 11 February 2008, Ms Marie Opperman, a 

journalist who wrote for Media 24‟s magazines and had previously written articles about 

Els‟s marriage and the birth of his daughter, sent an e-mail to him, attaching an English 

version of the Beeld article. Opperman said that it was alleged that Klay had said, off the 

record, that Els was the man he was referring to. She said Huisgenoot was sending 



 4 

someone to interview Klay. She asked Els to comment, saying the deadline for the article 

was the next evening. 

 

[9] Over the following two days Opperman sent four further e-mails bearing a similar 

import. Most distastefully, she also pressured the appellant to persuade his wife, a person 

well-known in South Africa in her own name, to comment on the allegations. Opperman 

also contacted the appellant‟s sister who informed her that she had earlier been told by 

the appellant that he was busy with an answer to her e-mails. 

 

[10] Els replied to Opperman‟s last e-mail at 22h58 on 12 February 2008 (09h58 on 

Wednesday 13 February New Zealand time): 

„Stuur asb vir my die storie. Ek en my prokureur is tans aan die gesels daaroor en ek sal antwoord 

sodra ek die storie gekry het. 

 

Terloops: Ek kruip nie weg nie maar ek het niks om weg te steek nie en daarom wil ek nie 

kommentaar lewer nie. Ek sal beslis „n naamskending saak maak sodra my onskuld bewys is, 

daarvan kan Robbie en Huisgenoot seker wees.‟  

 

[11]  At about 10h00 on 13 February Els‟s South African attorney contacted the office of 

the publisher of family magazines at Media 24. In the result an undertaking was given to 

send a copy of the article to the attorney. 

 

[12] At 12h01 (23h01 New Zealand time) on 13 February the draft article was sent to 

Els and attorney du Plessis by the third respondent who also notified du Plessis that she 

had done so. As indicated in the Opperman e-mails, the article was based on and quoted 

detailed allegations by Klay that Els had sexually molested him from the age of 10 years. 

 

[13] At 12h38 (23h38 New Zealand time) on the same day Els sent an e-mail to the third 

respondent: 

„My prokureur Koos du Plessis . . . sal jou kontak aangesien ek hom en „n advokaat aangestel het 

om hierdie saak namens my te hanteer. Maak seker jy maak kontak met hom voor julle publiseer 

asb want hierdie ding is groter as wat „n mens dalk besef en die gevolge kan ernstig wees. 

 



 5 

[14] Shortly before 17h00 on 13 February 2008 Els‟s attorney informed Media 24‟s 

attorney that Els intended bringing an urgent application at about 18h00 at the home of 

Sutherland AJ in Johannesburg. (Although Els alleges that earlier in the day his attorney 

sought an undertaking that the article would not be published until he had been given a 

fair opportunity to respond to it, that allegation was denied by the second respondent‟s 

attorney.) 

 

[15] The application comprised a notice of motion without a supporting affidavit. The 

respondents were Media 24 and Venter. Sutherland AJ heard argument from Els‟s 

counsel (who was present in person) and the respondents‟ counsel (over the telephone 

from Cape Town). He granted the relief sought and furnished brief oral reasons. Later that 

evening the learned judge e-mailed to the parties‟ legal representatives a document which 

in essence contained the terms of the order, and the following day he gave more detailed 

written reasons. 

 

[16] Sutherland AJ‟s order included interim relief phrased as follows: 

„An interim interdict shall issue immediately against the First and Second Respondents from 

publishing the article of which a copy was annexed as “A” to the Notice of Motion, pending the 

institution of an application for final relief by the Applicant within 10 days hereof.‟ 

Annexure „A‟ was the draft article which, earlier that day, Venter had sent to Els for his 

comments. 

 

[17] The order did not expressly prohibit publication about the proceedings before 

Sutherland AJ. The fact that Els had applied for and obtained the interim interdict was, 

according to the respondents, widely publicized in the media. 

 

[18] On 14 February 2008 the Cape newspaper Die Burger, (also a Media 24 

publication) published an article which included the following: 

„Huisgenoot en You se redakteur, Esmaré Weideman, het gisteraand gesê ná deeglike oorweging is 

besluit om voort te gaan met die publikasie van die artikel maar om nie die sanger se identiteit te 

openbaar nie. 

 

“Ons is verbaas deur die interdik, aangesien die appèlhof onlangs bepaal het die media se mond 



 6 

kan nie deur middel van „n interdik gesnoer word nie, omdat die opsie bestaan om ná publikasie „n 

lastereis in te dien. Nog meer verbasend is dat die interdik toegestaan is in die Witwatersrandse 

provinsiale afdeling van die hooggeregshof, aangesien Media 24 se hoofkantoor in die Kaapse 

provinsiale afdeling van die hooggeregshof is. 

 

In die lig daarvan dat minstens twee ander persone ná publikasie van mediaberigte na vore gekom 

het om dieselfde sanger van seksuele molestering te beskuldig, ag Huisgenoot dit in openbare 

belang dat ons voortgaan met die publikasie van die artikel.”‟ 

 

[19] The contents of the article published in Die Burger on 14 February prompted one of 

Els‟s attorneys to telephone Venter about the impending publication in Huisgenoot and 

You and to confirm the contents of their conversation in an e-mail to Venter later that day. 

The e-mail included the following: 

„Ons verstaan uit die artikel soos vanoggend in Die Burger gepubliseer, asook uit die gesprek hierbo 

na verwys, dat Huisgenoot/You ten spyte van die hofbevel van voornemens is om voort te gaan met 

die publikasie van „n “gewysigde” weergawe van die artikel. 

 

Ons plaas op rekord dat indien ons kliënt se identiteit op enige wyse afgelei kan word uit 

bogenoemde, u asook Media 24 hulself skuldig sal maak aan minagting van die hof en sal ons by 

regte wees om „n lasbrief vir u arrestasie uit te reik.‟ 

 

[20] On 21 February 2008 editions of Huisgenoot and You were published, each 

containing matter which, Els alleges, constituted the article referred to in the order of 

Sutherland AJ. 

 

[21] On 25 February 2008 Els instituted contempt proceedings in the Western Cape 

High Court against Weideman, Media 24 and Venter. Although Weideman was not a party 

to the proceedings in Johannesburg she had knowledge of the order and obliged to 

comply with its prohibition. 

 

[22] Els identified the offending matter in each of the publications as: 

(a) the front cover; 

(b) the contents page; 

(c) the editorial; 



 7 

(d) an article entitled „MY JARE in GESENSOR! se KLOUE‟ (Huisgenoot) and 

„CENSORED! molested me SEXUALLY‟ (You); 

(e) a further article in the „advice‟ section entitled „INSTINK WAT JOU KIND KAN RED‟ 

(Huisgenoot) and „HOW THE ABUSE BEGINS‟ (You). 

 

[23] Els alleged that the respondents had published the article intentionally and in bad 

faith. (In argument before the court a quo, as the judgment of Dlodlo J makes clear, 

counsel on his behalf contended in the alternative that Weideman and Media 24 had been 

negligent and that negligence was sufficient to sustain their conviction of contempt of 

court because they were, respectively, the editor and the owner of the magazines.
1
 That 

contention was repeated before us, but it is unnecessary to answer the questions that it 

raises.) 

 

[24] Els asked for orders convicting the three respondents of contempt of court, 

sentencing Weideman to imprisonment, Media 24 to a fine, and Venter to a suspended 

period of imprisonment, and directing them to pay the costs, jointly and severally. 

 

[25] The respondents opposed the relief on grounds which included the following: 

(a) the Western Cape High Court did not have jurisdiction to hear the contempt 

application because the order allegedly breached had been made by the South Gauteng 

High Court; 

(b) the matter published in the 21 February editions of the magazines did not 

constitute the article and its publication was not prohibited by the order on any other 

basis; 

(c) that Weideman, not Venter, took the decision to publish; and 

(d) Weideman did not intend to act in contempt of the order, nor did she act in bad 

faith. 

 

[26] On 18 March 2009 Dlodlo J delivered judgment dismissing Els‟s application on the 

grounds that the Western Cape High Court did not have jurisdiction to entertain an 

                                                        
1
 Relying on S v Harber 1988 (3) SA 396 (A). 



 8 

application in relation to alleged contempt of an order made by the South Gauteng High 

Court. For „academic purposes and in the event that I am found to have wrongly applied 

the law on the question of jurisdiction‟ the learned judge proceeded to consider the merits 

of the application and concluded that 1) the offending publications differed from the article 

and were consequently not prohibited by the order, 2) Venter had not been involved in or 

responsible for the decision to publish and could not, therefore, be convicted of contempt 

of court, 3) Weideman‟s assertions that she did not act intentionally or mala fide could not 

be rejected as so implausible as to warrant dismissal without recourse to oral evidence, 

which Els had not sought, and, 4) negligence had not been raised as an alternative basis 

for conviction in Els‟s papers. The application was, for all these reasons, the learned 

judge considered, without merit. 

 

[27] Before us on appeal both counsel approached the matter on the basis that, if we 

should find that the court a quo had indeed possessed jurisdiction to decide the 

application, we should proceed to decide the merits and not refer the matter back. Subject 

to what may have to be said on the question of sanction (should the arguments for the 

appellant otherwise be sustained) that appears to be an appropriate course as the matter 

has been fully argued in both courts. 

 

Jurisdiction 

[28] The issue in the appeal really involves two aspects. The first is the relationship 

between the High Courts of this country in regard to the enforcement of an order of one of 

them. The second is whether proceedings for contempt of court arising from a breach of 

an order of one High Court can be tried before another and, if so, whether the last-

mentioned court can or should decline to exercise jurisdiction in such an application. 

 

[29] The argument before this Court was largely directed to the second aspect. Perhaps 

that was because the law in relation to the first is clear and has been stated on previous 

occasions by this Court. In summary- 

(a) a judgment and order of the Gauteng South High Court would run throughout the 

Republic and would have legal effect (including enforceability) in the jurisdiction of other 



 9 

High Courts of our country: s 26(1) of the Supreme Court Act 59 of 1959; 

(b) the first respondent resided in Cape Town and the second respondent had its head 

office and principal place of business in that city: the Western Cape High Court 

accordingly had jurisdiction over the persons of the first and second respondents: s 19(1) 

of the Act. The third respondent, who resides in Johannesburg, was subject to the 

jurisdiction of that Court by reason of the provisions of s 19(1)(b) of the Act; 

(c) the alleged breach of the order took place in Cape Town when the offending article 

was published there. The cause therefore arose within the jurisdiction of the Western 

Cape High Court as contemplated by s 19(1)(a). 

In the normal course this legislative foundation would be decisive and considerations of 

convenience and commonsense (both of which favoured the jurisdiction of the court a 

quo) would not need to be brought into the equation. See Estate Agents Board v Lek 1979 

(3) SA 1048 (A) at 1067E-G and the cases there cited. As Steyn CJ said in Roberts 

Construction Co Ltd v Willcox Bros 1962 (4) SA 326 (A) at 336A: 

„Ook ons Howe kan, wat hul prosedures en die ten-uitvoer-legging van hul vonnisse betref, reken op 

doeltreffendheid buite hul gebied. Die dagvaardings en bevele van die een Hof kan in die gebied 

van „n ander bestel en afgedwing word.‟ 

 Why should that salutary principle not also apply to the application to the Western Cape 

High Court in this case? 

 

[30] The respondents‟ argument (which found favour with the learned judge) was that 

the particular nature of the proceedings excluded the aegis of any court but the one that 

granted the order; the applicant could in the first instance have applied in the Cape 

instead of electing the jurisdiction of South Gauteng but, having made the election he was 

bound by law to submit such contempt as he perceived to that court. Dlodlo J was 

persuaded by the following considerations: 

1. The South Gauteng and Western Cape High Courts are separate high courts each 

with its own area of jurisdiction (with particular reliance on s 166(c) of the constitution and 

schedule 16(4)(a) to it; and s 3(1) of the Rationalisation of Jurisdiction of High Courts Act 

41 of 2001). 

2. An application for committal for contempt of court has to be made to the court which 

made the order which a respondent is said to have disobeyed. Contempt proceedings are 



 10 

not new proceedings but merely a continuation of proceedings previously instituted: 

James v Lunden 1918 WLD 88. 

 

[31] I respectfully disagree with the reasoning of the learned judge.  

 

[32] The separate jurisdiction of courts must be understood in the light of the practical 

adaptations brought about by the provisions of the Supreme Court Act and its 

predecessors. As pointed out in Estate Agents Board v Lek  at 1062A-C, since 1912 the 

judgment or order of one division of the Supreme Court has been executable in the 

jurisdiction of all the others. Effectiveness is not sufficient of itself to confer jurisdiction but 

may be a factor to be taken into account, in conjunction with other factors, in considering 

whether some common law ratio jurisdictionis does exist to confer jurisdiction on a High 

Court in respect of the particular proceedings. For the reasons already mentioned such 

other factors are present in this case. 

 

[33] With regard to the authorities relied on by the learned judge I agree with counsel 

for the appellant that they fall generally into two categories: 

(a) those that hold that the High Court cannot or will not exercise jurisdiction to try a 

question of contempt of the order of a lower court or one exercising an unrelated 

jurisdiction: R v Chadwick (1901) 22 NLR 139 (the magistrate‟s court); Clerk of the Peace 

v Davis (1908) 29 NLR 20 (the magistrate‟s court); Komsane v Komsane 1962 (3) SA 103 

(C) (the so-called „Native Divorce Court‟); Wright v St Mary’s Hospital Melmoth 1993 (2) 

SA 226 (D) (the Industrial Court). None of these cases was concerned with the legal 

relationship between the divisions of the High Court as they presently exist; 

(b) the continuation of proceedings in a high court in which it was initiated and in which 

an order was granted, at a time when the disobedient party has left the area of jurisdiction 

of that court (James v Lunden; Cats v Cats 1959 (4) SA 375 (C); Di Bona v Di Bona 1993 

(2) SA 682 (C)). Such a case gives rise to considerations very different from those 

affecting the present appeal. 

In the relationship between the High Courts the mutual duty to enforce orders has the 

consequence that each court recognises and protects the dignity of another wherever that 

dignity is infringed in South Africa (provided only there is established a recognised ratio 



 11 

jurisdictionis).    

 

[34] I do not agree that because contempt proceedings are a continuation of an already 

instituted proceeding or „no more than a step in the execution of the judgment‟ (James v 

Lunden) the judgment must be enforced in the court which granted the original order. 

When a party leaves a High Court with an order in his favour (not obtained ex parte) those 

proceedings have been effectually completed (subject to appeal or in the case of an 

interim order, its confirmation). A subsequent breach of the order or wilful disobedience to 

its terms outside the jurisdiction of the court gives rise to a right in the holder to take steps 

to enforce the order wherever in South Africa he may find the defendant. To hold 

otherwise would negate the statutorily-created country-wide enforcement of judgments. 

Should the court approached by the complainant decide that, because of reasons peculiar 

to the case before it, the issue of contempt would more appropriately or conveniently be 

decided by the court which made the order, it might decide to exercise its powers to 

transfer the case to that court.
2
 

 

[35] Nor do I agree unreservedly with the proposition that „contempt of court is not an 

issue inter partes; it is an issue between the court and the party who has not complied 

with a mandatory order of court‟: Federation of Governing Bodies of South African Schools 

(Gauteng) v MEC for Education, Gauteng 2002 (1) SA 660 (T) at 673D-E. When an order 

made in civil proceedings is disobeyed, the party in whose favour the order is made will 

bring the breach to the notice of the court if he has an interest in doing so (eg in seeking 

to enforce his judgment). The onus is upon that party to establish the contempt and 

persuade the court that sanction is merited; only on the rarest of occasions will the court 

initiate such proceedings itself.  

 

[36] Counsel for the respondents boldly claimed support for his argument in the 

common law, which, so he submitted, restricted the power to try contempt proceedings to 

the court whose order was said to have been disobeyed. In addition to the authorities 

cited above he referred us to In re Dormer (1891) 4 SAR 64 and Luyt v Luyt 1926 WLD 

                                                        
2
 Section 3(1)(b) of the Interim Rationalisation of Jurisdiction of High Courts Act 41 of 2001. 



 12 

179. But neither case addresses proceedings for contempt in a high court in respect of an 

order made by another high court in a dispensation remotely similar to that which now 

exists. Nor does either lay down a principle which is opposed to such enforcement. Indeed 

counsel was unable to formulate any principle that could justify such a limitation. 

 

[37] Some reliance was placed by the respondents on a dictum of Cameron JA in Fakie 

NO v CCII Systems (Pty) Ltd 2006 (4) SA 326 (SCA) at para [7]: 

„[A] private litigant who has obtained a court order requiring an opponent to do or not do something 

(ad factum praestandum), [is permitted] to approach the court again, in the event of non-

compliance, for a further order declaring the non-compliant party in contempt of court, and imposing 

a sanction.‟ (Counsel‟s emphasis.) 

A court that grants an order undoubtedly retains jurisdiction to ensure that the order is 

complied with, as pointed out in that passage, but the passage does not suggest that its 

jurisdiction to do is exclusive. 

 

[38] To sum up, the statutory authority vested jurisdiction in the Western Cape High 

Court. That jurisdiction was buttressed by considerations of common-sense and 

convenience. Given the common constitutional foundation and mutual duty of enforcement 

among the High Courts of South Africa it makes no sense to insist that the court which 

issued the order is the only one to feel the insult to its dignity and, therefore the only 

proper court to try such an issue. None of the countervailing arguments carries 

persuasion. 

 

[39] For the reasons set out above I find that the learned judge erred in finding that the 

Western Cape High Court lacked jurisdiction to try the issue of contempt of court. 

 

The meaning of the order made by Sutherland AJ 

[40] Media 24 published an edited and mildly truncated version of the article. Counsel 

for the respondents initially submitted that the interdict unequivocally prohibited 

publication of „the article‟, meaning thereby the full article as reflected in annexure „A‟ 

without deletions or modifications. However he conceded in argument that the intention of 

the learned judge, as appeared from his reasons for judgment, was to provide protection 



 13 

pendente lite against damage to the appellant‟s reputation and the order would only have 

that effect if it covered the substance of the article. 

 

[41] The order is unequivocal. It forbids publication of the article. Quite plainly the 

learned judge was concerned by the impact of the whole article. The order does not say or 

imply that the respondents may escape its breadth by making judicious cuts according to 

their own judgment. Sutherland AJ did not consider it appropriate to identify what he 

regarded as areas more damaging than others and confine his order to those areas. Nor 

was he asked by the respondents‟ counsel to frame the order so as to permit publication 

of any part of the article. To interpret the order as one permitting the respondents to 

perform that exercise would be to redefine its scope, and, potentially, destroy its effect. 

The only sensible and practical construction to place on it is that the respondents were 

prevented from publishing any form of the article that reflected its substance. Whether the 

substance is so reproduced is not a matter of quantity: its thrust may be repeated in a few 

well-chosen sentences. 

 

[42] The alleged breach of the court order is said to have occurred on the cover, in the 

editorial and two articles published in Huisgenoot and You on 21 February 2008. 

Annexure „A‟ to the court order is reproduced on page 12 of each magazine under the 

sensational headings referred to in para 23 above. An attempt was made to eliminate (by 

blackening words out) all direct or indirect references to the alleged abuser so as to 

eliminate any possibility of him being identified by a reader; so also in relation to his wife, 

who is also a national figure in her own right. What remains as an indicator of the identity 

of the abuser are the following passages in Huisgenoot: 

„Een van die land se mees geliefde sangers is „n kindermolesteerder.‟ 

and  

„Die man wie se gruwelike geheim hy nou oopvlek, het hom as tienjarige sanger [deleted] hom 

gehelp om „n sukses van sy loopbaan te maak en het selfs drie liedjies [deleted]‟. (Both in the „MY 

JARE‟ article.) 

and 

„Jare lank het Robbie Klay . . . saamgeleef met die vretende geheim van die dinge wat die “oom” in 

die vermaaklikheidsbedryf aan hom gedoen het . . . En hy was bang dat sy mentor, met sy mag in 



 14 

die musiekbedryf, sy ontluikende musiekloopbaan sou verongeluk.‟ (In the „INSTINK‟ article.) 

 

[43] The editorial and the articles were preceded by a cover on which a photograph 

taken from a recent CD or DVD made by Els and sold to the public had been used – 

although the face was distorted so as to be unidentifiable of itself, the jacket and trousers 

worn by Els are readily identifiable when compared with the CD cover or DVD box. 

 

[44] Of further direct relevance is „VAN MY KANT‟, the editorial written by Weideman 

which appeared on p 6 of the respective publications. In Huisgenoot it reads as follows: 

„Teen dié tyd weet jy dalk al van die drama wat hom die afgelope paar dae afspeel rondom die 

publikasie van Huisgenoot se hoofstorie vandeesweek. 

Jy sal weet dat die sanger Jurie Els „n tydelike interdik aangevra het teen die publikasie van hierdie 

artikel, waarin die jong sanger Robbie Klay vertel hoe hy as kind en oor vele jare seksueel 

gemolesteer is deur „n bekende in die Afrikaanse musiekwêreld. 

Die hof het die interdik toegestaan. Dit is die eerste keer in Huisgenoot se geskiedenis dat „n interdik 

teen ons toegestaan is. 

Hoekom is daar so baie swart strepe deur die woorde op ons voorblad en in ons artikel (vanaf bl 

12)? Die antwoord is regstegnies, maar uiters belangrik. Die regter het bevind dat DIE ARTIKEL – 

soos in alle regverdigheid aan die vermeende molesteerder voorgelê vir kommentaar – nie 

gepubliseer mag word nie. 

Die naam van die mens wat die interdik aangevra het, mag wel bekend gemaak word. 

Dit het ons dus met die volgende keuse gelaat: óf ons kon doen wat die meeste dagblaaie teen 

hierdie tyd reeds gedoen het en die naam van die aansoeker publiseer en nie besonderhede van 

DIE ARTIKEL bekend maak nie, of ons kon DIE ARTIKEL met geringe veranderinge plaas en 

steeds die besonderhede behou van die eksklusiewe diepte-onderhoud wat Robbie aan ons 

toegestaan het. 

Die keuse was dus voor die hand liggend, want ons glo dis in die openbare belang dat die 

besonderhede van die jare wat Robbie na bewering seksueel misbruik is, bekend gemaak word. 

Minstens twee ander mans het ná Robbie se dapper bekentenis reeds na vore gekom om te sê 

dieselfde man het hulle ook seksueel gemolesteer. 

Die hofbevel was vir ons verbasend, veral omdat die Appèlhof onlangs bevind het dat die media net 

in uitsonderlike gevalle deur „n interdik gesnoer behoort te word omdat die keuse bestaan om ná 

publikasie „n lastereis in te dien.‟ 

 

[45] I do not propose to repeat the article in You. It is substantially an English 



 15 

translation or edition of Huisgenoot. It may be noted however that 

i) in the editorial the reference to „geringe veranderinge‟ becomes „certain changes‟. 

ii) in the first paragraph of the article „Een van die land se mees geliefde sangers‟ 

becomes „one of the most popular Afrikaans singers in South Africa‟. 

 

[46] Of course, what may not lawfully be published at all may also not be published 

piece-meal where the separate publications are presented as or comprise an integral 

disclosure of facts or allegations. In this instance the purchaser of the magazine and the 

reader of the editorial had his or her attention directed to the article with the intention that 

he or she should read the two in association and draw the logical conclusions. 

 

[47] The respondents‟ answer is two fold: first that they were not interdicted from 

publishing the identity of the applicant for the interdict; second that the editorial does not 

say that Els brought the urgent application in his own interest and a reader would 

understand that he acted on behalf of someone else. There is no merit in either 

submission. 

 

[48] The respondents were perfectly entitled to disclose the identity of the applicant for 

the interdict and to say that he had obtain relief in particular terms. They were interdicted 

from publishing the allegations of abuse contained in the article in such close proximity to 

the disclosure of identity of the applicant or in such a manner as to create the impression 

that the applicant and the abuser were one and the same person. That is exactly the 

impression created by the editorial and the article read together. That that was the 

intention of the editor is also apparent from the choice which she exercised as appears 

from the editorial. 

 

[49] The suggestion that any reader of normal intelligence would regard Els as acting in 

the interest of another is disingenuous. It would be very unusual. The editorial creates no 

such impression and if the possibility were to occur to anyone it would be dispelled by the 

failure of the editorial to draw that very material fact to the attention of its readers. There is 

this further consideration: in the editorial the statement is made that the article was shown 

to the „alleged abuser‟ whose name could not be made public for comment; this is 



 16 

followed immediately by the statement that the name of the applicant for the interdict may 

be disclosed – the public was simply challenged to put two and two together. 

 

[50] For these reasons I am left in no doubt that what appeared in the two magazines 

on 21 February 2008 comprised the substance of the interdicted article and such 

publication was therefore a breach of the court order. 

 

Intention and mala fides 

[51] Dlodlo J found, obiter, that neither intention nor mala fides had been established. 

These findings were challenged in this Court on three grounds: 

1. Counsel submitted that the learned judge erred in not finding that the respondents 

had failed to advance evidence that established a reasonable doubt as to whether their 

non-compliance with the court order was wilful and mala fide. 

 

2. Counsel also contended that analysis of the affidavits established that the 

respondents must have foreseen and did foresee that the publication carried the risk of 

Els being identified and that the necessary mens rea was accordingly present.  

 

3. As a matter of law it was argued, culpa was a sufficient form of mens rea for 

purposes of contempt of court where the offending party acted in the capacity of the editor 

of a publication. 

 

[52] Disobedience of a court order will constitute contempt when the breach is 

committed deliberately and in bad faith: Fakie, para 9: 

„A deliberate disregard is not enough, since the non-complier may genuinely, albeit mistakenly, 

believe him or herself entitled to act in the way claimed to constitute the contempt. In such a case, 

good faith avoids the infraction. Even a refusal to comply that is objectively unreasonable may be 

bona fide (though unreasonableness could evidence lack of good faith)‟. 

 

[53] Thus, „the offence is committed not by mere disregard of a court order, but by the 

deliberate and intentional violation of the court‟s dignity, repute or authority that this 

evinces‟: Fakie, para 10. Where there is an honest belief that non-compliance is justified 



 17 

or proper, that is incompatible with the required state of mind (ibid). 

 

[54] This Court, in Fakie, recognised that a respondent‟s version must be carefully 

scrutinised, but added that „however robust a court may be inclined to be, a respondent‟s 

version can be rejected in motion proceedings only if it is “fictitious” or so far-fetched and 

clearly untenable that it can confidently be said, on the papers alone, that it is 

demonstrably and clearly unworthy of credence‟ (at para 56). As Els did not ask for the 

matter to be referred to oral evidence or for Weideman to be cross-examined he must, as 

counsel for the respondents submitted, live with the consequences of the affidavits read 

for their own sake. 

 

[55] The respondents adduced evidence calculated to show that they published the 

censored article with no intention to breach the terms of the order. In summary, if their 

protestations can be believed, 

i) they understood that publication of a truncated version of the article which did not 

enable the reader to identify the alleged abuser fell outside the terms of the order; and 

ii) they believed that it was in the public interest to publish details of Klay‟s 

unfortunate history of abuse. 

 

[56] Nevertheless the respondents knew that if they disclosed the identity of the abuser 

in the article they would breach the order. As Weideman put it in her answering affidavit: 

„Ek stem wel saam met die punt wat in die tweede laaste paragraaf van die brief gemaak word, 

naamlik dat minagting van die Hof slegs sou geskied “indien ons kliënt (synde die Applikant) se 

identiteit op enige wyse afgelei kan word uit bogenoemde”, te wete die gewysigde weergawe van 

die artikel. Ek en die Tweede Respondent was versigtig om toe te sien dat die Applikant se identiteit 

nie uit die (gesensorde) artikel sou blyk nie.‟ 

 

[57] The first respondent‟s state of mind before and at the time of publishing the article 

can best be understood by reference to her answering affidavit, the contents of the 

editorial and the design of the cover of Huisgenoot. 

 

[58] As appears from the passage quoted in para 56 above, Weideman sought to 



 18 

convey her understanding that the order would have been breached only if the identity of 

the abuser could have been inferred from the amended article. The editorial conveys a 

like impression. That however was a misrepresentation of her state of mind. That her true 

appreciation of the scope of the order was, correctly, much wider, appears from para 20 of 

her affidavit: 

„Die artikel en die voorblad was juis gesensor aangesien die Tweede Respondent opreg van mening 

was dat daar sodoende aan die bevel voldoen sou word.‟ 

Weideman knew, therefore, that disclosure of Els‟s identity (as the alleged abuser) either 

in the article or on the cover would breach the order. Consistent with that knowledge she 

must also have appreciated that disclosure in the editorial would have the same 

consequence. 

 

[59] In both the editorial and her affidavit Weideman made much of her intention to 

publish the article because of the public interest (in the broad sense) in hearing about the 

abuse which Klay, and others like him, had suffered. However the following passage in 

her affidavit casts serious doubt on that motive: 

 

„9.1 Ek ontken dat “die artikel”, soos dit voor die Agbare Regter van die WPA gedien het, in 

wese, of hoegenaamd in Huisgenoot en You gepubliseer is. 

 

9.2 In hierdie verband wys ek daarop dat die beweringe dat mnr Klay as kind deur „n ouer man 

gemolesteer is, asook besonderhede van die beweerde molestering, reeds teen 11 Februarie 2008 

wyd gepubliseer is. Daardie beweringe was dus toe reeds wêreldkundig. Die hele punt van “die 

artikel” was Klay se bewering dat die Applikant die persoon was wat hom sou gemolesteer het. Dit 

was die identifisering van die Applikant as daardie persoon wat die wese was van die artikel. 

Daarsonder sou dit niks bygedra het tot die reeds-bestaande publikasies oor Klay se beweringe nie. 

“Die artikel” het dus om die identiteit van die beweerde molesteerder gedraai.‟ 

 

That the role of public interest was, in her mind, subservient to exciting the narrower 

interest of the public in the identity of the abuser is also apparent from the cover of 

Huisgenoot. The attention of the reader is drawn to- 

(a) the reproduction of the figure of the abuser (with the face obscured); 

(b) the words „as kind gereeld gemolesteer deur GESENSOR! se man‟; and 



 19 

(c) „My jare as GESENSOR! se seksspeelding‟. 

The „censored‟ parts of the cover design were specifically created for the purpose and are 

not extracts from the article. 

 

[60] The Court asked respondents‟ counsel what publication of the article could offer 

the reader in the absence of disclosure of the identity of the abuser. He could only 

suggest the report of the „in-depth‟ interview with Klay. But it is clear that nothing was 

added to the article after the making of the order. As the editorial makes clear the 

particulars of the article were retained („behou‟), the details of the abuse were already in 

the public domain and, as the affidavit confirms, the spice of the article lay in revealing the 

name. 

 

[61] In constructing the editorial Weideman knew that she was addressing herself to a 

public that wanted an answer to that question. The cover had been designed to stimulate 

that enquiry. 

 

[62] It is clear from the editorial that the first respondent was irritated by the grant of the 

interdict and of the opinion that the judge had wrongly interfered with what she perceived 

as press freedom. Her description of the deleted passages as „regstegnies‟ and of the 

changes in the article as „gering‟ reflected her disdain for the order. She was clearly 

determined to publish the article. For the reasons already mentioned her resort to „the 

public interest‟ must be taken with more than a pinch of salt. 

 

[63] In the second paragraph of the editorial the appellant is identified by name as the 

applicant for the interdict. He is described as a singer and in the same breath the reader 

is told that the alleged abuser is a well-known figure in the Afrikaans music world. In the 

fourth paragraph we learn that the article was submitted to the abuser for comment. The 

assertion is emphatically made that although the article may not be published the name of 

the applicant for the interdict could be disclosed. 

 

[64] Weideman provided no rational explanation for mentioning the name of the 

applicant for the interdict or for her express reference to her right to publish it. Nor was 



 20 

counsel able to suggest an innocent reason for her doing so. The editorial did not say or 

suggest that Els had acted on behalf of the alleged abuser. Nor did it say that Els was not 

the abuser. Any reasonable reader would drawn the inference that the omission to do so 

was deliberate. 

 

[65] The design of the cover of Huisgenoot cannot be divorced from the editorial. The 

photograph of the abuser was, as I have noted, taken from the cover of a current CD and 

DVD released by Els which showed a full length picture of him. The reproduction on the 

magazine cover would be recognised and identified beyond any doubt from a simple 

comparison of the clothing worn by the subject. Moreover, as the answering affidavit 

makes clear, there had been an historical association between the appellant and the 

magazine and its readers. Inter alia Huisgenoot had devoted space to the marriage of the 

appellant to a woman famous in her own right in South Africa and to the birth of their child. 

The curious and interested reader would have no difficulty in „joining the dots‟ between 

Els‟s name in the editorial and the reference to „GESENSOR! se man‟ on the cover, as 

indeed he or she was impliedly invited to do. 

 

[66] Thus, when one considers the first respondent‟s affidavit with the content of cover 

and editorial one is left in no reasonable doubt that she, while appreciating both the scope 

and effect of the interdict, set out carefully and deliberately to construct a trail for her 

readers which would lead them to conclude that Els and the abuser who could not be 

directly named were one and the same person. That, in my judgment, is the only 

reasonable inference that follows from the facts and it is consistent with all of them. 

 

[67] That being the conclusion, not only has Weideman failed to adduce credible 

evidence of her bona fides, but her intention unlawfully to circumvent the court order is 

manifest. 

 

[68] The legal basis necessary to establish the guilt of the second appellant, her 

employer and the publisher of the magazines, is by no means so clear. Does its liability 

depend on proof of its individual mens rea or should a civil court apply the test laid down 

in s 332 of the Criminal Procedure Act (which renders a corporate body vicariously 



 21 

liable).
3
 In relation to the latter alternative, why should the basis of liability of a corporate 

body for contempt of court be tested by a standard different from that of an individual 

employer? 

 

[69] But Weideman deposed as follows: 

„Ek is behoorlik deur die Tweede Respondent gemagtig om hierdie verklaring af te lê. Waar van 

toepassing, is enige verwysing na my in hierdie verklaring ook „n verwysing na die Tweede 

Respondent, tensy die teendeel blyk.‟  

It appears, therefore, that Media 24 accepted that the actions and intentions of its editor 

were in all respects to be regarded as its own, and that her bona fides or mala fides 

reflected its own state of mind. On that basis there is no ground of distinction between 

them and the second respondent also committed contempt of court in publishing the 

article. 

 

[70] Appellant‟s counsel conceded that he was unable to establish a direct connection 

between Venter and the publication of the article. The cost implications of the involvement 

of the third respondent in the application and the appeal appear to be negligible. 

 

[71] No evidence was placed before the court a quo by either party that would have 

enabled it (or us) to decide on an appropriate sanction. In my view, the appeal having 

succeeded, the matter should be referred back to it so that a proper enquiry can be 

undertaken and an apposite sanction be imposed. 

 

[72] In the result the following order is made: 

1. The appeal succeeds in respect of the first and second respondents. 

2. The appeal is dismissed in respect of the third respondent. 

3. The order of the court a quo is set aside and replaced with the following: 

„(1) The first and second respondents are convicted of contempt of court. 

                                                        
3
 Cf eg Re Supply of Ready Mixed Concrete (No 2) Director General of Fair Trading v Pioneer Concrete (UK) 

Ltd [1995] 1 AER 135 (HL) 142b-d, 151f-156f; Twentieth Century Fox Film Corporation v Playboy Films (Pty) 

Ltd 1978 (3) SA 202 (W) 203C-D. 



 22 

(2) The application against the third respondent is dismissed.‟ 

4. The application is remitted to the court a quo to consider and if necessary hear 

evidence as to the sanctions appropriate to the offences committed by the first and 

second respondents, to impose the said sanctions, and to make an appropriate award of 

costs. 

5. The first and second respondents are to pay the costs of the appeal jointly and 

severally. 

 

 

 

____________________ 

       J A Heher 

       Judge of Appeal 

 

 

NUGENT JA (Maya JA concurring): 

[73] I agree with Heher JA that the Western Cape High Court had jurisdiction in the 

matter for the reasons that he gives.   

 

[74] It was submitted for the respondents that this case is about the right to media 

freedom but that is not correct.  The time to assert the right to media freedom is while a 

matter is under adjudication. But once the adjudication is complete and the court had 

made its order then even the media must submit to the authority of the courts. Without 

assiduous preservation of that authority all rights become vulnerable – including the right 

to media freedom.   

 

[75] To the mind of Ms Weideman the allegation by Mr Klay that he had been molested, 

and the details of the alleged molestation, were not newsworthy.  Those had been 

published before.  What was newsworthy was the identity of the alleged molester.  Ms 

Weideman said that she understood the order to prohibit only that disclosure.  In that she 

was wrong.  The fact that much of the content of the article was already in the public 

domain might have provided grounds for Sutherland J to have limited the order but we are 

not concerned with what ought or ought not to have been prohibited.  We are concerned 

with what the learned judge did or did not prohibit.  That is a matter for construction of the 



 23 

language in which the order is couched, unless the language is ambiguous.
4
   

 

[76] There is nothing ambiguous about the language. It prohibited publication of the 

article and not only part of the article. There is no suggestion in the language of the order 

that „the article‟ meant only the newsworthy part.  Indeed, I have difficulty seeing how the 

language could possibly have been construed in that way. 

 

[77] It was not disputed by counsel for the respondents that „the article‟ contemplates its 

substance.  Merely to black out names and words here and there does not seem to me to 

alter its substance – even if the article does cease to be news.  What was published was 

in substance the prohibited article and by doing so Ms Weideman contravened the order – 

even leaving aside the editorial.  What remains is only to examine the state of mind with 

which she did so.   

 

[78] Ms Weideman revealed her state of mind in the editorial that she wrote.  She was 

clearly annoyed that the order had been granted.  Her response was to devise what she 

told her readers was a „legalistically technical‟ form in which to publish the article.  

Reasoning from the premise that the magazine had not been prohibited from identifying 

the person who had applied for the interdict she went on to tell her readers that once the 

interdict had been granted the magazine had been left with two options:  Either it could 

publish „the name of the applicant [for the interdict] but not disclose details of the article‟.  

Or it „could publish the article with certain changes while retaining the details [of the 

molestation that was alleged to have occurred]‟.  Plainly she meant by the latter „option‟ 

that the altered article would be published in addition to publishing the name of the 

applicant for the interdict because that is in fact what she did.   

 

[79] There was another course that she might also have chosen – which was not to 

publish the name of the applicant for the interdict at all.  The fact that that was not 

considered to be an option demonstrates ineluctably that she was intent upon having the 

name of Mr Els in the magazine. What she debated in her mind was only whether to add 

                                                        
4
   Firestone South Africa (Pty) Ltd v Gentiruco AG 1977 (4) SA 298 (A) at 304D-H.   



 24 

the details of the alleged molestation.  The debate could only have been brief because 

she told her readers that the choice was „obvious‟.  

 

[80] In her affidavit Ms Weideman denied that she „attempted to disclose the identity of 

Mr Els or that she had any intention in that regard‟.  She pointed out that the article itself 

did not disclose the identity of the alleged molester once portions had been blacked out – 

which is perfectly true.  She also pointed out that the editorial „did not indicate, or furnish 

an indication, that the person referred to in the article was the applicant for the interdict‟
5
 –

which is also true in one sense.  But what Ms Weideman does not explain is what purpose 

she intended to serve by publishing the name at all.  Clearly she did so intending her 

readers to make the link.   

 

[81] Ms Weideman was at pains to say in her evidence that the details of the alleged 

molestation in themselves were no longer newsworthy.  They had value only if they were 

published in conjunction with the identity of the alleged molester. That being so there can 

be no explanation for her having published those details with the identity blacked out 

unless she intended her readers to fill in the gaps for themselves.  Only the most slow-

witted reader would not have identified the applicant for the interdict as the alleged 

molester.  She might just as well have published the article in its original form for the 

difference that it made. 

 

[82] The only reasonable inference from her conduct in publishing the name of the 

applicant for the interdict – in the absence of an alternative explanation, which has not 

been forthcoming – is that Ms Weideman intended her readers to deduce by inference 

who the alleged molester was.  I have no hesitation finding that her denial that that was 

her intention is untruthful and rejecting it on the papers alone.
6
 

 

[83] The state of mind for contempt of court in the present context is „deliberate and  

                                                        
5
 My translation. 

6
 Plascon-Evans Paints Ltd v Van Riebeeck Paints (Pty) Ltd 1984 (3) SA 623 (A) at 635C.   



 25 

mala fide’ defiance of a court order.
7
  In Fakie

8
 this court said the following in relation to 

proceedings for contempt of court: 

„[O]nce the applicant has proved the order, service or notice, and non-compliance, the respondent 

bears an evidential burden in relation to wilfulness and mala fides.  Should the respondent fail to 

advance evidence that establishes a reasonable doubt as to whether non-compliance was wilful and 

mala fide, contempt will have been established beyond reasonable doubt.‟   

 

[84] Far from laying such a basis the evidence in this case establishes the contrary.  Ms 

Weideman was pertinently aware that she was prohibited from disclosing the identity of 

the alleged offender yet she deliberately set about to do so.  Her denial that she intended 

to disclose the identity of the alleged molester is palpably untrue.  There was no 

suggestion in her affidavit that she believed that she was entitled to achieve what she 

knew was prohibited provided only that she achieved it through a ruse or that any such 

belief would be bona fide.  The ineluctable finding in those circumstances is that she 

published the material deliberately and in bad faith in breach of the order.  That is not the 

pursuit of media freedom – it is contempt of court.  

 

[85] I agree with my colleague that the` act of Ms Weideman must be taken to be the 

simultaneous act of Media 24.  I also agree that Ms Venter cannot be said to have 

offended.  For those reasons I agree with the order that he proposes.   

 

 

_______________________ 

R W NUGENT 

JUDGE OF APPEAL 

                                                        
7
 Fakie NO v CCII Systems (Pty) Ltd 2006 (4) SA 326 (SCA) paras 9 and 10.  

8
 Note 2 above.   



 26 

APPEARANCES 

APPELLANT: D F Dörfling SC  

   Instructed by Du Plessis & Associates Inc, Randburg; 

   Martins Attorneys, Bloemfontein 

 

RESPONDENTS: A M Breitenbach SC (with him M L Norton and L J Arnott)  

 Instructed by Werksmans (Incorporating Jan S de Villiers), Cape 

Town; 

   Naudés, Bloemfontein 

        

 


