
 

 
 

THE SUPREME COURT OF APPEAL OF SOUTH AFRICA 

JUDGMENT 
 

 
Not Reportable 

Case No: 127/2016 

 
 
 
In the matter between: 
 
 

MEDIA 24 LIMITED t/a DAILY SUN         FIRST APPELLANT 

THEMBA KHUMALO      SECOND APPELLANT 

 

and 

 

BEKKER DU PLESSIS                   RESPONDENT 

 

Neutral Citation: Media 24 Limited v Du Plessis (127/2016) [2017] ZASCA 33 

(29 March 2017) 

Coram:  Cachalia, Petse, Swain and Mbha JJA and Gorven AJA 

Heard:   27 February 2017 

Delivered:  29 March 2017 

 

Summary:   Defamation: liability of the media: test of: words complained of to 

be considered from the point of view of the reasonable reader: defence of 

justification: truth and public benefit: only the material allegations or sting of the 

article required to be substantially true: publication of defamatory statement found 

not to have been reasonable: damages: assessment: award of R80 000 excessive 

justifying interference on appeal. 

 



2 

 

___________________________________________________________________ 
 

ORDER 
___________________________________________________________________ 
 
On appeal from:    Gauteng Division of the High Court, Pretoria (Tokota AJ, sitting 

as court of first instance). Judgement reported sub nom Du Plessis v Media 24 t/a 

Daily Sun & another 2016 (3) SA 178 (GP): 

1 The appeal is upheld to the extent set out below and the order of the High Court is 

set aside and substituted by the following: 

„There will be judgment for the plaintiff against the first and second defendants jointly 

and severally the one paying the other to be absolved in the sum of R40 000 and 

costs of suit.‟ 

2 Each of the parties shall pay their own costs of appeal. 

___________________________________________________________________ 
 

JUDGMENT 
___________________________________________________________________ 
 

Petse JA (Cachalia, Swain and Mbha JJA and Gorven AJA concurring): 

 

[1] The main issue in this appeal is whether an article published by the appellant 

in the Daily Sun of 29 October 2010 is substantially true and in the public interest. 

The subsidiary issue is whether the publication of the article was reasonable in all 

the circumstances. If these issues are determined against the appellants, it will 

become necessary to consider the question whether the award of damages in the 

sum of R80 000 is disproportionate to the harm caused to the respondent. These 

issues arise against the following backdrop. 

 

[2] The respondent, Mr Bekker du Plessis, as plaintiff, instituted an action against 

the first appellant, Media 24 Limited, trading as Daily Sun and the second appellant, 

Mr Themba Khumalo, as defendants, in the Gauteng Division of the High Court, 

Pretoria, for an alleged defamation and claimed damages in the sum of R500 000. 

 

[3] The respondent was, on the date of publication of the article, the director and 

sales agent of D W Fresh Produce (Pty) Ltd, which was operating at the Tshwane 



3 

 

Fresh Produce Market. To work as a sales agent, the respondent required a 

certificate issued by the City of Tshwane. 

 

[4] The statement appeared in the Daily Sun published by the appellants on 29 

October 2010 and referred to the respondent as „Mr Bekker‟. The full text of the 

statement and the photocopy of the article as published in the Daily Sun are 

appended to this judgment as addenda. The article was published under a 

sensational headline that read: „Frozen for an onion‟ and the sub-heading stating: 

„Orel was in the cold room for two hours‟. „Orel‟ refers to Mr Orel Khoza who is the 

person that was detained in the cold room at the respondent‟s behest and whose 

photograph was depicted in the article. 

 

[5] Pursuant to the publication of the article, the respondent instituted the 

aforementioned action in which he, inter alia, asserted that the article was wrongful 

and defamatory of him and was substantially untrue. He alleged that the article was 

understood by a reasonable reader of the Daily Sun to mean that he had deliberately 

subjected Khoza to cruel and potentially dangerous freezing conditions – for the 

sake of an onion. He further claimed that the article carried the additional sting that 

he was „a racist who [valued] an onion more highly than the life and well-being‟ of 

another person. 

 

[6] The action was defended by the appellants. The first appellant is the owner 

and publisher of the Daily Sun which is a daily newspaper whose targeted readers 

are what was described in evidence at the trial as the „blue overall person‟, this being 

a reference to persons in the lowest rung of the social stratum, ie someone who is 

neither highly educated, nor well informed and critical. The second appellant was, at 

the time of the publication of the article, the editor of the newspaper. It is not in 

dispute that the Daily Sun enjoys a country-wide circulation. 

 

[7] In their plea, the appellants admitted the publication of the article but denied 

that it referred to the respondent. They also denied that the article was defamatory. 

They pleaded further that the words complained of were, in their ordinary meaning, 

true in substance and fact and were published in the public interest. They further 

asserted that the article was published on a privileged occasion in that they were 



4 

 

under a duty as members of the press to inform the public of the detention of Mr 

Khoza in a cold room, and that in so doing they were acting as the voice of an 

informed and socially responsible readership. The appellants further contended that 

in the circumstances in which they found themselves, it was reasonable to publish 

the article in issue. 

 

[8] At the conclusion of the trial, the High Court (Tokota AJ) gave judgment in 

favour of the respondent for R80 000 and costs of suit. The appellants appeal to this 

court against the judgment and order of the High Court with its leave. 

 

[9] As to the truth or falsity of the article the High Court found that it was 

substantially untrue in a number of respects. It held that Khoza was falsely alleged in 

the article (a) to have been shoved into the cold storage; (b) to have been detained 

in the cold storage for two hours; (c) to have shivered for two hours after his rescue 

from the cold storage; (d) to have had frozen hair when in fact his head was bald; 

and (e) to have had his hands tied with a plastic strip. In the final analysis, the High 

Court found that the appellants had failed to establish that the gravamen of the 

article was substantially true, as it was replete with inaccuracies. The High Court 

concluded, incorrectly, that as the appellants had disavowed any reliance on the 

defence of reasonableness of the publication advanced in their plea, it was 

unnecessary to consider this defence. 

 

[10] In this court, the appellants conceded the defamatory nature of the article. In 

order to justify the publication of the article, which was prima facie wrongful, the 

appellants only relied on two of the defences advanced in the High Court. These 

were publication of the truth in the public interest, alternatively, media privilege. They 

contended that the article complained of was substantially true, and thus of public 

interest, alternatively its publication was reasonable in the circumstances. The 

appellants accepted that they bore the onus of establishing these defences. 

 

[11] Before considering the tenor of the article and the opposing contentions of the 

parties, some brief background as to how the article came to be published is 

necessary. There were four main characters that featured prominently in the events 

of 27 October 2010 which culminated in the publication of the article in the Daily Sun, 



5 

 

two days later, on 29 October 2010. They were: (a) the respondent, Mr Bekker du 

Plessis; (b) Khoza; (c) Khoza‟s companion Mr Small Makhubela; and (d) Ms Tebogo 

Moobi, the senior freelance journalist who was employed by the first appellant and 

had investigated the circumstances that led to Khoza being detained in the cold 

room at the behest of the respondent. 

 

[12] On 27 October 2010 the respondent was at the Tshwane Fresh Produce 

Market when he was alerted to the fact that Khoza had stolen onions in Hall A at the 

market. He then requested one Mr Isaac, who was the supervisor, to prevent Khoza 

from leaving the market and to confront him about the alleged theft. Mr Isaac obliged 

and recovered two onions from Khoza‟s pockets. The respondent then telephoned 

the security office to alert the security personnel to what he perceived to be theft of 

onions, but the telephone went unanswered. According to the respondent, the 

market was plagued by thefts which were alleged to be prevalent and caused losses 

in the order of R20 000 per month. When confronted, Khoza explained that he had 

picked up the onions from the floor. As the security personnel were engaged 

elsewhere, the respondent decided to detain Khoza in the cold room. Once Khoza 

was placed in the cold room, the respondent turned his attention to something else. 

The respondent‟s intention, so he said, was to leave Khoza in the cold room until the 

security personnel were available to take over and hand Khoza to the police. The 

respondents‟ witnesses testified at the trial that the temperature in the cold room was 

set at nine degrees Celsius.  

 

[13] In the meantime, Makhubela, who was Khoza‟s companion, telephoned the 

police and reported the incident to them. The police arrived at the market and 

rescued Khoza from the cold room after the latter had been there for 45 minutes. 

Makhubela also telephoned Moobi, the freelance journalist. Moobi came to the 

market accompanied by a Daily Sun photographer and interviewed both Khoza and 

Makhubela to obtain their version as to what had happened to Khoza. Khoza‟s 

photograph was also taken inside the cold room. Moobi then telephoned the 

respondent to obtain his version as to the events that had unfolded concerning 

Khoza. According to Moobi, the respondent initially told her that Khoza „was a thief 

and deserved to be punished‟. But the respondent denied that Khoza was detained 

in the cold room at his behest. The respondent then hung up. But shortly thereafter, 



6 

 

he telephoned Moobi and told her that he had video footage of the incident and also 

threatened to sue Moobi and the Daily Sun if she went ahead to publish the story. 

Moobi in turn asked the respondent to make the footage available to her. Although 

the respondent had initially agreed to do so, he later changed tack and said that the 

video footage was with his lawyers. The next day Moobi telephoned Khoza who then 

told her that he had not slept the previous night because he suffered a nosebleed 

throughout the night and as a result of this he went to the clinic again to seek 

medical help. It bears mentioning that it was not in dispute at the trial that Moobi did 

not verify what Khoza and Makhubela had told her from any other source. 

 

[14] The second appellant, Mr Themba Khumalo, who it will be recalled was the 

editor of the Daily Sun when the offending article was published, also testified. He 

emphasised that one of the fundamental tenets of journalism is that news reporting 

must be balanced and fair and that the integrity of the story must be maintained at all 

times. He told the trial court that the Daily Sun‟s target readership is that category of 

reader who is not highly educated and sophisticated. He further testified that the 

Daily Sun, being a daily newspaper, does not engage in investigative journalism 

because of time constraints. He said that the Daily Sun is required to publish its 

stories as soon as possible after newsworthy events have occurred. 

 

[15] Because the appellant conceded that the article was defamatory, it is 

unnecessary to examine the article to determine whether the words used convey a 

meaning defamatory of the respondent. It is, however, convenient at this stage to 

briefly examine the principles applicable to establishing the meaning of the 

defamatory article, in order to determine what the gist or sting of the article was, in 

preparation for a later examination of the defence of publication of the truth in the 

public interest. The gist or sting of the article is determined with reference to the legal 

construct of a reasonable reader. It is the meaning that the reasonable reader of 

ordinary intelligence would attribute to the words read in the context of the article as 

a whole. The test is an objective one. And as Corbett CJ explained in Argus Printing 

and Publishing Co Ltd & others v Esselen’s Estate 1994 (2) SA 1 (A) at 20E-G, the 



7 

 

ordinary and natural meaning of the words takes account of not only what the words 

expressly said, but also of what they imply.1 

 

[16] What Colman J said in Channing v South African Financial Gazette Ltd 1966 

(3) SA 470 (W) is instructive. He said (at 474A-C): 

„From these and other authorities it emerges that the ordinary reader is a “reasonable”, “right 

thinking” person, of average education and normal intelligence; he is not a man of “morbid or 

suspicious mind”, nor is he “super-critical” or abnormally sensitive; and he must be assumed 

to have read the articles as articles in newspapers are usually read. For that assumption 

authority is to be found in Basner v Trigger 1945 AD 22 at 35 -36. It is no doubt fair to impute 

to the ordinary reader of the South African Financial Gazette a somewhat higher standard of 

education and intelligence and a greater interest in and understanding of financial matters 

than newspaper readers in general have. But this, I think, is clear: one may not impute to 

him, for the purposes of this inquiry, the training or the habits of mind of a lawyer.‟ 

 

[17] Accordingly, the pertinent question to ask is what an ordinary reader of the 

Daily Sun (bearing in mind his or her station in life as the High Court found) would 

have understood the words to mean when reading the article. The article has a 

sensational headline that reads: „FROZEN – FOR AN ONION!‟ Below that the words 

„Orel was in a cold room for two hours‟ appear. This is referred to as „the subdeck‟ in 

media parlance. According to the second appellant the purpose of the subdeck is to 

arouse the reader‟s interest in the story. The subdeck is immediately followed by a 

caption reading: „Shivering . . . Orel Khoza was allegedly handcuffed and locked 

inside a cold room for two hours for having an onion inside his pocket‟. (A picture of 

Khoza standing beside stacked vegetables appears as part of the layout of the 

article. According to Moobi the inclusion of Khoza‟s picture was intended to „put a 

face to the name‟.) The article further stated that Khoza was still shivering an hour 

after his rescue by the police. Thereafter, he went to the clinic for treatment and yet 

bled through his nose throughout the night. 

 

[18] The respondent asserted that the article implied that he had shoved Khoza 

into the cold room, detained him there for two hours, and that as a result, Khoza‟s 

hair was frozen. Further, that Khoza‟s detention in freezing conditions had 

                                                 
1
 See also Le Roux & others v Dey (Freedom of Expression Institute and Restorative Justice Centre 

as Amici Curiae) [2011] ZACC 4; 2011 (3) SA 274 (CC) at para 89. 



8 

 

deleterious consequences for him as his hair was frozen and he was still shivering 

an hour after his rescue. As a result of these harmful consequences, Khoza sought 

medical assistance from a clinic and suffered a nosebleed for the whole night. In 

essence, so it was contended, the meaning which would be attributed to the article 

by the reasonable reader of the Daily Sun of ordinary intelligence was that the 

respondent is a callous person who cruelly and forcibly confined Khoza to potentially 

dangerous freezing conditions which affected his health and well-being. This was the 

gist or sting of the article, being the legal construct of a reasonable reader. In my 

view the reasonable reader of the article would have understood these statements 

read in the context of the article as a whole2 to have the meaning for which the 

respondent contended.  

 

[19] It was nonetheless contended on behalf of the appellants that the meaning 

conveyed by the article was only that Khoza was detained in a cold storage against 

his will for allegedly stealing an onion and there was accordingly no basis for the 

meaning attributed to the article by the respondent. Seen in this light, so continued 

the argument, the article merely underscored no more than the disproportionality 

between the alleged theft of an onion and the unusual and cruel nature of the 

punishment imposed by the respondent. Counsel, strongly relying on Johnson v 

Rand Daily Mails 1928 AD 190, emphasised that the reasonable reader does not 

indulge in „elaborate and overly subtle analysis‟ when reading an article. I do not 

agree. To my mind the article read in context and as a whole implied that the 

respondent was callous and bereft of compassion for fellow human beings.  

 

[20] Having determined the gist or sting of the article in question I turn to examine 

the defences raised by the appellant. Since the appellants have conceded that the 

article was defamatory, the law presumes that the article was not only wrongful, but 

also published with the intent to injure. The first defence raised is that the article 

complained of was substantially true and published in the public interest. And 

secondly, the defence of media privilege which involves a determination of the 

question of whether, in publishing the article, the appellants acted reasonably. The 

                                                 
2
 F D J Brand in Joubert (ed) The Law of South Africa (2 ed) vol 7 para 239 on Defamation. 



9 

 

law is now settled that the appellants bore the onus to establish these defences on a 

balance of probabilities.3 

 

[21] In Modiri v Minister of Safety & Security & others [2011] ZASCA 153; 2011 (6) 

SA 370 (SCA) this court said (para 11): 

„In their plea the media respondents relied on a number of recognised grounds of 

justification, including truth and public benefit, fair comment, reasonable publication, and 

qualified privilege on the basis of a right or duty on their part to publish the defamatory 

statements and a corresponding right on the part of the readers of the Daily Sun to receive 

the same. Any one of these would, if established, serve to exclude wrongfulness.‟ 

 

[22] So far as the defence of truth and publication in the public interest is 

concerned, the primary enquiry is whether the court a quo correctly concluded that 

the statements set out in para 9 supra, were false. In my view, it is clear upon a 

conspectus of the evidence as a whole, as submitted by the respondent in his heads 

of argument, that the article was false and untrue, alternatively the appellants‟ failed 

to prove the truthfulness of the article, in the following respects: (a) Khoza was not 

handcuffed; (b) his theft was not common practice at the fresh produce market; 

(c) he was not forcibly shoved into the fridge/cold storage room; (d) when the police 

arrived, he was not frozen nor was he shivering; (e) his hair was not frozen; (f) he 

had not been shivering in the fridge for two hours; (g) he was not shivering when he 

was removed, and he was not shivering an hour or two later; (h) he was not so cold 

that he was admitted to hospital; (i) his detention did not cause his nose to bleed for 

the rest of the night. All of these false statements were of relevance with regard to 

the gist or sting of the article as determined above. They all clearly added to the 

detrimental sting of the article and were not simply peripheral facts. In Modiri 

(para 22), this court said the following in relation to a defence of truth and public 

benefit: 

„Under the rubric of truth and public benefit, the balancing act turns mainly on the element of 

public interest or benefit. If a defamatory statement is found to be substantially untrue, the 

                                                 
3
 See in this regard: Benson v Robinson & Co (Pty) Ltd & another 1967 (1) SA 420 (A) at 432E-G; 

Hardakar v Phillips 2005 (4) SA 515 (SCA) para 14; Modiri v Minister of Safety & Security & others 
2011 (6) SA 370 (SCA) para 10; Le Roux v Dey (Freedom of Expression Institute and Restorative 
Justice Centre as Amici Curiae) [2011] ZASCA 4; 2011 (3) SA 274 (CC) para 85. 



10 

 

law does not regard its publication as justified. Publication of defamatory matter which is 

untrue or only partly true can never be in the public interest, end of story.‟ 

Thus, nothing more need be said about the ground of justification based on truth and 

publication in the public interest, save to state that this defence does not avail the 

appellants. 

 

[23] I now turn to consider the question whether the appellants, who bore the 

onus, succeeded in establishing the defence of media privilege, namely that the 

publication was reasonable. In National Media Ltd & others v Bogoshi 1998 (4) SA 

1196 (SCA) this court held that the publication of a defamatory statement will not be 

unlawful if on a consideration of all the circumstances it was reasonable to publish 

the material in the particular way and at a particular time.4 The court went on to state 

that when the reasonableness of the publication is considered, the court must take 

„account of the nature, extent and tone of the allegations‟. Hefer JA continued and 

said at 1212I – 1213A: 

„… that the tone in which a newspaper article is written, or the way in which it is presented, 

sometimes provides additional . . . sting. What will also figure prominently is the nature of the 

information on which the allegations were based and the reliability of their source, as well as 

the steps taken to verify the information. Ultimately there can be no justification for the 

publication of untruths, and members of the press should not be left with the impression that 

they have a licence to lower the standards of care which must be observed before 

defamatory matter is published in a newspaper.‟ 

Thus, if a defendant forming part of the media establishes the defence of publication 

of the truth in the public interest the publication of the defamatory statement will not 

be unlawful and the defence of media privilege need not be relied upon. 

 

[24] In this court, the appellants contended that the High Court erred in failing to 

consider the defence of media privilege based as it was upon the reasonableness of 

the publication, upon which they also relied. First, they asserted that the article 

constituted a fair and balanced account of the interviews that Moobi had with Khoza, 

Makhubela, the respondent and her own observations when she attended at the 

market. Second, that Moobi attempted to obtain comment from the respondent who 

was uncooperative and instead chose to adopt a belligerent attitude. Third, that the 

                                                 
4
 At 1212F-G. 



11 

 

respondent had refused to allow Moobi an opportunity to view the video footage 

which he claimed to have and which showed how the incident had unfolded. Fourth, 

if the respondent had not reneged on his promise to provide the video footage to 

Moobi, the article would not have contained the falsehoods in question. 

 

[25] Both counsel dealt exhaustively with an array of decided cases on the 

question of the reasonableness or otherwise of the publication of the article. There is 

a broad consensus amongst those decisions that there is no closed list of defences 

and that considerations of public and legal policy have a bearing on the question 

whether a particular publication is to be regarded as lawful or not.5 In this way the 

courts strike a fine balance between the important role played by the media in 

providing information to the citizenry on the one hand, and the right to human dignity 

and reputation on the other.6 

 

[26] Accordingly, no purpose would be served by an exhaustive discussion of 

those authorities. Suffice it to say that upon a proper analysis, those cases reveal not 

so much a divergence of opinion as to the principles applicable to a matter such as 

the present, but purely differences of emphasis on the approach adopted in applying 

those principles to a given set of facts. 

 

[27] The question which arises for determination on this aspect of this case is 

whether the publication of the statement complained of was reasonable in the 

circumstances. In answering this question Bogoshi decrees that a court must take 

cognisance of the nature, extent and tone of the allegations. And, as explained by 

Hefer JA in Bogoshi (at 1212I), a court must also have regard to the nature of the 

information on which the allegations were based and the reliability of their source as 

well as the steps taken to verify the information, bearing in mind that „there can be no 

justification for the publication of untruths‟. 

 

                                                 
5
 See in this regard: Suid-Afrikaanse Uitsaaikorporasie v O’Malley 1977 (3) SA 394 (A) at 402 – 403A; 

Le Roux v Dey paras 121-125; Jonathan Burchell Personality Rights and Freedom of Expression: The 
Modern Actio Injuriarum (1998) at 208.  
6
 See in this regard: Khumalo & others v Holomisa 2002 (5) SA 401 (CC) paras 24-28. 



12 

 

[28] In relation to the defence of justifiable publication of the article in issue, and as 

it was expressed in Bogoshi,7 in an action for defamation against the media a 

defence of reasonable publication is available to a defendant. If this defence is 

upheld, the publication of a defamatory statement will be justified. This will be the 

case if on a consideration of all the circumstances of a given case, it is found that the 

publication of the statement was reasonable. Moreover, this court stated that the 

ultimate question in each case is whether a proper balance can be struck between 

the right to protect one‟s reputation (as required by the common law remedy of 

defamation) and the freedom of the press as enshrined in s 16 of the Constitution. 

 

[29] Accordingly, it will not be regarded as unlawful when the media publishes 

false defamatory allegations of fact, if upon a consideration of all the circumstances 

of the case, it was reasonable to have published the facts in the particular manner in 

which they were published at that particular time.8 The pertinent considerations that 

come to the fore are the nature of the information upon which the allegations had 

been based, the reliability of the source and the reasonable steps taken9 to verify the 

accuracy of the information supplied to them by both Khoza and Mathebula before 

publishing the article. In answering this question it is as well to remember that the 

appellants bore the onus to prove all of the facts upon which they relied to establish 

that the publication was reasonable and that they had not been negligent. Proof of 

reasonableness was the substantive duty of the appellants. They accordingly had to 

prove the reasonable steps they took to verify the accuracy of the information before 

the publication of the article. The second appellant accepted under cross-

examination that telling the truth and articulating the facts accurately was a basic 

tenet of any newspaper and that „stories must tell the truth‟.  

 

[30] In this case it is not in dispute that no proper steps were taken to verify the 

information obtained both from Khoza and Makhubela as to the events of 27 October 

2010. The appellants sought to justify their failure to do so on the ground that the 

Daily Sun is not an investigative newspaper and that it is required to publish without 

delay. This was so because, as the second appellant put it, „each and every story 

                                                 
7
 Idem para 6. 

8
 Bogoshi at page 1212 G-H. 

9
 Bogoshi at page 1212 I. 



13 

 

has a deadline‟ and that the Daily Sun „will sit on a story for longer than two days 

under exceptional circumstances‟. I agree with the submission of the respondent that 

the evidence of the second appellant and the reporter Moobi, clearly established that 

the predominant interest of the newspaper and its staff was to publish the story as 

quickly as possible. No attempt was made, for example, to verify whether Khoza‟s 

hands had indeed been tied or that he had been shoved into the cold room. Nor was 

the claim by Khoza that he sought medical help and suffered a nosebleed for the 

whole night verified. All of these assertions could have been verified without undue 

inconvenience from the clinic at which Khoza was allegedly treated and also by 

seeking access to the video footage which the respondent had said was with his 

attorneys. The appellants were content to rely solely on the versions of Khoza and 

Makhubela despite the fact that they had, in my view, ample opportunity to verify 

those versions before publication.  

 

[31] To my mind, the defence of media privilege upon which the appellants relied 

on appeal is unsustainable on the evidence. As I see it, the appellants heedlessly 

proceeded to publish the defamatory statement without first bringing themselves 

within the strictures enunciated in Bogoshi. That the respondent had mentioned to 

Moobi that there was video footage which, in the normal course, would have 

captured activities at the market, should have caused the appellants to pause and 

reconsider. The appellants‟ indifference to the respondent‟s right to dignity and 

reputation was exacerbated by the fact that certain of the facts published were 

distorted. No attempt, for example, was made to verify the information obtained from 

Khoza relating to his alleged visits to a clinic for medical assistance. On a 

consideration of all of the evidence it was not reasonable of the appellants to have 

published the facts contained in the article, in the particular manner in which they 

were published and at that particular time. Accordingly, the appellants failed to 

discharge the substantive duty resting on them to prove the reasonableness of the 

publication. The publication of the article was consequently negligent and thus 

unlawful. 

 

[32] I turn now to a consideration of the appeal against the award of damages to 

the respondent in the sum of R80 000. The appellants contended that the award is 

excessively disproportionate to the harm caused because the readership of the Daily 



14 

 

Sun is limited to the so-called „blue overall person‟ and the publication of the article 

did not cause substantial damage to the respondent's reputation because members 

of his community, did not read the Daily Sun. It is trite that when it comes to the 

assessment of damages a trial court exercises a wide discretion.10 Accordingly, an 

appellate court will not decide the question afresh. It will interfere with the exercise of 

that discretion only where it is shown that the lower court had not exercised its 

discretion judicially, or that it had been influenced by wrong principles or a 

misdirection on the facts, or that it had reached a decision which in the result could 

not reasonably have been made by a court properly directing itself to all the relevant 

facts and principles, or where its assessment differs so markedly from that of the trial 

court as to warrant interference. (Compare Transnet Ltd t/a Metrorail & another v 

Witter 2008 (6) SA 549 (SCA) para 12.) In Sadler v Wholesale Supplier Ltd 1941 AD 

194 at 200 this court held that should the appellate court find that the trial court had 

misdirected itself with regard to material facts or in its approach to assessment or the 

trial court‟s assessment of damages is markedly different to that of the appellate 

court, it not only has the discretion but is obliged to substitute its own assessment for 

that of the trial court. 

 

[33] In Dikoko v Mokhatla 2006 (6) SA 235 (CC) paras 75-76, the Constitutional 

Court held that equity in determining a damages award in defamation remains an 

important consideration. That consideration must, in my view, come to the fore in this 

case. It is as well to bear in mind that the purpose of damages for defamation is not 

to punish the defendant but to offer solace to the plaintiff by payment of 

compensation for the harm caused11 and to vindicate the plaintiff‟s dignity.12 

 

[34] In Tsedu & others v Lekota & another [2009] ZASCA 11; 2009 (4) SA 372 

(SCA) para 25 this court said that „monetary compensation for [defamation] is not 

capable of being determined by any empirical measure‟. It went on to say that 

awards made in other cases are of limited value as they only provide a generalised 

form of guidance in assessing damages. (See also in this regard: Neethling v Du 

Preez & others, Neethling v Weekly Mail & others 1995 (1) SA 292 (A) at 301H-I 

                                                 
10

 Media Workers Association of South Africa & others v Press Corporation of South Africa Ltd 
(‘Perskor’) 1992 (4) SA 791 (A) at 800D-E. 
11

 Lynch v Agnew 1929 TPD 974 at 978. 
12

 See LAWSA above fn 2, para 260. 



15 

 

where this court said that compensation in defamation cases is essentially for 

sentimental loss which is not easily quantified in monetary terms.) 

 

[35] Upon consideration of all the facts that bear on the issue of quantum in this 

case, it is my view that the award of R80 000 to the respondent was excessive to a 

degree that warrants interference by this court. This is particularly so, if regard is had 

to the fact that the High Court found that the respondent‟s conduct in detaining 

Khoza in a cold room was reprehensible. In addition, one must not lose sight of the 

fact that the respondent had for a prolonged period distanced himself from Khoza‟s 

detention and obstinately protested his innocence. He persisted in his denials on the 

first day of his testimony before the High Court. However, on the second day he was 

constrained to concede under cross-examination that Khoza had indeed been 

detained at his behest. His conduct in orchestrating Khoza‟s detention, coupled with 

his persistent denials, already compromised his reputation. Our courts have for many 

years emphasised that: (a) the nature of the defamation statement; (b) the nature 

and extent of the publication; (c) the reputation, character and conduct of the plaintiff; 

and (d) the motives and conduct of the defendant are but some of the relevant 

considerations to be borne in mind in the assessment of damages. And that the list 

of such considerations is by no means exhaustive.  

 

[36] I have already alluded to the fact that the award of damages to the 

respondent is excessive. In my view, bearing in mind all the circumstances of this 

case, an appropriate award should have been in the order of R40 000. That the 

respondent was awarded R80 000 makes that award to be startlingly disparate from 

the award that I consider would meet the dictates of justice in this case. That being 

so, interference with the award of the High Court is justified. The appeal against the 

award must accordingly be upheld. I did not understand counsel to be averse to this 

court itself determining the quantum of damages rather than remitting the case to the 

High Court for that purpose. (See, for example, Neethling v Du Preez at 302 A-J 

where this court said that the determination of the award of damages by itself might 

have been an expeditious course than  remitting the case for damages to be fixed by 

the trial court. And that such a course would avoid further delays and additional costs 

and eliminate the possibility of a second appeal to this court following upon a 

determination of damages by the trial court.) 



16 

 

[37] It remains to consider the question of costs. The appellants appealed against 

the whole of the judgment and order of the High Court, inclusive of the amount of the 

award. They have succeeded in relation to the latter aspect but are unsuccessful in 

relation to liability. The net effect of this partial success is that their success is not 

substantial to a degree that they would be entitled to the costs of the appeal. Neither 

should the respondent be entitled to the costs of appeal because of his successful 

defence of the High Court‟s judgment in relation to the aspect of liability. In effect, 

each of the parties has achieved a measure of success. Accordingly, an appropriate 

order is that each of the parties should pay their own costs of appeal. 

 

[38] In the result the following order is made: 

1 The appeal is upheld to the extent set out below and the order of the High Court is 

set aside and substituted by the following: 

„There will be judgment for the plaintiff against the first and second defendants jointly 

and severally the one paying the other to be absolved in the sum of R40 000 and 

costs of suit.‟ 

2 Each of the parties shall pay their own costs of appeal. 

 

 

 

 

 

 

_________________________ 
X M PETSE 

JUDGE OFAPPEAL 
 



17 

 

 

 

 

APPEARANCES: 

 

For the Appellant:     C Bester (with L Mtukushe) 

Instructed by: 

Jurgens Bekker Attorneys, Bedfordview.  

c/o Rossouws Attorneys, Bloemfontein 

   

For the Respondent:    S W Davies (with M P Fourie) 

Instructed by: 

Hendrik Haasbroek Attorneys, Pretoria 

c/o Honey Attorneys, Bloemfontein  

 
 
 



18 

 

 

ADDENDUM A 

 

FROZEN – FOR AN  
ONION! 
 

Orel was  
in a cold 
room for 
two hours 
 

SHIVERING . . . Orel Khoza was 
allegedly handcuffed and locked 
inside a cold room for two 
hours for having an onion inside his 
pocket.  
 



19 

 

 

ADDENDUM B 

 

 

By TEBOGO MOOBI 
A CRISP round onion 
was lying on the floor and 
the sight of it made Orel 
Khoza (28) hungry . . . 
    Orel, a carrier at 
Tshwane Fresh Produce 
Market, picked it up and 
put it in his pocket. 
    A stall owner, known 
only as Mr Bekker, saw 
the bulge in his pocket 
and asked what it was. 
    Khoza told Daily Sun “I 
showed him the onion 
and told him I was going 
to cook it as I was 
hungry.” 

   “He said I was a thief 
and tied my hands with a 
plastic strip, took me to 
the other side of the 
market and told me I was 
going to clean the floor as 
my punishment” 
    “But he shoved me into 
a cold storage room with 
vegetables.” 
    Orel‟s friend, Small 
Makhubela (21) told Daily 
Sun “We saw Orel being 
put in the fridge and got 
worried, so we called the 
cops.” 
    When cops arrived 
they released Orel, 

whose hair was frozen 
after shivering for two 
hours. An hour later, he 
was still shivering. 
    The cops advised him 
to lay a charge against 
Bekker. 
    Orel said “We often 
pick up loose vegetables 
and take them home or 
cook them. I was shocked 
when he accused me of 
stealing.” 
    Bekker said Orel was a 
thief but denied putting 
him in the cold storage 
room. Orel went to a 
clinic for treatment. He 



20 

 

said his nose bled all 
night. 
    He said “I went to the 
police station but they 

needed a doctor‟s letter 
to open a case for me.” 
    Captain Agnes Huma 
said Orel could lay a 

charge at a cop shop 
near him.

 


