
 

 

 

THE SUPREME COURT OF APPEAL OF SOUTH AFRICA 

JUDGMENT 

  

Reportable 

             Case no: 399/2020  

 

In the matter between: 

 

NBC HOLDINGS (PTY) LTD     APPELLANT 

and 

AKANI RETIREMENT FUND 

ADMINSTRATORS (PTY) LTD            RESPONDENT 

 

Neutral citation: NBC Holdings (Pty) Ltd v Akani Retirement Fund 

Administrators (Pty) Ltd (299/2020) 2021 ZASCA 136 

(6 October 2021) 

Coram: WALLIS, MAKGOKA, SCHIPPERS, PLASKET and 

CARELSE JJA 

Heard: 3 September 2021  

Delivered: This judgment was handed down electronically by circulation 

to the parties’ representatives by email, publication on the Supreme Court 

of Appeal website and release to SAFLII. The date and time for hand-down 

is deemed to be 09h45 on 6 October 2021 

Summary: Defamation – application proceedings – relief directed at 

compensating the claimant for harm caused by publication of defamatory 

material – such relief, whether damages, an apology or a retraction cannot 



2 

 

be claimed in motion proceedings where there are disputes of fact, but 

requires evidence to be led. 

Discretion of judge in granting relief in defamation case – factors to be 

taken into account 

Interpretation of allegedly defamatory material – approach of reasonable 

reader – statement that findings had been made in judgment of the 

existence of strong evidence of corruption – thrust of defamation lies in the 

implication of corruption, not that it was a finding by a judge – respondent 

leading evidence of corruption – such evidence relevant to support possible 

defences of truth and public interest or privilege – no order can be made in 

motion proceedings where respondent produces evidence in support of the 

existence of a defence.   

 



3 

 

 

ORDER 

 

On appeal from: Gauteng Division, Johannesburg of the High Court 

(Sutherland ADJP, as court of first instance): 

1 The application to lead further evidence on appeal is dismissed with 

costs, such costs to include the costs of two counsel. 

2 The appeal is upheld with costs, such costs to include the costs of 

two counsel. 

3 The order of the high court is set aside and replaced by the following: 

'The application is dismissed with costs, such costs to include the costs of 

two counsel.'  

  

JUDGMENT 

 

Wallis JA (Makgoka, Schippers, Plasket and Carelse JJA concurring) 

 

[1] The appellant, NBC Holdings (Pty) Ltd (NBC), and the respondent, 

Akani Retirement Fund Administrators (Pty) Ltd (Akani), are competitors 

in the field of pension fund administration. The present dispute arises out 

of an ultimately successful endeavour by Akani to supplant NBC as the 

administrator of the Chemical Industries National Provident Fund (the 

Fund). The threat of this precipitated an urgent application by certain 

trustees, supported by NBC, to interdict the transfer of the Fund's 

administration from NBC to Akani. On 27 February 2020 the court ruled 

that the status quo should be maintained until 10 March 2020 when the 

urgent review proceedings were to be determined. The urgent application 

for interim relief was heard on 10 March 2020 and, on 12 March 2020, 

Vally J granted an interim interdict restraining the respondents, which 



4 

 

included Akani, from implementing Akani's appointment to provide 

administrative, consulting and actuarial services to the Fund.1 

 

[2] The order granted by Vally J was expressly limited in its operation 

until 31 July 2020, unless extended by the court. The balance of the order 

was directed at securing that the review proceedings would be finally 

determined before 31 July 2020. On receipt of the order, NBC addressed a 

letter dated 12 March 2020 to the employers in relation to the Fund. They 

referred to the urgent case to interdict the termination of NBC's 

appointment as fund administrators, consultants and actuaries and said: 

‘The court handed down judgment today (12 March 2020), having found strong 

evidence of corruption in the matter at hand and that the appointment of Akani was 

unlawful. 

The interdict remains in force until 31 July 2020 unless extended by the court of its own 

accord or upon good cause being shown.’ 

 

[3] Shortly after 27 March 2020, and apparently prompted by the 

publication of an article in a Lesotho based newspaper, Akani launched 

urgent proceedings against NBC and its Lesotho-based subsidiary for 

declaratory relief in relation to both the letter and the article.2 As against 

NBC it contended that the portion of the letter quoted above was 

defamatory and it sought extensive relief aimed at ‘restoring’ Akani’s 

reputation. NBC opposed the application saying, in the first instance, that 

the passage in the letter was justified by the terms of Vally J’s judgment. 

Apart from that, it contended that the letter contained a statement about the 

contents of the judgment and was subject to qualified privilege, 

alternatively was published on a privileged occasion, alternatively was true 

                                           
1 There was no official transcript of the judgment and the case proceeded on the basis of what was said 

to be a transcript of a recording by counsel on his mobile phone of the judgment as it was being delivered 

ex tempore.  
2 An order was granted by the high court against the subsidiary, but that is not the subject of this appeal. 



5 

 

and its publication was in the interest of the members of the public to whom 

it was directed. 

 

[4] The case was argued and decided by Sutherland ADJP on an urgent 

basis on the papers. He granted an extensive order declaring that the 

passage quoted above was a material distortion of Vally J's judgment and 

was defamatory, wrongful and unlawful. He then granted ancillary relief 

in paras 3, 4 and 5 of the order, consisting of: 

(a)  an order that NBC publish to every recipient of the previous letter a 

statement detailed in the order consisting of three paragraphs, the last one 

of which contained seven sub-paragraphs; 

(b) an order that the statement be published within 10 days of the order 

and that the Chief Executive Officer of NBC was to depose to an affidavit 

that to the best of his knowledge it had been distributed as directed; 

(c) an order that a copy of the statement and the affidavit be filed with 

the registrar of the court, uploaded on the Caselines digital platform and 

sent to Akani's attorney of record.3 

                                           
3 Paragraph 3 of the order read as follows: 

'The first respondent is ordered to publish to every recipient of the letter of 12 March 2020 the following 

statement: 

3.1 On 11 May 2020 the Gauteng Local (sic) Division of the High Court of South Africa ordered 

us to communicate this statement to you. 

3.2 Our letter of 12 March 2020, insofar as it purported to report on the order and judgment of Vally 

J (the Vally judgment) in the legal proceedings between Akani Retirement Fund Administrators (Pty) 

Ltd (Akani) and NBC concerning the alleged impropriety of Akani's appointment to manage the CIPF 

and thereby replace NBC as manager, did not accurately report the meaning and import of the Vally 

judgment when it stated that: 

"[The Court] [h]aving found strong evidence of corruption in the matter at hand and that the appointment 

of Akani was unlawful." 

3.3 The respects in which the quoted statement did not accurately or fairly convey the meaning and 

import of the Vally judgment were, in particular, that: 

3.3.1. It suggested that a finding of corruption on the part of Akani had been made when there had 

been no such final finding, and merely that ostensibly plausible evidence had been tendered that could 

support such an allegation; 

3.3.2. It suggested that a finding of unlawful conduct on the part of Akani had been made when there 

had been no such finding; 

3.3.3. It omitted to fairly contextualise the proceedings which were in respect of an application for an 

interim status quo order to keep NBC in office until such time as the allegations of corruption and 

unlawful conduct made by NBC were adjudicated in subsequent proceedings; 



6 

 

[5] The present appeal is against that judgment and order with the leave 

of the high court. The appeal suspended the operation of the order, so that 

no effect was given to the ancillary relief. An application under s 18 of the 

Superior Courts Act 10 of 2013 to enforce the order pending the appeal 

was refused. In the meantime events moved on. The balance of the original 

review proceedings was heard and disposed of by Vally J before 31 July 

2020. He dismissed the application and made no finding in favour of NBC 

that Akani’s behaviour was corrupt. He suggested that the financial 

authorities were better equipped than a court to investigate these issues and 

highlighted potential malfeasance on the part of both parties. 

 

Mootness 

[6] Arising from this it seemed possible that the high court order had 

been overtaken by events. In Akani's heads of argument, counsel said in 

regard to the portions of the order summarised in para 4 that: 

‘Publishing that correction now would achieve nothing, because Part B has been 

determined and the judgment therein speaks for itself. No party will now be concerned 

with the Part A interim order or judgment – or any inaccurate characterisations thereof 

– in circumstances where Part B has overtaken and discharged the Part A regime. 

[7] By reference to this passage in the heads, the court directed the 

Registrar to address an enquiry to Akani's attorneys asking whether their 

client was undertaking not to seek to enforce paras 3, 4 and 5 of the high 

court's order. They confirmed that their client would not seek to enforce 

                                           
3.3.4. In proceedings for interim relief a court deals with allegations on affidavit and on the basis 

thereof, in this case, Vally J had to decide whether it was appropriate, in the interim, to allow the 

arrangements which exist for the management of the CIPF to remain undisturbed and left in the hands of 

NBC; 

3.3.5. The decision to grant the interim order in favour of NBC was not a final order and the question 

whether or not the allegations that Akani is corrupt or acted unlawfully, are yet to be decided; 

3.3.6. The Vally judgment expressed the view that on the allegations on affidavit presented to the 

court there was strong evidence alleged that supported the possibility that Akani was corrupt, and that 

were acts of corruption to be proven in later proceedings, the inference could be drawn that Akani had 

acted unlawfully in procuring an appointment to manage the CIPF; 

3.3.7 A copy of a transcript of the Vally judgment is available and anyone who wants a copy may ask 

for it to be sent.' 



7 

 

those paragraphs of the order. As it was possible that the issues in the 

appeal were now of such a nature that the decision sought would have no 

practical effect or result, we directed that we would first hear argument on 

that issue. This was in accordance with the established jurisprudence of 

this court under s 16(2)(a)(i) of the Superior Courts Act 10 of 2013. At the 

end of the argument we directed that the parties proceed to argue the 

remaining issues. 

  

[8] It is unnecessary to traverse the issue of mootness in detail. Counsel 

for NBC submitted that the case was not moot because the effect of the 

judgment remained that the statement was defamatory of Akani and that 

NBC had no defence to a claim based on defamation. There can be no doubt 

that this was correct. If the judgment remained in place, it would possibly 

provide a foundation for a claim for damages and could, in any event, be 

used in the market place to discredit NBC. The submission that NBC was 

entitled to clear its name by having the judgment overturned was a 

powerful one, which we accepted. The ensuing debate in court also 

demonstrated that certain important issues in regard to the conduct of 

proceedings based on defamation required the attention of this court.  

 

The issues 

[9]   It was accepted that the statement that a judge had 'found strong 

evidence of corruption in the matter at hand and that the appointment of 

Akani was unlawful' was calculated to damage the esteem in which Akani 

was held by the recipients of the letter. It was therefore prima facie 

defamatory and NBC bore the onus of showing either that it was not 

published unlawfully, or that it was not published with the intent to injure 

(animo injuriandi). The only further question related to the relief to be 

granted to Akani if successful. Historically relief in a defamation action 



8 

 

consisted of an award of damages and possibly an interdict. The damages 

were compensation for the loss already caused and the interdict was 

directed at preventing further loss in the future. Now that remedies other 

than, or in addition to, the payment of damages, such as apologies, 

retractions and the publication of corrections, may be given in defamation 

cases, the determination of appropriate relief has become a potential 

minefield in such cases.4 

 

[10] A good deal of the complexity of this case arose because Akani 

sought relief by way of urgent motion proceedings and not by way of 

action. In order to do this, it tied its claim for the publication of a retraction 

to a vague and general interdict. Furthermore it said that it reserved its right 

'to pursue other aspects and relief flowing from NBC's … misconduct at 

later date', justifying this on the basis that only urgent matter could be 

traversed in these proceedings. This procedural manoeuvring unravelled as 

the case proceeded. The judge rightly rejected the claim for an interdict, 

thereby exposing the true nature of the proceedings as being for final relief 

to remedy the damage that Akani claimed it had suffered as a result of the 

publication of the letter. This left lingering in the background the claim to 

pursue at a later stage such other remedies as it might deem fit. 

 

[11] The outcome of this was a failure by the parties to address the true 

nature of the proceedings and the proper test to be applied to the assessment 

of the defences raised by NBC. There was also a failure to appreciate the 

proper approach to remedies for defamation because of the attempt to 

engage in the piecemeal disposal of litigation, contrary to long-established 

procedure. In the result the appeal must succeed for three reasons. First, the 

                                           
4 Economic Freedom Fighters and Others v Manuel [2021] ZASCA 172; 2021 (3) SA 425 (SCA) paras 

128-130 (EFF v Manuel). 



9 

 

dispute was not one that could be disposed of in application proceedings 

without the hearing of oral evidence. Second, the confused procedural 

approach to the litigation resulted in a misdirection in determining how to 

exercise the judicial discretion in regard to remedy. Third, on a proper 

appreciation of the nature of the claim for defamation and the defences 

raised to it, Akani was not entitled to relief.  

 

Procedural issues 

[12] Akani's founding affidavit dealt with the relief being sought under 

the heading 'The requirements for an interdict are met'. It claimed that an 

award of damages would not be an adequate remedy for the commercial 

harm it had suffered by the two offending publications. However, an 

interdict was only claimed as a secondary remedy to its primary relief of a 

declaration that the statement in the letter: 

'… having found strong evidence of corruption in the matter at hand and that the 

appointment of Akani was unlawful'; 

was false and defamatory of Akani. In addition it sought relief directed at 

procuring an immediate retraction of those words, by way of a letter of 

correction addressed to each of the recipients of the letter.  

 

[13] The claim for an interdict following these prayers was couched in 

general terms, namely: 

'Interdicting the respondents from making any further statements of a defamatory nature 

and effect against the applicant, including but not limited to repeating the statements 

made in the NBC letter …'  

The ostensible aim was to prevent future publication of the same or 

additional defamatory statements. The interdict was directed at preventing 

future unlawful conduct and needed to be based on a reasonable 



10 

 

apprehension of future harm.5 Absent a risk of the defamation being 

repeated an interdict was unjustified.6 Granting a prohibitory interdict in 

respect of conduct that has already occurred is pointless, because the 

prohibition relates to the future and cannot undo what is past.7  

 

[14] The only evidence presented by Akani in support of the notion that 

there might be further publication of defamatory matter by NBC was a 

paragraph in the founding affidavit reading in material part: 

'There is every reason to believe that NBC … will continue to disseminate their 

defamatory and false statements if their conduct is not interdicted and they are not 

required to issue an apology and a retraction.' 

There can be little surprise that the response in the answering affidavit, not 

refuted in reply, was that NBC had not further distributed the letter and 

would have no reason to do so. It is even less surprising that the learned 

judge held that the chances of future publication were so slim that no 

interdict, final or interim, was warranted. 

 

[15] Once the question of an interdict to restrain future unlawful 

publication of defamatory material fell away, the only remaining issue in 

regard to remedy was compensation for the harm already done by the 

publication of the letter. Such compensation is no longer confined to an 

award of damages as was the case in the past. It has been extended by our 

courts recognising that an apology, or a publicised retraction of the 

defamatory slur, may serve a similar purpose to damages, or may be 

ordered in conjunction with an award of damages. Whether individually or 

                                           
5 Setlogelo v Setlogelo 1914 AD 221 at 227. As to what is a reasonable apprehension of harm see Minister 

of Law and Order and Others v Nordien and Others 1987 (2) SA 894 (A) at 896; End Conscription 

Campaign and Others v Minister of Defence and Others [1989] 4 All SA 82 (C) at 110.  
6 Herbal Zone (Pty) Ltd v Infitech Technologies (Pty) Ltd and Others [2017] ZASCA 8; [2017] 2 All SA 

347 (SCA), para 36. 
7 Philip Morris Inc v Marlboro Shirt Co SA 1991 (2) SA 720 (A) at 735B-C; Tau v Mashaba and Others 

[2020] ZASCA 26; 2020 (5) SA 135 (SCA) para 26. 



11 

 

collectively, these are all directed at the same purpose, namely 

compensating an injured party for the harm caused by the publication of 

defamatory matter. 

 

[16] That means that the high court was confronted with the difficulty 

adverted to in EFF v Manuel,8 where this court said: 

'In our view, whether an order for an apology should be made is inextricably bound up 

with the question of damages.' 

The published retraction Akani sought stood on the same footing as the 

apology in that case, as would any other remediatory measure. But one 

cannot determine what is appropriate compensatory relief in a piecemeal 

fashion, granting some now while leaving open the possibility of further 

relief being claimed and granted later.  

 

[17] Akani purported to reserve its right to 'pursue other aspects and 

relief' against NBC. On the face of it this included a possible future claim 

for damages against NBC. The damage it alleged was suffered as a result 

of the letter's publication was not distinguished from the damage 

occasioned by the publication of the article in Lesotho. A general allegation 

was made that it had suffered and would continue to suffer financial loss 

in the market place as a result of both publications and would lose market 

share and business opportunities. It sought to justify the claim for urgent 

relief by alleging that these losses could not be quantified in terms of 

definite future profits, so that damages would not be an alternative remedy 

to an interdict. 

 

                                           
8 Op cit, fn 4, para 130. In fairness to both counsel and the learned judge that judgment had not yet been 

delivered when this case was argued in the high court. 



12 

 

[18] These allegations were vigorously denied and it was not suggested 

that they could be resolved on the papers. A successful claimant in a 

defamation action is entitled to an award of general damages to compensate 

for the damage to its reputation. It is also entitled to claim special damages 

in the form of financial loss occasioned by the defamatory publication.9 

The alleged difficulties facing Akani in proving that it had suffered special 

damages as a result of the publication of defamatory matter should not be 

overstated. In this type of case the court does the best it can on the material 

placed before it. Its assessment of damages will inevitably be no more than 

a rough estimate.10 Had a plausible case for an interdict been made the 

judge would still have needed to consider whether damages would be a 

suitable alternative remedy. 

 

[19] Akani was only entitled to a single global remedy against NBC to 

remedy all the harm occasioned to it by the publication of the letter. In 

general the law requires a party with a single cause of action to claim in 

one and the same action whatever remedies the law accords them upon 

such a cause.11 Akani was not entitled to separate its claim for the 

publication of a retraction from its claim for a permanent interdict and any 

possible claim for damages. This is well illustrated by the two 

Constitutional Court cases in which the problem has been considered. In 

one12 an apology was ordered as an adjunct to an award of damages. In the 

other damages were ordered, but the court declined to order an apology.13 

                                           
9 Ibid, para 91. 
10 Caxton Ltd and Others v Reeva Forman (Pty) Ltd and Another 1990 (3) SA 547 (A) at 573H-I.  
11 Custom Credit Corporation (Pty) Ltd v Shembe 1972 (3) SA 462 (A) at 471H- 472F. Whether the grant 

of relief to Akani in these proceedings would debar it from pursuing a claim for damages, in the face of 

the 'once for all' rule, was not debated before us. As matters stood in the high court there was a real 

possibility of such an action being brought. 
12 Le Roux and Others v Dey (Freedom of Expression Institute and Restorative Justice Centre as amici 

curiae) [2011] ZACC 4; 2011 (3) SA 274 (CC) paras 199, 202 and 203. 
13 The Citizen 1978 (Pty) Ltd and Others v McBride [2011] ZACC 11; 2011 (4) SA 191 (CC) para 134. 



13 

 

As pointed out in EFF v Manuel, which of these different remedies should 

be granted and in what combination, requires a single exercise of judicial 

discretion at the close of the case. For that reason this court held that the 

claims for damages and an apology could only be resolved after hearing 

oral evidence on damages.14 

 

[20] I can see no basis for distinguishing this case from EFF v Manuel, 

so far as these principles are concerned. That would have been so even if 

Akani had expressly eschewed any claim for further relief beyond the 

published retraction. The relief being claimed would still have been relief 

directed at compensating it for harm caused by the publication of the letter 

and its defamatory contents.15 It made no difference whether that relief was 

couched in monetary terms or was claimed on some other basis. The 

purpose it served remained the same. It was to compensate the claimant for 

the harm caused by the defamation and the same factors were relevant to 

the relief whatever form it took. The facts in regard to that harm were 

disputed. How then was the court to determine whether the publication of 

a retraction was an appropriate remedy? In order to determine what was 

appropriate it had to know what harm had been caused by the publication 

and its impact on Akani's reputation.16 It would have been highly relevant 

to hear the reaction of the recipients of the letter to its contents. In 

consequence of its receipt, did any of them join the parties trying to block 

the change in administrator of the Fund? Did the employer trustees adopt 

a more cautious, or even a hostile, attitude to Akani's endeavours to 

persuade them to move the Fund's administration? We do not know and 

                                           
14 An application for leave to appeal to the Constitutional Court against this order was dismissed. 
15 For present purposes it is assumed that the letter is defamatory of Akani and that NBC had no defence 

to the claim for defamation, so that the only issue would be that of remedy. 
16 See for example the discussion on what evidence may be led in such cases in Naylor and Another v 

Jansen; Jansen v Naylor and Others 2006 (3) SA 546 (SCA) paras 15 and 16. 



14 

 

nor did the judge, because there was no evidence in this regard. Would a 

retraction serve any useful point in restoring Akani's reputation, or was its 

reputation largely untarnished? These are the questions that needed to be 

asked and answered before the grant of relief in this case, but they were 

not. 

 

[21] A claim for damages for defamation, whether general or special, was 

always unliquidated and the damages could only be determined in 

proceedings by way of action, or possibly in special circumstances after 

hearing oral evidence in application proceedings. The position has not 

changed as a result of courts now being empowered to grant other 

compensatory remedies, either in addition to, or to the exclusion of, a claim 

for damages. Relief such as an apology or the publication of a retraction 

remains compensatory relief and for that reason requires oral evidence in 

the same way as a claim for damages requires oral evidence. That is 

inevitably so when the facts concerning the claimant's allegedly damaged 

reputation are disputed. 

 

[22]  I fully appreciate that in a trial action the plaintiff may rely solely 

on the defamatory nature of the publication and the presumption that 

everyone has a reputation that may be harmed by a defamatory utterance 

or publication,17 for the assessment of damages. The plaintiff may give no 

evidence, relying on the right to lead evidence of rebuttal to refute any 

evidence from the defendant directed at diminishing the effect of the 

defamatory publication. But, if the defendant then chooses not to give 

evidence, the plaintiff loses the opportunity to bolster the damages by 

giving evidence of the effect of the defamation on their reputation and 

                                           
17 Tuch and Others NNO v Myerson and others NNO [2009] ZASCA 132; 2010 (2) SA 462 (SCA) para 

17. 



15 

 

standing. Where the proceedings start by way of application the evidence 

has already been led. If the matter proceeds on the papers and the damage 

to the applicant's reputation has been placed in issue, no relief can be 

granted, because there is a dispute of fact on the papers and the rules 

governing the resolution of disputes of fact on paper apply. For that reason 

it was inappropriate for the high court to grant the order it made in this 

case. That is the first ground upon which the appeal must succeed. 

 

Judicial discretion 

[23] The determination of the appropriate compensatory relief in a 

defamation case is a matter for the discretion of the judge at first instance 

and the discretion is a wide one. That proposition requires little citation of 

authority.18 However, the nature of the discretion and, if relief were to be 

granted, how it fell to be exercised in this case, appears not to have attracted 

any attention in argument and consequently in the high court's judgment. 

The only paragraphs in the judgment dealing with it read as follows: 

'[66] Relief for what has already occurred is appropriate as a clear right has been 

violated. The irreparable harm is axiomatic. There is no suitable alternative relief 

obtainable in respect of the misrepresentation of the judgment of Vally J and no more 

suitable time to say so than now. 

[67] In respect of NBC, a letter to correct the misleading letter is the appropriate way 

to address the harm the first letter causes. The text need not be grovelling; a bland 

correction in the terms set out in the order suffices.' 

[24] Several errors occur in these paragraphs. There was nothing 

axiomatic about the harm allegedly suffered by Akani. Even assuming that 

the letter was defamatory of it, for the reasons canvassed in paragraph 20, 

the nature and extent of that harm was indeterminate. There was a clear 

dispute of fact on the papers in regard to whether Akani suffered any harm 

                                           
18 Ibid para 19. 



16 

 

arising out of this letter. Whether it was substantial, or trivial, or virtually 

non-existent, could not be decided on these papers. 

 

[25]  Second, and also for reasons canvassed in the previous section of 

this judgment, it was by no means clear that there was no alternative relief 

available to Akani. One distinct possibility was that they might be 

vindicated in the forthcoming review litigation, due to be heard within a 

couple of months. Another was whether any retraction was required. If the 

harm was exiguous the appropriate remedy might have been the 'damages 

of one farthing' with which British juries were wont to condemn successful 

plaintiffs in defamation cases, where they regarded the claim as trivial or 

otherwise inappropriate.19 These instances are not purely relics of the 

Victorian era. In the trial court in the famous case of Reynolds v Times 

Newspapers20 that led to Mr Reynolds downfall as Taoiseach (Prime 

Minister) of Ireland, the jury dismissed the newspaper's defence, but 

awarded nothing by way of damages, an award that the judge altered to one 

penny. 

 

[26]  Third, given the proximity of the hearing in the review, far from 

'now' being the appropriate time to grant an order, the caution of waiting 

should have been considered. The judge accepted that there was no risk of 

                                           
19 In the famous defamation case between the artist James Whistler and the critic John Ruskin over the 

latter's comment in a review of the exhibition of Whistler's Nocturnes - a series of paintings exploring 

light – that: 

'For Mr. Whistler’s own sake, no less than for the protection of the purchaser, Sir Coutts Lindsay ought 

not to have admitted works into the gallery in which the ill-educated conceit of the artist so nearly 

approached the aspect of wilful imposture. I have seen, and heard, much of Cockney impudence before 

now; but never expected to hear a coxcomb ask two hundred guineas for flinging a pot of paint in the 

public’s face.' 

Whistler won, but the jury awarded him only a farthing – the smallest coin in circulation – as damages 

and he was refused costs. The result bankrupted him. Similarly in the litigation between Cadbury 

Brothers Ltd and Others v Standard Newspapers Ltd (unreported) the jury awarded the successful 

plaintiffs one farthing over an article suggesting that it was complicit in using slave labour to produce 

cocoa in São Tomé and Príncipe. 
20 Reynolds v Times Newspapers Ltd and Others [1999] UKHL 45; [2001] 2 AC 127; [1999} 4 All ER 

609 (HL).  



17 

 

further publication of the letter. Any harm that it did, had already occurred. 

A delay would enable feelings to subside and Akani (and the court) to 

assess whether the letter had indeed done any significant damage. The 

alleged urgency was based on the need for an interdict to prevent future 

publication. Once that disappeared there was no need to deal with this 

litigation urgently. Furthermore, granting an order at that point in time ran 

the risk that NBC's charges of corruption would be vindicated in the 

review. In that event an order to correct a 'misrepresentation' of Vally J's 

judgment would have been pointless, especially as it would have been 

accompanied by the later judgment vindicating NBC's claims. Lastly under 

this head, the issues canvassed were of such a nature that they led to 

feelings on both sides running high, so that there was a risk that the high 

court's order would be the subject of an appeal, as indeed happened. The 

result of granting leave was to stultify the order that the court had just 

made. The immediacy the judge perceived in paragraph 66 of his judgment 

was removed by his order granting leave to appeal. 

 

[27] None of these considerations were addressed in the judgment. It 

appears that the learned judge concluded that merely because he upheld 

Akani's claim he was obliged, given the form of the relief Akani sought, to 

grant relief in that form, albeit not in the terms they suggested. This resulted 

in his granting an order in very different terms. Those terms are set out 

above in a footnote, but their very prolixity should have raised a warning 

flag that imposing this obligation on NBC might not be appropriate relief. 

Consideration should have been given to whether any of the addressees 

would bother to read such a technical description of the contents and effect 

of Vally J's judgment. And if they were unlikely to do so what was the 

point of the remedy? In not considering the matters set out above, the 

learned judge misdirected himself in regard to the remedy. It suffices for 



18 

 

me to say that the order he crafted was not as anodyne or bland as he 

intended. In view of the misdirection we would have been at large to 

reconsider the relief he granted. Had matters turned out differently it would 

have been necessary to consider what order should be made, but as the 

appeal must succeed in its entirety there is no need to do so. 

 

The merits 

[28]  This leads directly to the next problem. Akani elected to proceed by 

way of motion and did not ask for the proceedings to be referred to trial or 

for the hearing of oral evidence. Where final relief is sought in motion 

proceedings the Plascon-Evans rule provides that the case is determined 

on the respondent's version of the facts, together with any undisputed facts 

forming part of the applicant's version. The only exception to this is where 

the respondent's version is so inherently unworthy of belief that it can be 

rejected on the papers. The fact that the onus in relation to its defences 

rested on NBC did not affect the operation of the Plascon-Evans rule. The 

case had to be decided on the evidence advanced by NBC in support of its 

defences, together with any undisputed evidence from Akani that bore on 

those defences.21 

 

[29] In principle there has never been an objection to pursuing a claim 

for an interdict against the future publication of defamatory matter by way 

of an urgent application. This court reaffirmed that in EFF v Manuel22 in 

saying: 

'There is, of course, no problem with persons seeking an interdict, interim or final, 

against the publication of defamatory statements proceeding by way of motion 

                                           
21 Ngqumba en ń Ander v Staatspresident en Andere; Damons NO en Andere v Staatspresident en 

Andere; Jooste v Staatspresident en Andere 1988 (4) SA 224 (A) at 259H-263D; President of the 

Republic of South Africa and Others v M & G Media Ltd 2011 (2) SA 1 (SCA) paras 13 and 14.  
22 Op cit, fn 4, para 111. 



19 

 

proceedings, on an urgent basis, if necessary. If they satisfy the threshold requirements 

for that kind of order, they would obtain instant, though not necessarily complete, 

relief.' 

However, the entitlement to proceed in that way is constrained by the fact 

that in motion proceedings, where the issue is whether the defendant has a 

defence to a claim based on defamation, it cannot be decided on motion if 

there is a dispute as to the applicant's right to that relief. As Greenberg J 

said:23 

'… if the injury which is sought to be restrained is defamation, then he is not entitled to 

the intervention of the Court by way of interdict, unless it is clear that the defendant has 

no defence.' 

In Hix Networking24 the court emphasised that this did not mean that the 

mere ipse dixit of the respondent would suffice to establish a defence. It 

must be based on evidence. 

 

[30]  A respondent wishing to resist an interdict against the future 

publication of defamatory material can do so by presenting evidence that 

provides a sustainable foundation for a defence recognised in law.25 This 

may be done not only by way of direct evidence, but also by making the 

case that at a trial further evidence could be procured and would be 

available to sustain the defence. A plausible claim by a respondent that, 

with the advantage of discovery and being able to subpoena witnesses and 

documents, they will be able at trial to produce evidence to sustain their 

defence, will ordinarily suffice to establish the requisite foundation for the 

defences raised.26 This is well-illustrated by the recent judgment of this 

                                           
23 Heilbron v Blignaut 1931 WLD 161 at 168-169. 
24 Hix Networking Technologies v System Publishers (Pty) Ltd & another 1997 (1) SA 391 (A). 
25 Herbal Zone, op cit, fn 6, para 38.  
26 Room Hire Co (Pty) Ltd v Jeppe Street Mansions (Pty Ltd 1949 (3) SA 1155 (T) at 1163.  



20 

 

court in Malema v Rawula 27 where, after analysing the evidence, Schippers 

JA concluded that: 

'These facts comprise not only direct information placed before the court, but material 

showing other information not in his control but potentially available at a trial in due 

course, such as the EFF’s financial records and documents relating to receipt of VBS 

funds. All these factors must be weighed up in order to decide whether there is a dispute 

of fact regarding the existence of a defence.'28 

  

[31] It appears that these principles were not drawn to Sutherland ADJP's 

attention, as they were not referred to in his judgment and counsel did not 

refer us to them in the heads of argument. The result was that the learned 

judge embarked upon a detailed analysis, first of Vally J's judgment to 

determine what it had decided, and then of the letter, where his focus fell 

upon the words 'having found' as a description of the contents of the 

judgment. He concluded that the 'commuter on the Parkhurst bus' would 

have concluded that a final judgment had been made by a court in regard 

to what followed, namely corruption on the part of Akani and the 

unlawfulness of Akani's appointment in place of NBC. This so he held was 

a misrepresentation by NBC and defamatory of Akani. 

     

[32] In my view that was not the correct approach. In the first place it 

treated the letter as if it stood alone. It did not. It had been preceded by a 

letter dated 28 February 2020 written shortly after the review was launched 

and its subject was the same, namely the payment of contributions by 

employers to the Fund. It read: 

'At the end of November 2019 NBC received an email notice from the Chemical 

Industry National Provident Fund ('the Fund") purporting to terminate all services 

rendered to the Fund by NBC, effective 29 February 2020. 

                                           
27 Malema v Rawula [2021] ZASCA 88 paras 34 to 64.  
28 Ibid para 64. 



21 

 

A number of Fund members, together with the NBC, lodged an urgent review 

application with the South Gauteng High Court in Johannesburg on 5 February 2020 in 

terms of the Promotion of Administrative Justice Act 3 of 2000 ("PAJA") to have 

NBC's termination and the appointment of substitute service providers in its place set 

aside. PAJA is the legislation which protects the constitutional right of persons to 

administrative action that is lawful, reasonable and procedurally fair. 

CONTRIBUTIONS DUE ON OR BEFORE 7 MARCH 2020 (FOR THE MONTH 

OF FEBRUARY 2020) 

The hearing commenced on 26 February 2020, but has not yet completed and it is set 

to continue on 10 March 2020. Accordingly, on 27 February 2020, the Court ruled that 

the status quo pertaining to Fund service providers is retained until 10 March 2020 or 

such time as the urgent PAJA proceedings have been adjudicated upon, that is when 

judgment is delivered. In the circumstances, please ensure all contributions to the 

Fund for and on behalf of your employees takes place as normal …'    

 

[33]  Although not addressed specifically to the employers to whom the 

offending letter was addressed, it appears to have come to their attention 

because the later letter commenced by referring to it. The letter of 

28 February informed its readers that review proceedings had been 

instituted to prevent NBC being removed as administrators of the Fund. 

The recipients would presumably have been aware of the intended change 

of administrator from NBC to Akani. The notice of termination of NBC's 

appointment had been given at the end of November. Employers, who bore 

the responsibility of deducting members' contributions from their salaries 

and adding their own before remitting payment to the administrator, would 

have needed to know that they would have to adjust their systems 

accordingly to be ready for the change with effect from 29 February 2020. 

Documents in the record indicate that issues over NBC's continued 

appointment had been simmering for several months prior to the notice of 

termination. 

 



22 

 

[34] The 28 February letter provides the background to the later letter. It 

told its readers that the validity of the termination of NBC's appointment 

was disputed and that NBC claimed that it was unlawful. Given the 

references to PAJA and the right to administrative action that is lawful, 

reasonable and fair, they would have understood that this was not a 

contractual dispute arising from the interpretation of the terms of a 

contract, but that the source of the alleged unlawfulness lay elsewhere. It 

is likely that some, and possibly many, of the readers would have realised 

that charges of untoward behaviour by someone was at issue. They would 

also have realised that the court might have thought there was some 

substance in these charges, as it had stopped the transfer of administration 

from NBC to Akani until the urgent proceedings had been adjudicated 

upon. In other words there was to be a temporary delay in implementing 

the transfer. 

 

[35] The hearing continued on 10 March and Vally J handed down his 

judgment on 12 March. Regrettably the only transcript is one produced 

from a recording made by counsel attending to note the judgment on behalf 

of Akani. It does not appear to have been submitted to Vally J for checking 

and it would not have been available to NBC, although presumably they 

had someone present to note the judgment and make some record of what 

the judge said. The result is that what was presented to the high court has 

had headings and paragraph numbering inserted that are not part of the 

judgment. Whoever transcribed it also inserted punctuation. The transcript 

suffers from a malady, with which the judges of this court are familiar, of 

obvious imperfect hearing and transcription of what was said. Be that as it 

may the parties accepted it as accurate, notwithstanding its shortcomings. 

  



23 

 

[36]  Vally J granted an interdict restraining the Fund's trustees from 

implementing the appointment of Akani and two other companies that had 

played no active part in the litigation from providing administrative, 

consulting and actuarial services to the Fund. He granted a further order 

that NBC and an associated company were to continue providing those 

services until 31 July 2020, unless extended by the court. He had earlier 

said that if the Fund was dissatisfied with NBC's performance it was not 

possible to draw the inference that its termination had been engineered for 

corrupt purposes. Accordingly, these orders were not directed at 

overturning the termination of NBC's services. They appear to have been 

directed at avoiding a vacuum in the Fund's administration. Even if the 

conduct of certain named individuals and Akani was corrupt, that did not, 

in his view, allow for a conclusion that the Board of the Fund was 

contaminated by that corruption. 

 

[37] The key passage in the judgment reads as follows: 

'With that said then, it cannot be, it cannot nevertheless, on the other hand, be said that 

the applicants are not entitled to the relief sought. Their case has been that even if the 

termination of the contract with NBC is allowed to stand, the applicant, uh, the 

appointment of Akani should not be allowed to stand. This is because Akani is engaged, 

or is accused of engaging in unlawful conduct, which conduct is a breach of Section 12 

of PRECCA.29 In this they are correct. 

The evidence that they, that they have brought before the court indicates evidence of an 

alleged corrupt relationship between Akani and Messrs Chaane [and] Ginya is very 

strong. And Akani and the two individuals will have to do better than what they did in 

these papers to show that the applicants are incorrect in their allegation. This is despite 

the fact that the allegations presented [are] presently founded on inferential logic. So 

strong is the evidence that if no equally strong evidence is forthcoming from them, the 

inference may well be drawn. In that case the Fund will be legally bound to have no 

                                           
29 The Prevention and Combating of Corrupt Activities Act 12 of 2004. 



24 

 

relationship with them, failing which Board members will be acting in breach of their 

statutory and common law fiduciary duties. Hence it remains a reasonable prospect that 

should it be found that Akani, that the appointment … that the relationship between 

Akani and the two individuals is one that is tainted by corruption, then the appointment 

of Akani may well be set aside.'(Emphasis added.) 

 

[38] Two further passages are relevant for present purposes. In the one 

Vally J said that: 

'As I said on the basis of these papers it cannot be said that there is a prospect of the 

appointment of Akani being set aside is relatively high. In the circumstances the most 

practical and reasonable solution woold be to grant the interdict and to leave NBC, er,30 

and to leave the issue of NBC providing the services as it has been doing over the last 

few years in place. That will be only until this issue is finalised …' 

On the same page of the judgment he added: 

'I wish to once again reiterate that [t]his judgment makes no finding that there has been 

any untoward conduct on the part of the Fund or on the part of CEPPWAWU. At this 

stage, it is mainly the allegations against Messrs Chaane and Ginya and Akani which 

leads me to make the following order that I will now make.' 

  

[39] The letter of 12 March that was sent to employers, the Fund, the 

trade union and Akani was sent the same day as the judgment was handed 

down. It referred to the earlier letter and the urgent application to interdict 

the termination of NBC's appointment. It then continued: 

'The court handed down judgment today (12 March 2020), having found strong 

evidence of corruption in the matter at hand and that the appointment of Akani was 

unlawful. 

The interdict remains in force until 31 July 2020 unless extended by the court of its own 

accord or upon good cause being shown.' 

                                           
30 This is typed 'err', but that makes no sense. It seems that what was intended was to convey a hesitation. 

The Shorter Oxford English Dictionary (6 ed, 2007) gives as the first meaning for 'er': 'interjection Expr 

the inarticulate sound made by a speaker who hesitates or is uncertain what to say.' 



25 

 

The letter repeated the earlier letter's admonition that contributions should 

continue to be paid to it and that matters would continue as in the past. 

   

[40] The primary purpose of both letters was to secure that there was 

administrative continuity while the litigation progressed. Neither was 

directed at providing more than a brief update of the litigation. It is 

important then to consider Akani's complaint. This is set out in the 

following paragraphs of its founding affidavit: 

'[35] The NBC letter, however, entirely misrepresented the true position. It refers only 

to an urgent case having been brought to secure an interdict, and then states that the 

Court found that Akani's appointment was unlawful, on the basis of "strong evidence 

of corruption". In so doing, NBC has reported the learned judge's preliminary 

observations as if they were final findings of fact made on an assessment of all the 

evidence. 

[40] … Akani contends that a reader would understand from the NBC letter that: 

40.1 A court has weighed up the evidence in the Review application and finally 

determined that the appointment of Akani to provide services to the [Fund} was 

unlawful. 

40.2 A court has reached the aforementioned conclusion, having considered the 

allegations of corruption that were relied on by NBC and the members in their papers. 

40.33 A Court has found that Akani was itself corrupt or at least party to corruption, 

and that this corruption rendered its appointment unlawful.'(Emphasis added.) 

 

[41] The affidavit continued to hammer away at the contention that the 

impression given by the letter was that the judgment was a final judgment. 

One sees this in the contention that NBC has sought 'to create the 

impression … that Akani's appointment … has already been finally 

determined to be unlawful' and that this was based on corruption. The sting 

of the letter was said to be that Akani 'was corrupt and has been found by 

a Court to be corrupt'. It was said 'in short' that Akani had lost a significant 



26 

 

client because it secured its appointment through corruption 'and a Court 

has ruled as much'. 

 

[42] These contentions were based upon the faulty premise that the letter 

misrepresented the judgment as a final determination of the issues. It did 

nothing of the sort. The flaw emerges from the sentence recording that the 

interdict would remain in force until 31 July 2020, unless extended by the 

court of its own cause or upon good cause being shown. The reasonable 

reader31 would readily appreciate that things were therefore not final. The 

letter said in plain language that the order would expire on 31 July, unless 

extended. The readers knew, because they were told as much in both letters, 

that the litigation's purpose was to forestall the termination of NBC's 

appointment. If the order were to lapse on 31 July, it was obvious that NBC 

would have lost. Any reasonable reader would realise that. Any doubt was 

removed by the qualification that the court might of its own volition extend 

that date, or might do so if good cause was shown for an extension. The 

impetus for that could only come from NBC and the parties supporting it. 

  

[43] None of this involves imputing to the reasonable reader any 

knowledge of the subtle distinction between an interim and a final order. 

Nor does it involve a pedantic parsing of the relevant sentence, something 

in which both sides engaged in the affidavits, with resort to subtle 

consideration of the differences between adverbial phrases of time, place, 

manner and reason, concepts of misplaced modifiers and other linguistic 

analysis more suited to the classroom than an affidavit. I mean no 

disrespect to either deponent when I say that these debates were 

                                           
31 The reasonable reader is a legal construct by which the potentially defamatory nature of a publication 

is determined. It is an objective standard and evidence of what any particular reader understood it to 

mean is inadmissible. EFF v Manuel, op cit, fn 4, para 30. Whether the reasonable reader corresponds to 

the person 'on the Parktown bus' as suggested by the judge, I cannot say. 



27 

 

inappropriate in affidavits and had the appearance of an attempt by the 

lawyers who drafted them to smuggle argument into what should be limited 

to evidence. The debate as to whether the expression 'strong evidence' 

qualified both corruption and the unlawfulness of Akani's appointment was 

neither here nor there. Sutherland ADJP rightly said that the reasonable 

reader would not worry about such niceties, but would think that there was 

serious evidence of corruption and this meant that Akani's appointment was 

unlawful.32 After all it was the appointment that was the source of the 

dispute between the parties.  

 

[44]   Once it is accepted that the letter did not convey that the court had 

made a final and conclusive judgment about anything, the basis for holding 

it to be a misrepresentation of Vally J's judgment fell away. The judge had 

made preliminary observations, as Akani said in the passage quoted earlier 

in paragraph 40. Those observations were clear. Based on the evidence 

before him and the absence of any adequate response thereto, there was 

strong evidence of corruption. This involved Akani and two employees of 

NBC who had been responsible for the Fund and suddenly left their 

employment and commenced working for an entity connected to Akani. 

The judge said that if corruption was established the appointment of Akani 

might well be set aside. That could only be because the appointment of 

Akani to replace NBC was unlawful because it was tainted by corruption. 

 

[45] No case was made that if the letter referred to proceedings that had 

not been finalised, a claim for defamation could succeed. On the principles 

                                           
32 In the replying affidavit it was said on behalf of Akani that a reader who knew of the basis for the 

review would understand the allegations of strong evidence of corruption and Akani's appointment as 

unlawful as being linked and that Akani was guilty of corruption. The reader without that knowledge 

would also link the corruption to Akani. The central concern was linkage between the evidence of 

corruption and Akani. 



28 

 

outlined earlier in paragraphs 28 to 30 NBC had clearly produced evidence 

that might sustain at least one of the three defences it raised specifically. 

Accordingly Akani's claim for final relief on the papers had to fail. 

  

[46] On any reading of the letter the heart of the defamation was the 

statement that there was strong evidence of corruption. The addition that a 

judge had made such a finding would strengthen the reasonable reader's 

understanding that the evidence of corruption was strong, but it would not 

alter the essential thrust of the defamation, namely that Akani was a party 

to corruption. NBC produced some evidence that there had been a corrupt 

relationship between Akani and the two individuals formerly employed by 

NBC. It seems to me that this evidence was properly relevant to the 

defences of truth and public interest and privilege. I leave aside the defence 

that this was an accurate report of legal proceedings, because it is by no 

means clear to me that a passing statement in a letter about the contents of 

a judgment falls within the notion of a report of legal proceedings. 

 

[47]   Akani's counsel sought to avoid this conclusion by contending that 

actual corruption was irrelevant to Akani's claim. He argued that the basis 

of the claim lay in the statement that a court had found that Akani was 

corrupt. He submitted that the stress of the defamation lay on the court's 

finding, not the corruption itself. Therefore, if the description of the court's 

finding was incorrect, it mattered not whether Akani was in fact corrupt. 

The complaint was that the letter had communicated findings by Vally J 

that he had not in fact made at that time. The distinction strikes me as 

tenuous and artificial. The defamation lay in the content of the alleged 

finding, not the fact that it had been made by a judge. Any statement to the 

effect that Akani acted corruptly would be defamatory, irrespective of 

whether its force was bolstered by saying that a judge had held that there 



29 

 

was strong evidence of the corruption. The fact that a judge was said to 

have made such a finding might serve to add weight and credibility to the 

essential charge of corruption, but it cannot alter the fact that the imputation 

of corruption lay at the heart of the defamation. In both the founding and 

replying affidavits it was the imputation of corruption that lay at the heart 

of Akani's case.  

 

[48] Proof that Akani had engaged in corrupt activities was therefore 

central to the defences that NBC wished to raise. It was also central to other 

issues such as the nature and extent of any defamation, the extent of the 

harm suffered by Akani and the nature of any relief to which it was entitled. 

Even on the basis of the artificial distinction that Akani sought to draw in 

argument, a factual finding that Akani had acted corruptly would affect the 

final determination of the case. A misrepresentation that Vally J had made 

a finding of the existence of strong evidence of corruption would pale into 

insignificance against actual proof of corruption. One is reminded of the 

line from Shakespeare's King Lear33 that 'Where the greater malady is 

fixed, the lesser is scarce felt'. 

 

[49] In summary reasonable readers would not read the offending letter 

as relating to a final judgment by a court, but would understand that it 

related to something said by a judge in the course of ongoing and yet to be 

finalised litigation. They would view the thrust of the sentence in question 

as saying that there was strong evidence of corruption on Akani's part in 

relation to it securing its appointment as administrator by the Fund in place 

of NBC. The unlawfulness of that appointment would flow from the 

corruption. Proof of actual corruption in that process would, on that reading 

                                           
33 William Shakespeare King Lear Act 3, Scene 4, line 10. 



30 

 

of the letter be supportive, if not necessarily decisive, of NBC's defences 

to the claim based on defamation. On its own that meant that Akani's claim 

could not succeed and, as it chose to proceed on application and not request 

a reference to trial or oral evidence, it should have been dismissed. Even 

on its own case as to the meaning of the letter, and its focus on the finding 

by the court, as opposed to the issue of corruption, that would not assist 

Akani as proof of corruption would still be relevant to NBC's defences and 

to the court's appreciation of the nature of the harm occasioned by the 

defamation; the extent of the damage to Akani's reputation and the 

determination of the appropriate remedy. For those reasons, on this ground 

also, the application should not have succeeded. 

 

Result 

[50] Before concluding I need to deal with an extensive application by 

NBC to lead further evidence on appeal. The purpose of the application 

was to strengthen the evidential basis for its contentions that the 

relationship between Akani and the two former employees of NBC was 

corrupt. I do not think the additional evidence tendered by way of this 

application satisfied the tests for admitting further evidence on appeal. In 

the light of the proper approach to the determination of the application the 

additional evidence could not affect the outcome of the appeal. NBC's 

defence rested on whether it had laid an evidential basis for saying that it 

had proper grounds to resist Akani's claim. If it had then there was no need 

for the additional evidence. If it had not it could not remedy that deficiency 

at the appellate stage. The application must be dismissed. 

 

[51] In the result the following order is made: 



31 

 

1 The application to lead further evidence on appeal is dismissed with 

costs, such costs to include those consequent upon the employment of two 

counsel. 

2 The appeal succeeds with costs, such costs to include those 

consequent upon the employment of two counsel. 

3 The order of the high court is set aside and replaced by the following: 

'The application is dismissed with costs, such costs to include those 

consequent upon the employment of two counsel.' 

 

 

_________________ 

M J D WALLIS 

JUDGE OF APPEAL 

 

 



32 

 

Appearances  

 

For appellant: C E Watt-Pringle SC (with him K S McLean) 

Instructed by:  Shepstone & Wylie, Johannesburg 

McIntyre Van der Post, Bloemfontein 

 

For respondent: J P V McNally SC (with him B L Manetsa)   

Instructed by: Webber Wentzel, Johannesburg 

Symington De Kok, Bloemfontein. 

 

 

 

 

 


